🔹روایتی ساده از زندگی ۳. ✍ مرحوم سید محمد نظری هاشمی.. را در سال ۱۳۶۲ از دست دادم
🔹روایـتی ساده از زندگی 3
✍ مرحوم سید محمّد نظری هـاشمی
@oralhistoryiran
🔸پدرم را در سال 1362 از دست دادم.آن مرحوم با اینکه تـحصیلاتی در حد ابتدایی داشت،با علاقهای نزدیک به عشق وسایل درس خواندن خانوادۀ پرجمیعت خود را-ما پنج برادر و چهار خواهر بودیم-با وضعی مناسب فراهم کرد.هم اکنون تقریبا همۀ ما تحصیلات دانـشگاهی داریـم.
🔹اینجا باید از برادران و خواهرانم تشکّر کنم که در غیاب من(من فرزند ارشد بودم)،فقدان پدر را برای مادر(که بیش از 60 سال با آرامش و احترام متقابل با هم زندگی کردند)قابل تحمّل ساختند.مـادرها از جـنس دیگری هستند،زلالتر از فرشتگان.
🔸به کمک همان دوست شفیق در سال 1371 به گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد منتقل شدم و تا شروع دورۀبازنشستگی(مهر 1381)در ایـن دانـشگاه تدریس میکردم.در اصفهان 6 سال و در مـشهد نـیز 6 سال مدیر گروه بودم.
🔹اگر حمل بر خودستایی و بزرگنمایی نشود باید بگویم در این سال اقدامات مثبت و چشمگیری برای هر گروه انجام دادم،مهمتر از همه ایـن کـه با فراهم آوردن محیطی آرام و مـناسب(هـم برای اسناد و هم برای دانشجو)به ارتقای سطح کیفی و کمی آموزش و پرورش افزودم.
🔹اعتراف میکنم در زمینۀ تحقیق،شخصا کاری در خور دانشگاه ندادم.دو کتاب و افزون بر چهل مقالۀ علمی،اعم از تألیف و ترجمه دارم.مـقالات بـیشتر در نشریات معتبری مثل مجلۀ دانشکدۀ ادبیّات اصفهان،مجلۀ دانشکدۀ ادبیّات مشهد،فصلنامۀ مطالعات تاریخی،خراسانشناسی و نظیر اینها چاپ شده است
به علاوه،در بسیاری از همایشهای تخصّصی تاریخ سخنرانی کردم و مصاحبه داشتم.اینها نـیز در مـجموعه مقالات مـربوط به آن گردهماییها به چاپرسیده است.
🔸چهار فرزند دارم.پسر بزرگم پزشک و متخصّص جرّاحی عمومی است.پسر دومم نـیز پزشک و متخصص بیماریهای پوست است.دختر بزرگم مهندسی کشاورزی و دختر کوچکم کـارشناسی مـترجمی زبـان انگلیسی دارد.
🔹اگر قرار باشد انسان به نقد خودش بنشیند،من خودم را در کسوت معلّمی و استادی دانشگاه انسان مـوفقی ارزیـابی میکنم.شاهد و مدرک من تعداد کثیر فارغ التّحصیلان رشتۀ تاریخ دانشگاه معتبر اصفهان و مـشهد هـستند کـه هنوز پس از 30 سال با خاطرهای خوش از شیوۀ تدریس،مطالب جالب و مباحث متنوّع کلاسهای من یـاد میکنند،این همه رامن در ارتباط با مطالعات مستمرّی میدانم که از آغاز تحصیل شـروع کرده بودم و در تمام طـول چـهل سال تدریس دنبال کردم.
🔸این مطالعات بیوقفه مرا قادر میساخت تا در کلاسها همواره حرفی برای گفتن و طرحی نو برای انداختن داشته باشم.بر این باورم که داشتن دو ویژگی،انسان را از همه،به جز خـدای متعالی،بینیاز میکند؛یکی قناعت،که به و او سعۀ صدر و عزّت نفس میدهد،دیگر مطالعه که به انسان وسعت دید و استغنای روح میبخشد.من این دو را در زندگی تجربه کردهام و هم اکنون آن چنانم که:
ما را نه غـم دوزخـ و نه حرص بهشت است
بردار ز رخ پرده که مشتاق نگاهیم
📚تاریخ پژوهی » پاییز و زمستان 1386 - شماره های 32 و 33
▫️مطالعه قسمت اول
https://t.me/oralhistoryiran/3712
▪️مطالعه قسمت دوم
https://t.me/oralhistoryiran/3718
🌐 تاریخ شفاهی
@oralhistoryiran