طبقه حاکم «دولت‌آبادی» را نماینده روشنفکر ایرانی می‌کند.. خب من این نمونه‌ مثالی را قبول ندارم

طبقه حاکم «دولت‌آبادی» را نماینده روشنفکر ایرانی می‌کند

یوسف انصاری نویسنده گفت: محمود دولت‌آبادی در سال‌های گذشته تبدیل شد به نمونه‌ی مثالی یک روشنفکر در ایران. خب من این نمونه‌ مثالی را قبول ندارم. نمونه‌ مثالی من نیما، هدایت، ساعدی، براهنی، گلشیری، شاملو و خیلی‌های دیگر هستند. شما نگاه کنید به آثار دولت‌آبادی و رفتار او در مصاحبه‌های گذشته‌اش. آثارش خالی از فرم است و به قول گلشیری آثارش گرفتار ایدئولوژی رئالیسم سوسیالیستی است و این تفکر در طول تاریخش همیشه نمونه‌ی مثالی پوپولیسم بوده است.
دولت‌آبادی یکی از معروف‌ترین نویسنده‌هایی است که توده‌گرایی را وارد ادبیات ما کرد. چه کسی سود ‌می‌برد؟ ناشر آثارش، خودش و طبقه‌ی نیمه‌حاکم. او همراه کتابش عکس فدایت‌شوم با طبقه‌ی حاکم می‌گیرد و می‌شود نمونه‌ی مثالی روشنفکر ایرانی، یعنی خط می‌کشد به تمام جریان روشنفکریی که در صد سال اخیر آهسته‌آهسته پا گرفته بود. اما آیا توده به جز اینکه در آثار دولت‌آبادی ستایش می‌شود چیز دیگری نصیبش شده است؟ اگر شده چرا توده هر سال افزایش یافته به جای اینکه کم شود؟.....
چه کسی برای دولت‌آبادی در رسانه‌های خارجی و کتابخانه‌ی ملی سخنرانی می‌گذارد؟ طبقه‌ی حاکم. نویسنده‌ی مثالی طبقه‌ی حاکم چه کسی است؟ دولت‌آبادی است نه نیما و هدایت یا گلشیری و ساعدی و براهنی. مجموع آثاری که از این نویسنده‌ها غیرمجاز است ده‌ها برابر آثار محمود دولت‌آبادی است ولی طبقه‌ی حاکم در مجلس درباره‌ی کتاب غیرمجاز چه کسی حرف می‌زند؟ چرا کسی از این طبقه درباره‌ی کتاب‌های هدایت، ساعدی، براهنی و گلشیری و دیگران حرف نمی‌زند؟
منبع: سایت ادبیات ما
ماجراها و اتفاقات حوزه کتاب که معمولا در رسانه ها گفته نمیشوند را در کانال 📚 پشت پرده کتاب 📚 دنبال کنید

#ویژه #ناگفته_ها

🔗telegram.me/joinchat/AgEOhzw-3B1pH-7f5ualtA