«سالگرد زلزله و سونامی توهوکو ژاپن».. ساعاتی است که روز یازدهم مارس در ژاپن آغاز شده است

« سالگرد زلزله و سونامی توهوکو ژاپن »

ساعاتی است که روز یازدهم مارس در ژاپن آغاز شده است. این روز وقتی که عقربه های ساعتش برسد به 14:46 بعدازظهر ، مصادف می شود با لحظه ای که شش سال پیش در آن زمین با شدتی حیرت آور لرزید ولی لرزش زمین در نقطه ای از کف اقیانوس بود و از پیِ لرزش زمین، امواج آب نیز به سمت سواحلِ منطقه شمال شرق ژاپن (توهوکو) گسیل شد.
شش سال پیش در چنین روزی، نَه بر اثر زلزله که بر اثر سونامیِ بعد از زلزله در عرض دقایقی، تعدادی از شهرهای توهوکو در گستره ای به طول حدود پانصد کیلومتر از ساحل، نابود شد و ژاپن، کشوری که آن روز اقتصاد دوم دنیا بود در برابر بدترین بحرانِ پس از جنگ دوم جهانی قرار گرفت.
داشتم فکر می کردم برای امروز چه باید نوشت؟
چه باید گفت؟
از رفتار مردم باید گفت؟ یا از مدیریت دولت ژاپن؟ یا از دروغگویی دولت در انکار و کتمان آلودگی هسته ای فوکوشیما؟ یا از روند بازسازی شهرهای نابود شده؟

برای ملاحظه ی فضای کوتاه نویسی تلگرام شاید بهتر باشد که چند عکسی از بازدید میدانی منطقه توهوکو به اشتراک گذاشته شود. اما پیش از آن، یادداشت مرتبط با عکسها که چندماه قبل و پس از شرکت در "سمینار مدلسازی پیشرفته جهت پیشگیری مخاطرات بلایای طبیعی" در دانشگاه لیهای پنسیلوانیا نوشته شده بود دوباره همخوان می شود. شاید این صحنه ، برشی باشد از ماندگارترین صحنه ای که از این منطقه توهوکو در ذهن ماند.

متن یادداشت در پایین
@solseghalam