…شاید تنها چیزی که با گذشت سال‌ها از خدمت مقدس!

#سوژه


شاید تنها چیزی که با گذشت سال ها از خدمت مقدس ! سربازی ، از آموزش های آن دوران در خاطرم مانده است این باشد که چرا و چگونه اسلحه کلاشینکف ، به سرعت جای ژ_3 را تقریبا در همه جنگ ها و ارتش ها گرفت .
بجز سبک تر و جمع و جور تر بودن ، دلیل اصلی آن خیلی ساده و انسانی است ، آن هم این که وقتی فردی مورد اصابت گلوله ی ژ_3 قرار بگیرد ، حتی اگر گلوله مثلا به پایش بخورد ، به علت قدرت وحشتناکی که دارد سبب قطع عضو و مرگ سریع وی می گردد . و یک جنازه فقط یک جنازه است . می شود ولش کرد و رفت .
اما کلاشینکف فرد را معمولا فقط زخمی می کند و حتی اگر گلوله به سمت راست قفسه سینه یا شکم هم اصابت کند ، مجروح به احتمال زیاد تا زمانی که به پشت جبهه برسد زنده می ماند . و یک مجروح ، علاوه بر این که کاری بجز آه و ناله از دستش بر نمی آید ، حداقل دو رزمنده دیگر را برای حمل و نقل و رسیدگی ، از میدان نبرد دور می کند و بعدش هم دوا و درمان و کلی هزینه دیگر که آن جنازه اولی اصلا نداشت . این طوری با یک تیر عملا سه سرباز دشمن از میدان نبرد حذف می شوند .

من از وقتی فلسفه ی ساخت اسلحه کلاشینکف را فهمیدم همیشه به این نکته می اندیشم که این آقای کلاشینکف وقتی در خلوت ، توی آینه به خودش نگاه می کرده ، چهره افسر زیرکی را می دیده که با اختراعش سبب پیشرفت جنگ به نفع ارتش مطبوعش شده ، یا انسانی را می دیده که با اختراعش جان خیلی از همنوعانش را از مرگ با ژ_3 نجات داده است ؟


#م_سرخوش
@mohsensarkhosh_khatkhatiii