عوامل ایجاد کننده سرما زدگی:

عوامل ايجاد کننده سرما زدگی:
انجمن پزشکی کوهستان ایران: در ايجاد سرما زدگی دو دسته عوامل : عوامل اصلی عوامل فرعی نقش دارند.
1- عوامل اصلی - مثلث سرما

رطوبت، باد ، سرما سه عامل اصلی هستند که دست به دست هم می دهند و سرمازدگی را ايجاد می کنند.
هرگاه اين مثلث تکميل می شود وقوع سرما زدگی اجتناب ناپذير است.گرچه وجود حتی يک يا دو تا از اين عوامل هم ميتواند خطر ساز باشند بخصوص اگر عوامل دسته دوم هم به آنها اضافه شود. برای درک سرما زدگی شناخت اين مثلث و اجزائ تشکيل دهنده آن بسيار مهم است در ادامه ما بسيار درباره اين مثلث خواهيم گفت. با شناخت اين مثلث شما می توانيد سرمازدگی را بشناسيد آنرا پيش بينی کنيدو از وقوع آن پيشگيری کنيد. سرمازدگی معمولا در دمای زير ١۵ درجه سانتی گراد اتفاق می افتد. گرچه در دما های بالاتر بخصوص در باد شديد و يا در حضور رطوبت نيز ديده می شود. برخورد با محيطهای سرد ، برف يا زمين سرد باعث انتقال حرارت بدن به آنها و کاهش دمای بدن میشود. پس در باره سرما دو نکته مهم داريم : {اول دمای محيط ، دوم انتقال حرارت} بدن مثلا دست زدن به ميله های آهنی يا نشستن روی زمين باعث انتقال مقدار زيادی از دمای بدن به زمين می شود.اکنون سوال اين است که بدن چگونه دمای خود رااز دست می دهد.و راههای انتقال دمای بدن به محيط کدام است؟
مکانيسمهای از دست دادادن دما:
بدن به پنج صورت با محيط تبادل حرارت دارد :
1- تشعشع : بدن حرارت خود را به اشيا اطراف بدون اينکه با آنها تماس داشته باشدانتقال میدهد.بارز ترين مکانيسم اتلاف دما است .و بيشتر از طريق سر ،دست و پاها انجام می شوددر حالت عادی بين ۶۵ تا ۵۵ درصد گرمای توليدی بدن از راه تشعشع از دست می رود.در دماهای زير صفر اتلاف دما از راه تشعشع بسيار زياد خواهد شد .
2- رسانايی : دمای بدن از راه تماس مستقيم به اشيا اطراف منتقل می شود.اين اشيا اگر رسانا باشند بسيار بيشتر دمای بدن را منتقل ميکنند.مانند وسايل سنگ نوردی ، باتوم و ساير اشيائ فلزی.

3- تبخیر: حرارت بدن منجر به توليد عرق می شود که با تبديل شدن به بخار باعث دفع حرارت می شود.
4- همرفت : بدن دمای خود را به هوا منتقل می کند هوای گرم بالا می رود و هوای سرد جای آن را میگيرد.مولکولهای هوای سرد که در تماس مستقيم با پوست هستند گرم می شوند مولکولهای هوای گرم حرکت می کنند و ملکولهای هوای سرد جای آنها را می گيرد پس هر عاملی که به حرکت بيشتر هوا کمک کند بيشتر باعث سرد شدن بدن می شود (مثل باد و دويدن).
5- تنفس : هوای سرد محيط با دم وارد ريه ها شده و با جذب گرمای درون بدن خارج می شود.

باد با جابجای هوای اطراف بدن باعث می شود تا بدن بطور مداوم در معرض هوای سرد تر قرار گيرد و گرمای بيشتری را از دست بدهد. پس در دمای ثابت هرچه سرعت باد بيشتر شود هوا سردتر احساس میشود.