🔹باورهای عامیانه مردم نشتارود ۴

🔹باورهای عامیانه مردم نشتارود ۴

@oralhistoryiran
✔️ برای درمان یرقان و زردی ماهی های کوچک زنده را مثل کپسول قورت می دادند.
✔️ برای رفع سر درد داخل شاخ گاو تکه ای ذغال می انداختند و شاخ را سریع روی پیشانی شخصی که سر درد داشت می گذاشتند. شاخ به پیشانی می چسبید و بعد از مدت کوتاهی خود به خود رها می شد. می گفتند با این روش بادی که در سر تجمع کرده و علت سر درد است کشیده می شود.
✔️ برای رفع قولنج کمی آرد را خمیر می کردند و روی کتف و کمر بیمار می گذاشتند. بعد پارچه کوچکی را به شکل فتیله تاب می دادند و می انداختند داخل نفت. در مرحله بعد فتیله آغشته به نفت را داخل خاکستر سرد می خواباندند تا کنی از نفتش کشیده شود. حالا فتیله آماده را آتش می زدند و داخل کوزه کوچکی می انداختند و کوزه را می گذاشتند روی خمیری که روی کتف یا کمر بیمار بود. کوزه به بدن بیمار می چسبید و اندکی بعد خود به خود رها می شد. در این مورد هم مانند بادکشی از سر، باد بدن که علت قولنج بود کشیده می شد و قولنج و کمر درد بهبود می یافت.
✔️ به کودکی که وقت زبان گشودنش بود ولی قادر به تکلم نبود تخم کبوتر می خوراندند تا زبان باز کند.
✔️ در نشتارود حشره‌ای به نام ون (van) هست که اگر روی پوست انسان بنشیند تمام مسیری را که در آن حرکت کرده زخم می‌کند. زخمی شبیه سوختگی با سوزش و خارش زیاد. برای درمان این زخم حتماً باید روغن دزدی روی زخم بمالند. معمولاً از خانه آشنا و فامیل می‌دزدند که برایشان بد نشود. مثلاً به بهانه مهمانی می‌روند و از آشپزخانه‌شان کمی روغن بدون اجازه و پنهانی بر می دارند و روی زخمشان می گذارند.
✔️ از زالو که کرمی لزج و خون آشام بود برای درمان ورم دست و پا استفاده می کردند. زالو را روی قسمت ورم کرده می گذاشتند تا با چسبیدن به آن قسمت و خوردن خون آلوده ورم و درد بیمار را مداوا کند. زالو پس از چسبیدن به بدن شروع به مکیدن خون از عمق بدن می کرد و کمی بعد می افتاد. می گفتند زالو همراه خون زردآب بدن را هم، که سبب بیماری می شود، می مکد.
✔️ گاهی کودک را با علائمی از قبیل تب، استفراغ، بی حالی، افتادکی پلک و ... نزد شخصی به نام خاش گیر می بردند. خاش در زبان محلی نشتارودی ها به معنی استخوان است اما در این مورد خاص به هر جسم خارجی که در گلو و حنجره بچه گیر کرده باشد اعم از تخم سیب، پوست تخمه، استخوان مرغ و ... اطلاق می شود. خاش گیر با انگشت دستش جسم خارجی را با مهارت خاصی از گلوی بچه خارج می کرد. به این کار خاش گیران می گفتند. یعنی گرفتن و خارج کردن خاش.
✔️ برای از بین بردن زگیل گاهی نخ به دور آن می بستند تا خشک شده و بیفتد.
اما باور داشتند اگر جاروی دستشویی را روی زگیل بکشند زگیل حتما می افتد.
✔️ برای بند آمدن خون روی محل خونریزی ادرار می کردند.
✔️ برای تسکین خارش ناشی از گزیدگی پشه محل را مرطوب کرده و روی آن نمک می پاشیدند.
✔️ وقتی تیغ درخت در دست (یا هر کجای دیگری) فرو می رفت و می شکست، تیغ را خارج و آن ناحیه را با نفت مرطوب می کردند. نفت از دردش می کاست.
✔️ برای درمان گوش درد یک حبه سیر را حرارت می دادند و داخل گوش می گذاشتند.
✔️ برای تسکین درد دندانی که پوسیده و سوراخ شده بود کمی نمک داخل حفره دندان خراب می ریختند تا از درد آن بکاهد.
✍سپیده رمضان نژاد/ کارشناس ارشد ایران شناسی
▫️ مطالعه قسمت اول
https://t.me/oralhistoryiran/3647
▪️مطالعه قسمت دوم
https://t.me/oralhistoryiran/3656
▫️مطالعه قسمت سوم
https://t.me/oralhistoryiran/3693

🌐 تاریخ شفاهی
@oralhistoryiran