من دوست‌دارم مردم چرت‌وپرت بگویند. تنها امتیاز انسان بر سایر موجودات همین است

من دوست‌دارم مردم چرت‌وپرت بگویند. تنها امتیاز انسان بر سایر موجودات همین است. با همین چرت‌وپرت گفتن است که آدم به حقیقت می‌رسد. من انسانم چون چرند می‌گویم. تا امروز حتی یک حقیقت هم کشف نشده که قبلش صدها یا شاید هزاران بار چرت‌وپرتِ محض نگفته باشند، و اتفاقاً این خیلی هم قابلِ‌تحسین است. منتها، ببینید، مشکل ما روس‌ها این است که حتی چرت‌وپرت را هم نمی‌توانیم به شیوه خودمان بگوییم. هر چرندوپرندی که دلت می‌خواهد بگو، اما به راه‌ورسم خودت. آن‌وقت من حاضرم پایت را هم ببوسم. چون "مزخرف گفتن به شیوه خود، هزاربار بهتر از منطقی حر‌ف‌زدن به شیوه دیگران است.


#فئودور_داستایفسکی
از رمان جنایت و مکافات.
@mohsensarkhosh_khatkhatiii