یادداشت های محمدرضا اسلامی- - - - - - - - -در ادامۀ یادداشت های ژاپن و وبلاگ ارزیابی شتابزده؛ اینجا تلاشی است برای دیدن آمریکا و ثبت مشاهدات. تحلیل و مقایسه الگوی توسعه هر دو کشور آمریکا و ژاپن و مستندنگاری ها، در حد امکان.ارتباط :
[ادامه یادداشت از بالا ☝️☝️☝️] مثال دوست فلسطینی ام در یادداشت قبل از همین باب عرض شده بود
[ ادامه یادداشت از بالا ☝️☝️☝️] مثال دوست فلسطینی ام در یادداشت قبل از همین باب عرض شده بود. در این باره در آینده بیشتر صحبت خواهیم کرد.
چهار- در تامل در باب سازوکار تولید علم در دانشگاههای آمریکا ، جدای از اقتصادِ ماجرا، تامل در یک مفهوم دیگر هم ضروری به نظر می رسد. اینکه آمریکایی ها بر خلاف مثلا ژاپنی ها ( یا حتی اروپایی ها) در به اشتراک گذاری "محصولات پژوهشی" باز عمل می کنند (این سخن حوزه تحقیقات High-Tech را شامل نمی شود). مثالی هم در این باب ذکر شود:
دو زلزله بزرگ، در دوسالِ پیاپی در کالیفرنیای آمریکا(1994) و کوبه ژاپن (1995) رخ داد. هر دو زلزله برخی از مفروضاتِ دانشِ مهندسیِ زلزله آن روز را، دستخوشِ تردید کرد. در هر دو کشور ، مطالعاتِ گسترده ای در زمینۀ عللِ خرابیِ سازه ها و انجام شد. در هر دو کشور آمریکا و ژاپن ، «استانداردهای طرح لرزه ای سازه» عوض شد. اما با یک "تفاوت". آمریکایی ها محصولِ تمامِ مطالعاتِ بعد از زلزله نورتریج را روی وب سایت FEAM و قابل دانلود مجانی قرار دادند در حالی که دسترسی به اطلاعات زلزله کوبه بسیار به سختی و محدودیت همراه بوده و هست. (انتشار یکی از کتابهای FEMA در تهران یازده سال پیش توسط اینجانب و تحت راهنمایی های استاد ارجمند جناب دکتر میرقادری – به صورت دانلود مجانی از وب سایت- انجام شد!). مجددا تاکید شود که این باز بودن و به اشتراک گذاشتن محصولات پژوهشی ، همه حوزه ها را شامل نمی شود ولی، تاملی است برای آنها که ماجرای تولید علم در آمریکا را فقط از نگاهِ "سرمایه محور" می نگرند.
این مثال و مثالهای یادداشت قبل ، و اعداد و ارقامی که ذکر شد، نه به مفهوم تحسین سیستم آموزش عالی آمریکا، بلکه به مفهوم لزوم شناخت دقیق سیستم آنها، از وجوه مختلف است. اینکه چرا کتاب های رفرنس رشته های مختلف دانشگاهی در بسیاری از رشته ها، تولید دانشگاههای آنهاست؟
در این باره باز هم گفتگو خواهیم کرد.
پنچشنبه 22 نوامبر
https://telegram.me/solseghalam