‌ 🔴تولید و توزیع رسمی تریاک

‌ 🔴تولید و توزیع رسمی تریاک

@oralhistoryiran
زنده یاد بقیعی نویسنده مشهدی در کتاب مزار میر مراد موضوع تریاک و مشاغل وابسته به آن را چنین بیان کرده است.
▪️در آن موقع(اوایل حکومت پهلوی) تولید و فروش تریاک تحت نظر دولت صورت می گرفت. اداره دارائی شعبه ای داشت به نام تحدید کشت تریاک. در فصل بهار که بوته های خشخاش به گل می نشست، مامورین به دهات می رفتند و مزارع کشت خشخاش را بازرسی و مقدار محصول آنها را برآورد می کردند، و از مالکین تعهد می گرفتند که پس از برداشت فلان مقدار شیره تریاک به دارائی تحویل بدهند و بهایش را دریافت بدارند. چون برداشت تریاک در مدت محدودی امکان پذیر بود، همه ساله تعداد زیادی کارگر تیغ زن از شهر به روستا می آوردند و در حدود بیست روز کار می کردند و با دستمزد کافی و استفاده های دیگر خوشحال بر می گشتند.
▫️ابزار کار این کارگران یک تیغ دندانه دندانه ای دسته دار و یک کارد لبه برگشته بود. هر ورز بعد از غروب آفتاب به طور دسته جمعی به میان مزارع می رفتند و پی در پی سطح یک سوی خشخاشهای رسیده را با تیغ خراش می انداختند. صبح روز بعد نیز به همان نقطه بر می گشتند و قطره های شیره ای را که در طول شب از آن خراشها بیرون می تراویده با کارد می تراشیدند و مجموع آنها را به درون ظروف مخصوصی می ریختند. صاحبکار هم آنها را در انبار کنرل شده ای نگاه می داشت. و در پایان کار به اداره دارائی می برد و مطابق صورت برآورد تحویل می داد.
▪️شعبه تحدید هم شیره های خریداری شده را در اختیار استادکاران تریاک مال می گذاشت که در داخل خود اداره با ورز دادن و مالش روی تخته سنگ، آنها را به لوله های پانزده سانتی تبدیل کنند. آنگاه خود کارمندان دارائی روی هر لوله تریاک یک کاغذ نازک تمبر مانندی به اسم باندرول می چسباندند و به دکه های تریاک فروشی می فرستادند که به متقاضیان بفروشند.
📚غلامحسین بقیعی/ مزار میرمراد. ص172

🌐 تاریخ شفاهی
@oralhistoryiran