توافق کویت و عربستان برای از سرگیری تولید در منطقه نفتی مشترک …وزیر نفت کویت اعلام کرد کویت و عربستان سعودی ممکن است تا پایان امسا

🔴 توافق کویت و عربستان برای از سرگیری تولید در منطقه نفتی مشترک


🔺وزیر نفت کویت اعلام کرد کویت و عربستان سعودی ممکن است تا پایان امسال به توافقی برسند که اجازه خواهد داد تولید نفت را در منطقه بی‌طرف ازسربگیرند.

🔸منطقه بی‌طرف که به مدت چهار سال است تعطیل شده است می‌تواند حداکثر ۵۰۰ هزار بشکه در روز معادل ۰.۵ درصد از عرضه جهانی نفت را تولید کند. تولید میادین نفتی مشترک خفیج و وفرا در منطقه بی‌طرف به دلیل بروز اختلاف میان دو کشور متوقف شد.

🔹توافق برای آغاز ازسرگیری تولید این منطقه ممکن است قیمت‌های نفت را در شرایطی که نگرانی‌هایی نسبت به کندی رشد تقاضای جهانی وجود دارد تحت فشارهای کاهشی قرار دهد. با این حال یک منبع نزدیک به مقامات سعودی در اکتبر اظهار کرده بود اگر تولید ازسرگرفته شود این منطقه نفت بیشتری به تولید جهانی اضافه نخواهد کرد زیرا هر دو کشور تحت پیمان محدودیت عرضه اوپک پلاس، تولیدشان را محدود نگه داشته‌اند.

🔺اختلاف میان عربستان سعودی و کویت بر سر میدان وفرا آغاز شد که توسط شرکت شورون اداره می‌شد. عربستان سعودی امتیاز ۶۰ ساله این میدان را برای این شرکت آمریکایی تا سال ۲۰۳۹ تمدید کرد و اعلام این خبر باعث خشم کویت شد و این کشور مدعی شد ریاض هرگز درباره این تصمیم با کویت مشورت نکرده است.

🔻منطقه بی‌طرف در سال ۱۹۲۲ برای فیصله دادن به اختلاف ارضی میان دو کشور ایجاد شد. بدنبال کشف نفت در وفرا در دهه ۱۹۵۰، عربستان سعودی و کویت با مالکیت مشترک منابع نفت و گاز این منطقه موافقت کردند و تا سال ۲۰۱۵، ظرفیت تولید نفت در این منطقه به ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسید که به طور مساوی بین کویت و عربستان سعودی تقسیم شد.

🔸تعطیلی این میادین به یک موضوع سیاسی میان دو کشور تبدیل شده و مقامات بلندپایه مدتهاست در تلاشند تا این مسئله را حل کنند.

🔹طبق برآوردهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا و ژورنال نفت و گاز، این منطقه به مساحت ۶۲۰۰ مایل مربع، پنج میلیارد بشکه نفت و یک تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی دارد.

منبع: بلومبرگ

🎯کانال دانش سیاست👇👇👇
@policypaper