«برگی از تاریخ ناخوشایند ایران زمین». ◀️تقوی گیلانی

« برگی از تاریخ ناخوشایند ایران زمین »
◀️تقوی گیلانی
🔴 @oralhistori
یورش دولتهای روس و انگلیس به ایران دراوج جنگ جهانی دوم

اکنون 75 سال از آن روز شوم می گذرد . بهتر است بدانیم که دوقدرت بزرگ آن روزها به دلایل واهی چه بر سر ملت ما آوردند و....

سوم شهریورماه 1320 خورشیدی . نخست وزیر وقت ( حسن منصور) در مجلس شورای ملی حضورر یافته و برای نمایندگان ملت گزارشی به شرح زیر تسلیم می کند :

بطوری که از ابتدای وقوع جنگ کنونی بنا بر فرمان ملوکانه مقررر گردید دولت شاهنشاهی بی طرفی ایران را اعلام نموده باتمام وسایل و قوای خود دقیقا این سیاست را پیروی و بموقع اجرا گذاشته و با یک رویّه صریح و روشن درحفظ کشور از خطر سرایت وقایع جنگ و در صیانت حقوق مشروع تمام دول که باایران روابط دارند بویژه دول همسایه کوشیده چنانکه تا حال به هیچ وجه خطری درایران از هیچ طرف به هیچ یک از آنها متوجه نگردیده .
بااین حال دولتن انگلیس و بعد از اتفاق آن دولت با دولت شوروی هر دو متفقا اظهاراتی مبنی بر نگرانی از وجود یک عده آلمانی در ایران نمودند و دو نوبت در تاریخ 28 تیرماه و 25 مرداد بر طبق اظهارات مزبور بوسیله نمایندگان خود تذکاریه هایی تسلیم داشتند که اخراج قسمت عمده از آلمانی های مقیم ایران را درخواست می کردند .
در پاسخ این اظهارات چه ضمن مذاکرات عدیده شفاهی و چه طبق تذکارهای تاریخ 7 مرداد و 30 مرداد کتبا اطمینانهای کافی در مراقبت های دولت ایران نسبت به رفتار کلیه اتباع بیگانه وعدم امکان بروز مخاطراتی از عده محدود ی آلمانی که در ایران مشغول کارهای معینی هستند داده شد وبرای مزید اطمینان دودولت اقدامات مقتضی برای کاستن عده معتنابهی از شمار آلمانها به عمل آمد و به جریان افتاد و مراتب مکرر چه در تهران و چه در مسکو و لندن به مقامات دولت انگلستان و شوروی حاطر نشان و آنچه ممکن بود برای حصول اطمینان و روشن ساختن نظریه به آنها کوشش گردید .
متاسفانه باتمام این مجاهداتد که دولت ایران به منظور حفظ امنیت وآسایش کشور و رفع نگرانی دو دولت همسایه خود نمود . در عوض حسن تفاهم و تسویه مسالمت آمیز قضیه، نتیجه این شد گه نمایندگان شوروی و انگلیس ساعت چهار صبح امروز به منزل نخست وزیر رفته . هرکدام یادداشتی مبنی بر تکرار مطالب گذشته که جواب آنها با اقدامات اطمینان بخش داده شده بود و در این یاداشتها توسل خود را به نیروی نظامی اخطار کرده اند و مطابق گزارشهایی که رسیده معلوم شد نیروی نظامی آنهاد در تاریخ همان ساعت که نمایندگان مزبور درمنزل نخست وزیر مشغول مذاکره بودنداز مرزهای ایران تجاوز نموده نیروی هوائی شوری در آذربایجان به بمباران شهرهای باز و بی دفاع پرداخته و قوای زیاد از جلفا به سمت تبریز اعزام شده اند .
در خوزستان قوای انگلیس بلله بندر شاهپور و خرم شهرحمله بردهئ کشتی های ما را غافلگیر نموده صدمه زده اند و نیروی هوائی آن دولت به اهواز بمب ریخته . همچنین قوای انگلیس با وسایل موتوریزه فوق العاده زیاد از طرف قصر شیرین به سمت کرمانشاه در حرکت می باشد . قوای متجاوز در هر نقطه که با نیروی ارتش شاهنشاهی مواجه شده اند طبعا تصادم و زدو خوردی هم روی داده است . دولت برای روشن ساختن علت و منظور این تجاوزات بفوریت مذاکرات و اقدامات بعمل آورده و منتظر نتیجه می باشد .
@oralhistori
ادامه دارد ....
آ رزوی داریوش بزرگ : خدا این کشور را از دشمن . خشگ سالی و دروغ نگه دارد .
@oralhistori