دین در جامعه کرونا زده؛ آیا دین هم به کرونا مبتلا شده و می‌میرد؟ بخش دوم

🔶دین در جامعه کرونا زده؛ آیا دین هم به کرونا مبتلا شده و می میرد؟🔶 بخش دوم

مثال دوم در نقض فرضیه مرگ دین در دوران پسا کرونا:

بر خلاف آنچه که در مورد بی سابقه بودن تعطیلی مسجدالحرام گفته می شود و در نتیجه آن تحلیلهایی در مورد مرگ دین یا مرگ آیین ها و مناسک جمعی ارایه می شود، باید بدانیم که پیش از این مسجدالحرام و حج زایران، حدود چهل بار به دلایل مختلف تعطیل شده است.
در این ویدئو والد عبدالحکیم به برخی از این موارد که از جمله شامل بیماریهای همه گیر هم بوده، اشاره کرده است. از جمله مواردی که او اشاره میکند:
865 میلادی: عباسیان چند روز قبل از موسم حج، اسماعیل بن یوسف و حامیانش را در کوه عرفه کشتند و حج تعطیل شد.
930 میلادی: قرمطیان به کعبه یورش بردند ، بیش از ده هزار زائر را به قتل رساندند و حجرالأسود را که تا 22 سال پس از آن مفقود بود، به سرقت بردند.
983 میلادی: برای چندین سال، درگیری ها و جنگ ها بین بنی عبید و عباسیان باعث شد که برای حضور مصریان، عراقی ها و حتی حجازی ها در حج، در فواصل زمانی مختلف محدودیت ایجاد شود.
1814 میلادی: طاعون به حجاز حمله کرد و 8000 نفر از اهل حجاز در نتیجه آن جان خود را از دست دادند. در نتیجه حج تعطیل شد.
1831 میلادی: طاعون هندی باعث مرگ سه چهارم زائران شد. در نتیجه حج تعطیل شد.
در واقع، سراسر قرن نوزدهم مملو از چندین وقفه ناشی از شیوع باکتریایی مانند وبا و بیماریهای ویروسی رخ داد: سالهای 1837 ، 1846 ، 1858 ، 1864 و البته همه گیری آنفولانزا در سال 1892 شاهد این وقفه ها در حج و تعطیلی مسجدالحرام شد که همه اینها باعث مرگ هزاران نفر شد.

همانطور که میدانیم پس از این تعطیلی های مکرر حرم ها، باز همچنان دین در همه دنیا ادامه حیات داده است.
بنابراین اگر نتوانیم در مورد حیات دین در دوران پسا کرونا نظر قطعی بدهیم، دست کم در مورد مرگ آن بعد از تمام شدن ماجرای کرونا هم نمیتوانیم ادعایی داشته باشیم.
پ.ن.: این ویدیو سه روز پس از آغاز محدودیت در ساعات زیارت مسجدالحرام برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، در کنار حرم الهی ضبط شده است.
#کرونا_ویروس #کرونا #دین_و_کرونا #مطالعات_اجتماعی_دین
https://www.instagram.com/p/B-VWjaznMSj/?igshid=1fyed1uutmbyt