🖊📗مقاله «بورژوازی در حجاز»، به بهانه کتاب «صدر اسلام و زایش سرمایه‌داری»، به نسبت آموزه‌های نخستین اسلامی و اقتصاد بازار می‌پردازد

🖊📗مقاله «بورژوازی در حجاز»، به بهانه کتاب «صدر اسلام و زایش سرمایه‌داری»، به نسبت آموزه‌های نخستین اسلامی و اقتصاد بازار می‌پردازد:
...سیاست‌گذاری مالیاتی پیامبر اسلام نیز شاهد دیگری است بر نگرش اقتصادی ایشان و کاربرد آن در تنظیم حکومت. ایشان وقتی بازارگاه مدینه را تأسیس می‌کند، آن را بالکل معاف از مالیات اعلام می‌کند. کُلر می‌گوید این سیاست مالیاتی تدبیر رسول خدا است برای ایجاد رقابت مالیاتی با بازار مکه به عنوان بخشی از استراتژی ایشان برای کشاندن تجارت به سوی مدینه. در عین حال، مالیاتی که پیامبر نرخ آن را صفر تعیین می‌کند، نوع خاصی از مالیات است — آن چه امروز مالیات بر شرکت‌ها می‌گوییم.
مضافاً، در مدینه‌النبی علاوه بر این‌که نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌ها صفر است، نرخ تعرفه‌ی گمرکی هم بالکل صفر است. در سیاست اقتصادی رسول خدا تفاوتی بین تولید داخلی و تولید خارجی نیست. کاروان‌های تجاری که کالای وارداتی وارد اقتصاد مدینه می‌کردند، هیچ تعرفه‌ای پرداخت نمی‌کردند، در حالی که اخذ تعرفه از واردات در حکومت‌های دیگر آن روز جهان سیاستی مرسوم بود.
🖊📕«تقدم مدینه بر ونیز» ترجمه فصل نخست کتاب در دست انتشار «صدر اسلام و زایش سرمایه‌داری» است:
...نقش اصیلی که اروپاییان در مطالعه حقوق و اقتصادیات ایفا کردند، متأثر است از آن دانش عملی که در در قرن سیزدهم از محل تجارت از شرکای بازرگانی مسلمان خود کسب کرده بودند. لئوناردو فیبوناچیِ اهلِ پیزا در سال ۱۲۰۲ کتابی نوشت با عنوان Liber Abaci که نخستین نمونه از یک ژانر تازه بود؛ ژانر کتاب‌های راهنمای کسب‌وکار که نشان می‌دادند علم حساب تجاری برای پول درآوردن چقدر کلیدی است. (مثالی از کتاب: «مردی برای تجارت به لوکا رفت، سپس به فلورانس، و سرآخر به پیزا بازگشت، و در هر شهر داراییش دوبرابر شد، و در هر شهر ۱۲ دینار خرج کرد، و در آخر هیچ برای او باقی نماند. بیابید که در آغاز چه مقدار پول داشته است.») کتاب فیبوناچی به موفقیت چشمگیری دست یافت چرا که برای خوانندگانی نوشته شده بود که مشتاق بودند توانایی‌شان در کار با اعداد را بهتر کنند، و این خود نشان می‌دهد که چه پیشرفت شایان توجهی در فرهنگ تجارت در طول دو قرنِ پیش از آن اتفاق افتاده بود...
🖊📘«سیره نبوی و اقتصاد مدرن» موضوع گفتگویی است خواندنی با دکتر موسی غنی‌نژاد با عنوان «اسلام فراتر از سوسیالیسم و لیبرالیسم»:
...این دو نفر را من بخاطر دارم. کسان دیگری هم بوده‌اند. مقصودم این است که عمدتا مکلاها این کار را انجام دادند. فقها در کار دستی نداشتند. گزارشی که به فقها دادند این بود که این بانکداری‌ای که در دنیا معمول است، عین رباخواری است و ما می‌خواهیم چیز دیگری بجایش بنشانیم. خب، شما جای فقیه باشید چکار می‌کنید؟ حتما می‌گویید که اگر اینطور باشد حرام است، یک چیز دیگری درست کنید.
...آن چیزی که از اول روشن نکردند برای فقها، و با گذشت زمان این عادی شد این بود که اگر دقت کنید ربا در غرب هم، در همه جوامع محکوم شده. ربا چیست؟ ربا زیاده ای است که وام دهنده از وام گیرنده گرفته و به او اجحاف میکند. شما متون تاریخی را نگاه کنید، چه در اسلام و چه در مسیحیت، چهره رباخوار همواره چهره منفوری است. چرا؟ چون ظلم میکند.
اما در سیستم بانکداری شما نگاه کنید و ببینید که این رابطه ظلم چگونه است. ببینید، در گذشته، آن زمانی که رباخواری وجود داشته، این ثروتمندها بوده‌اند که وام داده و فقرا بودند که وام می‌گرفتند و وقتی که نمی‌توانستند وام را بازپرداخت کنند دچار و فلاکت میشدند بلکه حتی برده میشدند. اما در سیستم بانکداری امروزی این رابطه درست برعکس شده. این ثروتمندها هستند که وام میگیرند و این فقرا و کم درآمدها و درآمدهای متوسط هستند که سپرده گذاری میکنند و وام میدهند. چطوری شما میتوانید بگویید که ظلم میشود؟ به چه کسی ظلم میشود؟ به سپرده‌گذار...
مطالعه کامل مطلب:
http://goo.gl/6DTJqG
http://goo.gl/T2R6X8

🔴 کانال اقتصاد در گذر زمان:
@m_ali_mokhtari