متن زیر اخیرا بدست من رسیده، نامه اى امضا شده توسط چند نفر روحانیون دوره ناصرى و رکن المک شیرازى

متن زير اخيرا بدست من رسيده، نامه اى امضا شده توسط چند نفر روحانيون دوره ناصرى و ركن المك شيرازى. از صحت تاريخى اين نامه بى اطلاع هستم ليكن مطالب مشابه اين نامه بسيار در تاريخ دويست سال اخير كشور قابل مشاهده است كه افراد سياسى و نويسندگان و دلسوزان متون مشابهى را نوشته اند. ابراز نگرانى از اين كه اجناس خارجى بازار كالاهاى داخلى را راكد كرده بلكه توليد داخلى را متوقف نموده و توصيه،وپيشنهاد، در خواست و يا دستور به مردم كه كالاى خارج خريدارى نكنيد كالاى داخلى بخريد. مطلب زير كلا نقل قول از مطلب اينترنتى است. اين هم متن مطلب و نامه مورد نظر:

🗣 بیانیه ۱۵۰ سال قبل علما در باره نامگذاری سال ۱۳۹۷

🌷در همين خصوص يك سند تاريخي ضد سلطه اقتصادي بيگانگان به منظور تشويق اقتصاد ملي و اقتصاد مقاومتي در ۱۵۰ سال پيش وجود دارد كه به پيشگامي روحانيت و علماء در اين قضيه اشاره دارد.

اين سند بسيار قابل تامل و جالب تاريخي كه مربوط به سال 1241 شمسي است توسط علماي سرشناس تنظیم و به امضا رسید که به اين شرح است:

« اين خدام شريعت مطهره با همراهي جناب ركن‌الملك، متعهد و ملتزم شرعي شده‌ايم كه مهماامكن بعد ذلك تخلف ننماييم؛ فعلا پنج فقره است:

🔹اولاً: قبالجات و احكام شرعيه از شنبه به بعد روي كاغذ ايراني بدون آهار نوشته شود. اگر بر كاغذهاي ديگر نويسند، مهر ننموده و اعتراف نمي‌نويسيم. قباله و حكمي هم كه روي كاغذ ديگر نوشته بياورند و تاريخ آن بعد از اين قرارداد باشد، امضا نمي‌نماييم. حرام نيست كاغذ غيرايراني و كسي را مانع نمي‌شويم؛ ماها به اين روش متعهديم.

🔹ثانياً: كفن اموات، اگر غير از كرباس و پارچه اردستاني يا پارچه‌هاي ديگر ايراني باشد، متعهد شده‌ايم بر آن ميت، ماها نماز نخوانيم. ديگري را براي اقامه صلوة برآن ميّت بخواهند. ماها را معاف دارند.

🔹ثالثاً: ملبوس مردانه جديد كه از اين تاريخ به بعد دوخته و پوشيده مي‌شود، قرار داديم مهماامكن، هر چه بدلي در ايران يافت مي‌شود، لباس خودمان را از آن منسوخ نماييم و منسوج غيرايراني را نپوشيم و احتياط نمي‌كنيم و حرام نمي‌دانيم لباس‌هاي غيرايراني را، اما ماها ملتزم شده‌ايم حتي‌المقدور بعد از اين تاريخ، ملبوس خود را از منسوج ايراني بنماييم. تابعين ماها نيز كذلك و متخلف، توقع احترام از ماها نداشته باشند. آنچه از سابق پوشيده و داريم و دوخته، ممنوع نيست استعمال آن.

🔹رابعاً: مهماني‌ها بعد ذلك ولو اعياني باشد، چه عامه، چه خاصه، بايد مختصر باشد. يك پلو و يك خورش و يك افشره. اگر زايد بر اين كسي تكلف دهد، ماها را به حضور خود وعده نگيرد. خودمان نيز به همين روش، مهماني مي‌نماييم. هرچه كمتر و مختصرتر از اين تكلف كردند، موجب مزيد امتنان ماها خواهد بود.

🔹خامساً: وافوري اهل وافور را احترام نمي‌كنيم و به منزل او نمي‌رويم؛ زيرا كه آيات باهره: "ان المبذرين كانوا اخوان الشياطين"، " ولا تسرفوا انه لايحب المسرفين" ، " ولا تلقوا بايديكم الي التهلكه " و حديث " لاضرر و لاضرار" ضرر مالي و جاني و عمري و نسلي و ديني و عرضي و شغلي آن محسوس و مسري است و خانواده‌ها و ممالك را به باد داده. بعد از اين، هر كه را فهميديم وافوري است به نظر توهين و خفت مي‌نگريم.

✍ اسامي امضا‌كنندگان: حجت‌الاسلام آقا نجفي اصفهاني، ثقةالاسلام حاج آقا نورالله، الاحقر حسين بن جعفر فشاركي، آقا شيخ مرتضي ريزي، جناب ركن‌الملك، آقا ميرزا محمدتقي مدرس، حاجي سيد محمد باقر بروجردي، حاجي ميرزا محمدمهدي جويباره‌اي، السيد ابوالقاسم الدهكردي، حاجي سيد ابوالقاسم زنجاني، آقامحمد جواد قزويني

#حمایت_از_کالای_ایرانی

@madeiniran626