گامی به سوی دوستی و زندگی متعالی شهروندی در جامعه ایرانی با رعایت قوانین و مقررات دولت ج. ا. ایران
◀️ تورم ویرانگر است یا بمب اتمی!.. ✍🏻 دکتر پویا ناظران.. چرا اقتصاددانها با مسکن مهر مشکل دارند؟
◀️ تورم ويرانگر است يا بمب اتمي!
✍🏻 دکتر پویا ناظران
چرا اقتصاددانها با مسکن مهر مشکل دارند؟ مگه خونهدار شدن محرومین اشکالی داره؟
پول مسکن مهر از کجا اومد؟ مالیات؟ درآمد مالیاتی به زور نصف بودجه جاری رو تامین میکنه.
پول نفت؟ با یک دلار سرانه درآمد روزانه نفتی که نمیشه یک کشور را خونهدار کرد!
فکر میکنید پول مسکن مهر از کجا اومد؟
اگرچه غیرمستقیم، اما واقعا از بانک مرکزی اومد.
وقتی دولت ۹ام دولت را تحویل گرفت، بانک مرکزی «۱۵ هزار میلیارد تومن» پول تو بازار تزریق کرده بود.
وقتی دولت ۱۰ام دولت را تحویل داد، بانک مرکزی «۱۰۰ هزار میلیارد تومن» پول تو بازار تزریق کرده بود. یعنی در دولت ۹ام و ۱۰ام مجموعا «۸۵ هزار میلیارد تومن» پول چاپ شد.
پول مسکن مهر از محل پولهای چاپی تامین شد!
خب اشکالش چیه؟ چاپ پول، «تورم» ایجاد میکنه و تورم دوتا اشکال داره:
تورم مثل مالیاته. وقتی دولت ۲۵٪ تورم ایجاد میکنه، عملا ۲۵٪ مالیات گرفته. راه گریز از تورم چیه؟ نگه نداشتن پول نقد. اما چه طبقهای بیشتر ثروت زمین و مسکن و طلا و ارز و... داره؟ دهکهای ثروتمند. پس تورم در حکم مالیات گرفتن از دهکهای محرومه!
مالیات معمولی رو فقط یکبار میپردازید. اما مالیات تورمی بر پسانداز نقد تحمیل میشه، حتی بر پساندازهایی که مالیات تورمیشون را سالهای قبل دادید. یعنی با تورم هر سال مجددا بر پولتون مالیات میدید.
پس هر جا دیدید نوشته «تورم»، بخونید: «گرفتن مالیات ظالمانه از اونهایی که خونه و زمین ندارند».
از بیست سال پیش تا الان، دولت ایران مجموعا ۲۴۰۰٪ تورم ایجاد کرده (ولی چین ۴۰٪ تورم داشته). یعنی به این میزان از دهکهای محروم جامعه مالیات گرفته. بعد از پولهای مالیات پرداخته هم باز هرسال مالیات تورمی گرفته. بعد با اون پولها براشون خونه ساخته!
اگه دولت درگیر کار عمرانی و اجرایی نمیشد، پول چاپ نمیکرد. اگر پول چاپ نمیکرد تورم ایجاد نمیکرد. اگر تورم ایجاد نمیکرد، محروم را مفلوک نمیکرد، که بعد بخواهد منت سرش بگذاره و خونه براش درست کنه، اونهم چه خونههایی!
اگر دولت با مالیات تورمی سنگین، محرومین را اینقدر بدبخت نکرده بود، تا الان خودشون استطاعت ساختن خونه مقاوم برای خودشون را پیدا کرده بودند.
یک گواهش تلفات زلزله کرمانشاه. مگر ساکنان حلبچه و خانقین محروم نیستند؟ پس چرا در طرف عراق، زلزله از هر ده هزار نفر کمتر از ۱ نفر کشته داد؛ اما در طرف ایران، زلزله از هر ده هزار نفر ۳۵ نفر کشته داد. عراق کشور جنگزده است و ایران کشور تورمزده. بمب ویرانگرتر بود یا چاپ پول؟
برای همین اقتصاددانها با مسکنمهر مشکل دارند. مسکنمهر با پولهایی ساخته شد که از بمب مخربتر بودند، پولهای بیپشتوانه!
https://telegram.me/tadbir96dolat
#مسكن_مهر #تورم #ماليات
@akhalaji