بدترین کسان، آنانی هستند همچون آدولف آیشمن (از نزدیکان هیتلر و مسئول نسل کشی یهودیان در جنگ جهانی دوم) که هرگز زحمت آشنایی با آن «

بدترین کسان، آنانی هستند همچون آدولف آیشمن( از نزدیکان هیتلر و مسئول نسل کشی یهودیان در جنگ جهانی دوم) که هرگز زحمت آشنایی با آن «خویشتن درونی»را به خود نداده اند . آیشمن از نظر روانی به علت فقدان تخیل نمی توانست مجسم کند که قربانیانش چه رنجی می کشند . تخیل نیرویی است که انسان را قادر می سازد در نزد خودش در عالم ذهن ، ابعاد انسانی و اخلاقی تبهکاری را چون واقعیتی ملموس مجسم کند. آیشمن عاجز از تفکر نمی توانست در درون با خودش، وارد بحث و گفتگو شود. من به ظاهر یکی بیش نیستم، اما واقعا پیش از یکی هستم. من خویشتنی دارم و با این خویشتن مرتبطم. این خویشتن وهم و پندار و پوچ نیست. زیرا با من سخن میگوید و صدایش را به گوش من می رساند. من با خود سخن میگویم وبه این معنی در من کس دیگری نیز هست و ما دوتاییم. من و خویشتن من ممکن است با هم سازگار یا ناسازگار باشیم. من اگر با دیگران هم عقیده نباشم می توانم به آنها پشت کنم و به راه خود روم، اما نمی توانم به خویشتن پشت کنم. اگر بدی کنم محکومم که با آن بدکار «هم بودی» و «همزیستی» تحمل ناپذیری داشته باشم. شرارت و بدکاری عزت نفس و کرامت ما را نزد خودمان نابود می کند.
@kharmagaas
هانا آرنت