‍ 🔻تخفیف یا خفیف کردن دین.. 🖋مهدی سلیمانیه

‍ 🔻تخفیف یا خفیف کردن دین

🖋مهدی سلیمانیه

🔹‍ دیروز در اصفهان، در خانه ی قدیمی بازسازی شده ی هوانس که با خلاقیت تبدیل به کافه-رستوران شده است، این تابلو را دیدم. این سالها، روشهای سلبی بازداشتن و واداشتن جامعه به رفتار دینی در زمینه های که وضعیت مطلوب حاکمیت نبوده، غالباً بی نتیجه مانده است. جامعه به شیوه ی خود دینداری کرده است. نه به شیوه ای که حاکمیت پسندیده است. به بن بست رسیدن این روشهای سلبی، ایده هایی برای به کارگیری روشهای ایجابی و تشویقی را پررنگ تر کرده است. این هم نمونه ای از همین روشهاست: جایی که برای حجاب داشتن، تخفیف مالی میدهند. جایی که برای پوشیدن لباس حوزوی از سوی طلاب، شهریه را افزایش میدهند. جایی که برای عضویت در برخی نهادهای حاکمیتی، بورسیه های خاص و سهمیه های دانشگاهی در نظر میگیرند.

اینجا برنده کیست؟ دین؟ دینی که با انگیزه های مالی و مادی تشویق شود، همچنان دین است؟ دینی که مبتنی بر سود و محاسبه مالی و تشویق دنیوی باشد، همچنان دین است؟ این را دینداران و علمای دین نیز باید پاسخ بدهند. اما من فکر میکنم که این بیش از آنکه تخفیف دینی باشد، "تخفیف" دین است: خفیف کردن دین

#مهدی_سلیمانیه
#یادداشتها
#تخفیف_دین

👈نقل از کانال نویسنده

«دین و جامعه» کانال مرجع محتوای تخصصی مطالعات اجتماعی دین
@religionandsociety