مدیر محافظه کار بزرگترین چالش شایسته سالاری!

مدیر محافظه کار بزرگترین چالش شایسته سالاری!

محافظه کارها انسان هایی هستند که خواهان یک محیط کار آرام و بی تحرک هستند و هیچ چیز مانند کار یا خلاقیت کارکنان آنها را آزرده نمی کند. به عبارتی آنها از یک حفظ وضع موجودی سود می برند که در آن تحولی و تغییری در کار نباشد.

من همیشه محیط کار را دوست داشتم و دارم و همواره تلاش می کردم که ضمن انجام وظایف معمول و روزانه ایده ها و ابتکارها یا گزارش هایی را جهت تسریع تحقق اهداف سازمانی ارائه دهم و در طول دوران خدمتم، مدیرانی این حس را تشویق میکردند، عده ای بی تفاوت بودند و برخی نیز به طور غیر محسوسی در تقابل با آن بودند.

در مقطعی از خدمتم با مدیری مواجه شدم که در ابتدا خود را علاقه مند نشان می داد و حتی روش ثبت وقایع را اجرا نمود که بسیار از آن استقبال کردم. در این روش میزان کار روزانه کارکنان مشخص می گردد و در پایان هر سال بخوبی ارزشیابی کارکنان انجام می شود. مدیر هم قاعدتا نتایج را می تواند به مافوق گزارش کند و آنگاه تصمیم ها برای اصلاح یا تقویت و تشویق مجموعه اتخاذ می شود.
به هر حال، با اجرای "ثبت وقایع" تا یک هفته ای اوضاع خوب بود تا اینکه، با اتفاق عجیبی مواجه شدم، ابتدا کارکنان به مدیر اعتراض کردند چون در واقع آنها کار چندانی انجام نمی دادند که بخواهند آن را ثبت کنند و پس از آن در قبال اعتراضات، مدیر مافوق مدیر ما، واکنش دیگری نشان داد و دستور داد که روش "ثبت وقایع" به شکل قبلی متوقف شود و به جای آن هر کارمند به جای هر روز گزارش کارها، تنها ماهیانه دو کار را گزارش کند نه کمتر و نه بیشتر!!!!

من که خود دانش آموخته مدیریت بودم بخوبی دانستم که اوضاع از چه قرار است. این اقدام مدیر مافوق نتایج ذیل را درپی داشت:

۱- کارکنان شایسته و غیرشایسته هم تراز می شدتد
۲- برای مدیران سطوح عالی تر که در انتظار گزارش از سازمان ما بودند ایجاد توقع و پاسخگویی نمی شد
۳- فضای به اصطلاح آرام و غیرفعالی حاکم می شد با کارکنانی که، دیگر نگاهشان به درون سازمان نبود و در اندیشه فرصت هایی در بیرون دستگاه متبوع بودند.

از همه فاجعه بارتر زمانی بود که برای ارتقای رتبه کارشناس ارشد به کارشناس خبره که تالیف کتب و مقالات، دانش زبان و سوابق پژوهش و تدریس از شرایط آن بود و تنها یک یا دو کارمند واجد آن شرایط بودند باز هم ندای اعتراض همان کارکنان بلند شد و آقای مدیر مافوق دوباره دستور دادند و تقریبا" همه کارشناس خبره شدند و خود را نیز به درجه کارشناس عالی ارتقا داد!!!!!

آری، معضل عدم توسعه و تحول در هر کشور را باید در حضور اندیشه های محافظه کار خواهان حفظ وضع موجود جستجو کرد.......

خاطرات یک کارمند

@politicalculture