‌ 🔹باورهای عامیانه مردم نشتارود ۱.. یکی از شهرهای مازندران در ۵ کیلومتری شمال شرقی تنکابن است

‌ 🔹باورهای عامیانه مردم نشتارود 1

@oralhistoryiran
🔸نشتارود یکی از شهرهای مازندران در 5 کیلومتری شمال شرقی تنکابن است.
✔️ نشتارودی ها بر این باورند که اگر زنی روسری زن بیوه‌ای را به سر کند همسرش می‌میرد.
✔️اگر بعد از فوت شخصی و به فاصله نزدیک چندین نفر دیگر هم فوت شوند می‌گویند مرده اول کفنش را گاز گرفته است.
✔️اگر به مراسم تشییع بروند باید حتماً بعد از خاک‌سپاری به خانه متوفی بازگردند. حتی اگر شده این بازگشتن به اندازه چند لحظه و فقط در حیاط خانه متوفی باشد. در واقع بر این باورند که باید قدم عزا را برگردانند تا گرفتار عزا نشوند.
✔️پس از برگشتن از مراسم عزا، اگر آب در خارج از ساختمان و در حیاط داشته باشند، حتما قبل از ورود به ساختمان با آن آب دست و رویشان را می شویند. زنان هم باید یکی از لباس هایشان مثل چادر، روسری و ... را قبل از ورود به داخل خانه برای مدتی مثلاً نیم ساعت بیرون نگه دارند، سپس آن را تکانده و به داخل ببرند.
✔️تا چند روز پس از مرگ متوفی، هر شب، قبل از غروب آفتاب، معمولا اعضای درجه یک متوفی فانوس روشنی را سر قبر می گذارند و صبح زود دوباره به قبرستان می روند و فانوس را بر می گردانند.
✔️اگر پروانه وارد خانه‌ای بشود به‌هیچ‌وجه آن را نمی‌کشند و اذیتش نمی‌کنند. چون بر این باورند که روح یکی از اموات است که برای دیدار از خانه و خانواده اش در قالب پروانه به آنجا آمده است. مخصوصا اگر شبهای جمعه و در فاصله نزدیکی بعد از مرگ متوفی باشد.
✔️اولین نوروز پس از مرگ متوفی را نو عید می نامند و پس از تحویل سال برای دلجویی و تسلیت مجددا به خانه متوفی می روند. این مراسم در عید فطر هم برگزار می شود.
✔️بازماندگان در نو عید شیرینی و آجیل بر سفره هاشان نمیگذارند و از میهمانان اغلب با چای و خرما و حلوا و گاهی هم میوه پذیرایی می کنند.
✔️به بازماندگان عید را تبریک نمی گویند و با جملاتی مثل خدا ثواب بدهد، انشالله سال جدید سال خوبی باشد، دیگر غم نبینید و امثال آن عید دیدنی را به پایان می برند.
✔️پر رنگ کردن نوشته های سنگ قبر و یا تعویض سنگ هم بر خلاف بعضی مناطق در فرهنگ نشتارودی ها بدشگون نیست و نشانه ای از احترام و ابراز علاقه به متوفی شمرده می شود. در ضمن، کاشتن گل و حتی درخت بر سر قبر هم رایج و پسندیده است.
✔️قبل از شروع سال نو، دو بار به گورستان می روند. یک بار در آخرین پنج شنبه سال و یک بار هم قبل از تحویل سال(معمولا آخرین شب سال). برای متوفی سبزه عید می برند و خرما و حلوا و... به ثوابش بین حاضرین پخش می کنند.
✔️اولین شبی که متوفی در خاک آرمیده است را شام غریبان می نامند. در این شب، پیش از غروب آفتاب، بسته به وسع خانواده متوفی و البته به تعداد فرد(5،3،1 و ...)، غذایی، که معمولا برنج و مرغ است، تهیه می کنند و به ثواب متوفی، بین خانواده های بی بضاعت، تقسیم می کنند. این رسم، در شبهای جمعه، شبهای قدر و عید فطر هم اجرا می شود.
خانواده هایی که بضاعت مالی کمتری دارند معمولا نان و خرما، نان و حلوا و گاه فقط خرما یا حلوا به ثواب متوفی پخش می کنند.
✔️تا چهل روز پس از مرگ متوفی، هر گونه آرایش برای زن و مردی که از نزدیکان درجه یک متوفی هستند، اعم از اصلاح صورت، رنگ کردن مو و... صورت خوشی ندارد و بی احترامی به متوفی تلقی می شود.
✔️نشتارودی ها برای اموات احترام زیادی قایلند؛ آنچنان که یکی از قسم هایشان قسم به روح درگذشتگان است. البته، به ندرت و در مواقع خاص، تا روح درگذشته آزار نبیند و این قسم به لغلغه ی زبان تبدیل نشود.
✔️جنازه را، قبل از تدفین، برای آخرین بار، به منزل می آورند تا با خانه و خانواده اش خداحافظی کند.
✍ سپیده رمضان نژاد/ کارشناس ارشد ایرانشناسی

🌐 تاریخ شفاهی
@oralhistoryiran