تلاش ترکیه برای توازن در سیاست منطقه‌ای.. بخش دوم

تلاش ترکیه برای توازن در سیاست منطقه‌ای

بخش دوم

برای مثال در پرونده سازی هسته‌ای علیه ایران، آمریکا موفق شد اتحادی چند لایه از کشورهای موثر در منطقه و جهان علیه مردم ایران تشکیل دهد. بر اساس همین اتحاد نامقدس یک سیاست یکپارچه علیه ایران اتخاذ کردند که نتیجه آن ۶ قطعنامه تحت فصل هفتم در شورای امنیت و ۱۲ قطعنامه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود.
بنابراین ایران باید اقدام جدی در برابر تحرکات جدید آمریکا ، اسرائیل و عربستان انجام دهد . ایران نباید اجازه دهد ائتلاف جدیدی توسط دولت ترامپ بر علیه ایران شکل بگیرد . نزدیک شدن مواضع عربستان سعودی وترکیه به اسرائیل به نفع ایران نیست. این برای ایران افتخار نیست که کشورهای موثر در منطقه علیه ما به یکدیگر نزدیک شوند.
درست است که انگیزه اظهارات بیان شده در اجلاس مونیخ ایران‌هراسی و شیعه هراسی است و فاقد بنیان منطقی محسوب می‌شود، اما بی‌منطق بودن این موضع‌گیری‌ها دلیل نمی‌شود که دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران آن را جدی نگیرد. در نتیجه باید بررسی شود که چه سیاست‌های سلبی و چه سیاست‌های ایجابی می‌توان اتخاذ کرد تا از ائتلاف علیه ایران در منطقه جلوگیری شود.
در عین حال باید ارزیابی واقع‌بینانه‌ای از شرایط منطقه داشته‌باشیم، نباید تصور کنیم که سیاست ترکیه ناگهان ۱۸۰ درجه از همکاری با ایران و روسیه به همکاری با اسرائیل و سعودی می‌چرخد و یا بر عکس. باید به ملاحظات همجواری، منافع اقتصادی و تجاری ترکیه در ایران، همکاری‌های سه جانبه در مورد سوریه و تمامی مناسبات موجود توجه کرد.
ترکیه امروز در حال بازی است. دولت ترکیه برای به حداکثر رساندن منافع خود از یک سو در کنفرانسی مانند کنفرانس مونیخ اتهاماتی را که آقای اردوغان علیه ایران در منامه بحرین مطرح کرد، تکرار می‌کند، از سوی دیگر روابط خودش را در چارچوب مسائل سوریه با ایران و روسیه حفظ می‌کند و به نوعی توازنی در روابطش با تهران و ریاض برقرار می‌کند. درک ماهیت واقعی و نه تبلیغاتی و رسانه ای این بازی های سیاسی برای دستگاه دیپلماسی ایران بسیار مهم است .

بخش اول در کانال ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics