در جستجوی حقایق شهریور۱۳۲۰ مشهد قسمت هشتم. 🔴آذری خاکستر

در جستجوی حقایق شهریور1320 مشهد قسمت هشتم
🔴آذری خاکستر
@oralhistori
حضور روس‌ها در شهر مشهد فضای آزاد و متفاوت ارمغان می‌آورد. هر چند با حضور ارتش سرخ نیروی نظای مشهد منحل می‌شود و روس‌ها در صدد هستند تا با ایجاد ایستگاه‌ها و پاسگاه‌ها نظم و امنیت به وجود آورند. ولی در گزارش‌هایی پراکنده مواردی مبنی بر سرقت در شهر مشهد وجود دارد؛ و در نواحی مختلف خراسان شاهد قیام‌های هستیم. در بهمن ماه 1320 صولت السلطنه هزاره علیه حکومت مرکزی شورش می‌کند و مناطق مختلف جنوب خراسان در دست می‌گیرد و به حمایت از وی در شمال خراسان نامنی‏هاگزارش شده است.
بخشی از اطلاعات ثبت شده راجع به طرح تاریخ شفاهی شهریور 1320 مشهد به موضوع امنیت می‏پردازد. مرحوم عباسقلی جلایر متولد 1302مشهد از آخرین بازماندگان حکام محلی کلات بود. در سال 1384 مصاحبه مفصلی با ایشان انجام شد که بخشی از این مصاحبه به قیام صولت‏السلطنه هزاره‏ای اختصاص دارد. وی از جمله افرادی است که به عنوان سواره در رکاب صولت حضور داشته است. در بخشی از این مصاحبه آمده است .
«پدر صولت در زمان ناصرالدین شاه به خاطر درایت و شجاعتی که داشت لقب شجاع‏الملک مفتخر گردید و حکومت جام و باخرز و تایباد داشت. مرحوم شجاع‏الملک با خانواده جلایر که از حکام محلی کلات از دوره افشاریه تا اوخر قاجار بودند وصلت می‏کند. اولین زن صولت6السلطنه به نام تاج خانم خواهر عباسقلی جلایر بوده است بنابراین ارتباط نزدیکی بین آنها وجود داشته است.
رضاشاه در اوایل سلطنت رؤسای عشایر را از محل خودشان به جاهای دیگر کوچ داده و صولت را هم به شیراز می‏فرستد و در فیروزآباد ساکن می‏شود. با سقوط رضاشاه بعد از شهریور 1320 صولت به مشهد مراجعت می‏کند. وی تحت تاثیر عوامل خارجی دست به قیام می‏زند. هر چه عموهایم او را نصیحت می‏کنند که دولت املاکت را پس می‏دهد ولی کارساز نمی‏شود. وی به اتفاق سوارانش که اغلب از زاره‏ها بودند سرخس، فریمان و تایباد را تصرف می‏کند و مشغول رتق و فتق امور می‏شوند. چون روس‏ها در مشهد بودند و ارتش هم وجود نداشت بنابراین طی قراردادی که بین ایران و روس منعقد می‏شود روس‏ها اجازه می‏دهند که ارتش در مشهد مجدد تشکیل شود.
سواران صولت در سنگ بست مستقر می‏شوند و زمانی که قشون ایران از تهران به سنگ بست مشهد می‏رسند درگیری به وجود می‏آید که صولت شکست می‏خورد و به همراه حدود دویست نفر از سواره‏ها به کلات نادر رهسپار می‏شود. دژ طبیعی کلات و وجود اقوام وی در آنجا از جمله دلایل حضور صولت در کلات است. نیروهای نظامی در تعقیب وی به درگز و سپس کلات می‏رسند حاج محمد خان و صارم درگزی میانجیگری کرده و به صولت پیغام می‏دهند که اگرتسلیم شود دولت تامین می‏دهد. بنابراین صولت السلطنه تسلیم شده و خودش را به قشون معرفی می‏کند.»
چنین به نظر می‏رسد قیام صولت در جهت دستیابی به منافع شخصی بوده است و در بعد سیاسی چندان مطرح نیست. زیرا صولت در برای گرفتن املاکش اقدام کرده بود و پس از اینکه حکومت مرکزی پاسخ مناسبی به خواسته وی نداده است بنا به سرپیچی و قیام می‏گذارد. در واقع فضای ایجاد شده پس از شهریور 1320 به مخالفان رضاشاه فرصت داد تا اعتراضشان را به اشکال مختلفی نشان دهند. به اعتقاد عباسخان جلایر تحریک خارجی‏هادر این موضوع بی‏تاثیر نبوده است. بی‏تفاوتی روس‏ها نسبت به این موضوع قابل تامل است. زیرا در دوره قاجار سرداران یا افرادی که علیه حکومت مرکزی در خراسان قیام می‏کردند هرگاه تحت فشار بودند و یا شکست می‏خوردند به روسیه فرار می‏کردند.
سرانجام در درگیری بین صولت با ماموران ژاندارم وب به ضرب گلوله کشته می‏شود. و این قیام خاتمه پیدا می‏کند.
همچنین در شمال خراسان فرج بیگ به همراه گروهی از عشایر بیچرانلو وسیف کانلو دربهمن ماه 1320 در شیروان موجب ناامنی می‏شوند. بعد از شهریور، هر چند در خارج از شهر مشهد شاهد ناامنی هستیم ولی شهر در آرامش به سر می‏برد. فقط درگیری‏های حزبی و متینگ‏ها بخشی از دغدغه‏های سیاسی آن ایام است. ذچنین به نظر می‏رسد تحولات فکری و فرهنگی صورت گرفته در شهر مشهد در ابعاد مختلفی می‏توان بررسی کرد. موضوع شکل‏گیری حزب توده و عکس‏العمل جامعه مذهبی مشهد به این موضوع می‏تواند از مبحث مهمی باشد که به آن پرداخته می‏شود.

تاریخ شفاهی
@oralh ارتباط با ما
https://telegram.me/oralhistori