انسان، درناک‌ترین پدیده‌ی هستی است. هیچ‌چیز مانند انسان بودن دردآور نیست

انسان، درناک‌ترین پدیده‌ی هستی است. هیچ‌چیز مانند انسان بودن دردآور نیست. اصلاً گویی انسان و درد هر دو از یک ریشه‌اند و اگر خوب نگاه ‌کنی خواهی دید که انسان در شادمانه‌ترین حالاتش نیز درحالِ درد کشیدن است. از درد زیبایی خلق می‌کند و با دیدنِ زیبایی تیرِ درد در جانش می‌نشیند. زیبایی دردناک است، و انسان زیبایی را هم درک می‌کند، هم دوست می‌دارد. فهمیدن دردناک است، و انسان تمام جانش را صرفِ فهمیدن می‌کند. انسان دیوانه‌وار شیفته‌ی درد است و درد نیروی حیات و بقای اوست.

@mohsensarkhosh_khatkhatiii