قصیدهٔ۳..۳۱. چه جای راحت و امن است و دهر پرنکبت؟!. چه روز باشه و صید است و دشت پرنکبا؟!

قصیدهٔ۳

۳۱. چه جای راحت و امن است و دهر پرنکبت؟!
چه روز باشه و صید است و دشت پرنَکبا؟!

🍃🍃🍂🍁🍂🍃🍃
نکبت: خواری، فلاکت و بدبختی.
باشه: جانوری است شکاری از جنس زردچشم و کوچکتر از باز. این کلمه هم‌ریشهٔ باز است و در فارسی باش، باشه، واشه و معرّب آن واشق است و در لهجهٔ طبری واشه و در گیلکی واشک گویند. (فرهنگ لغات و تعبیرات خاقانی)
نَکبا: باد نامساعد، بادی که از جهت وزش خود منحرف گردد، باد کج.
بین «نکبت» و «نکبا» جناس شبه‌اشتقاق است.
مصراع دوم تمثیل است برای تأکید معنی مصراع اول.

@khaghanieshervani