🍀مراسم سیزده بدر در سبزوار قدیم. ✍ وجیه بیدی
🍀مراسم سیزده بدر در سبزوار قدیم
✍ وجیه بیدی
@oralhistoryiran
✅سیزده نحس است واین نحوست باید به در شود وچه مامنی بهتر از طبیعت.در زمانی نه چندان دور که در اطراف سبزوار زمین های مزروعی وقنات های پراز اب وجود داشت مردم سیزده بدر را در ان جا سپری می کردند مکان هایی مانند :اب قصبه،اب دهراز ومیل خسروجرد و......
✅دریکی از مراسم سنتی این روز زنانی که صاحب فرزند نمی شدند طنابی را بر درختی (ترجیحا درخت میوه)می بستند وبر ان نشسته و کودکی را به اغوش می گرفتند وهمان طور که به ارامی تاب می خوردند با خود می خواندند:
⭕️سیزده بدر چهارده بیشی
سال دگه زنده بیشوم پر از بیچه خدا باخاه دیتا.دیتا
که معنای ان می شود :سیزده برود چهارده باشد سال دیگر زنده باشم صاحب بچه هابی شوم اگر خدا بخواهد دو قلو بیاورم.
✅ اگر تاب خورنده دختر می بود زیر لب به نجوا می خواند: سیزده به در سال دگر خنه ی شوهر بچه به بغل
بعضا مردان جوانی که از کنار می گذشتند برای انکه به دختران بفهمانند می دانند چه نجوا می کنند بلند می خواندند:
⭕️سیزده به در چارده و تو سال دگر نیس خنه ی شوهر ها کوت کوتو هاکوت کوتو
معنای ان بود که سال دیگر هم از خانه ی شوهر خبری نیست واین را به مزاح می گفته اند.
👇
تاریخ شفاهی
ارسال نظر. @oralh
https://telegram.me/oralhistoryiran