یادداشت های تحلیلی پیرامون جامعه و سیاست در ایران @mehran_solati : ارتباط با نویسنده
🔹انتخابات شوراهای دانش آموزی با طعم آموزش خرید آراء!!.. ✍ مهران صولتی
🔹انتخابات شوراهای دانش آموزی با طعم آموزش خرید آراء !!
✍ مهران صولتی
🌱دوشنبه سوم آبان ماه ، مانند سال های پیش انتخابات شوراهای دانش آموزی در کلیه مدارس کشور برگزار شد . انتخاباتی که قرار بوده است تمرین مشارکت سیاسی ، فراگیری احساس مسئولیت در قبال مدرسه و جلوه ای از تربیت سیاسی دردانش آموزان باشد .معمولا نظام های سیاسی می کوشند تا از فرصت جامعه پذیری کودکان در سنین پایین بهره گرفته و آرمان های خود را در نسل های آتی نهادینه سازند . از همین رو جامعه شناس فرانسوی ،لویی آلتوسر؛ مدرسه را یکی از سازوبرگ های ایدئولوژیک دولت می داند که می تواند مناسبات نظام سرمایه داری را تقویت و بازتولید کند.اما انتخابات امروز را می توان به نوعی تیرخلاص به تلاش های آموزش و پرورش کشور در زمینه نهادینه کردن آموزه های اخلاقی در نسل آتی تلقی کرد . امری که نشان می دهد این بنگاه ورشکسته تا چه اندازه می تواند در خدمت فرآیند کالایی شدن ، و سست کننده بنیان های اخلاقی جامعه باشد. در فرآیند برگزاری این انتخابات ، چیرگی آموزش ، بر پرورش کاملا مشهود بود . مدیران مدارس کوشیدند تا برای لطمه ندیدن آموزش ، مهمترین تمرین مشارکت سیاسی دانش آموزان را در کوتاه ترین زمان ممکن و صرفا جهت رفع تکلیف برگزار نمایند . کمبود زمان ، دیر رسیدن لیست نامزدها ، رای دادن های فله ای ، رونویسی از روی یکدیگر و ... نوعی کشتن شوق مشارکت و تاییدی براین نکته بود که در نهاد آموزش و پرورش به خوبی می توان فرصت سوزی کرد و بر حجم بی هنجاری موجود افزود. همچنین دانش آموزان آموختند که می توانند با توزیع شیرینی و شکلات از خرید آراء همکلاسی های خود اطمینان یابند . وجود بنرهای رنگارنگ در سالن های مدارس هم بر سهم پررنگ برخی والدین در کسب آراء فرزندانشان تایید می نهاد .نمایشی از غلبه فرمالیسم بر عرصه آموزش و پرورش ! تهی کردن نظام آموزش رسمی کشور از ارزش های اخلاقی ، و اینکه به سادگی می توان اهمیت پول و تبلیغات را در نسل های آینده نهادینه ساخت . در کشوری که مسئولان بر مبارزه تمام عیار با سرمایه داری جهانی تاکید می ورزند ، نظام آموزش و پرورش همچنان به بازتولید منطق و مناسبات حاکم بر آن اهتمام می ورزد !
Telegram.me/solati_mehran