💥بمب‌های چندهزار کیلوگرمی افغانستان و دو سمت جهالت. [از ۱۵ آوریل تا ۳۱ مه]

💥بمب های چندهزار کیلوگرمی افغانستان و دو سمت جهالت
[از 15 آوریل تا 31 مه]

🔵کمتر از یکماه و نیم از زمانِ انفجارِ بمبِ شانزده میلیون دلاری [که گفتند نامش "مادر بمب ها"ست] ، دیروز بمبِ چندهزار کیلوگرمیِ دیگری منفجر شد و البته این بار نه در میانِ ستیغ کوههای ننگرهار ، که در مجاورتِ میز کارِ رئیس جمهور افغانستان.

آنها که پانزده سال است گمان می کنند با "بمب" می توان تفکر طالبانی را محو کرد ، دیروز یکبار دیگر دیدند که جواب "آن" بمب، "این" بمب است و جواب آن های این هوی و در این میانه ، بیچاره مردمان بی پناه و آواره.

میان ابرو و چشمِ تو گیر و داری بود/
در آن میانه شدم کشته، این چه کاری بود؟

🔴بهایِ این دو سمتِ سکه بلاهت و حماقت را ، مردمی می دهند که در خرج معاش روزگار خود وامانده اند و بر بیچارگیهایشان، فقد عزیزانشان هم اضافه می شود.

🔵فقط یک ماه و نیم پیش ، آنها که گمان می کنند با "تفکر" باید "جنگید" بمبی به وزن ده تُن و با طول 9متر ، به قیمت شانزده میلیون دلار، در افغانستان از آسمان بر زمین افکندند تا داعشیانِ منطقه ننگرهار افغانستان را "محو" کند. صورتحسابِ آن خرید شانزده میلیون دلاری را چه کسی پرداخت کرد؟ دولت افغانستان؟ دولت آمریکا؟ ناتو؟

دیروز که بمب طالبانی/حقانی در نزدیکی ارگ رئیس جمهور منفجر شد، پولش را چه کسی پرداخت؟ سلفیون عربستانی؟ پاکستانی؟ اماراتی؟

🔴با آن شانزده میلیون دلار هزینه بمب ناتو چه کارها می شُد کرد؟
-🔹نزدیک به یکصد جوانِ افغان اگر چهار سال در گران ترین دانشگاههای دنیا با بورسیه کامل و تمام هزینه های زندگی تحصیل می کردند ، هزینه اش 16میلیون دلار نمی شد.

-🔹با آن شانزده میلیون دلار بمبِ ناتو ، چند مدرسه، چند درمانگاه یا بیمارستان می شد ساخت؟ ...

-🔹یک ماه و نیم پیش ناتو بمبی معادل یکسال حقوق شش هزار معلم افغان منفجر کرد و امروز در جواب آن، خشک مغزان مدرسه حقانی بمبِ چندهزار کیلوگرمی دیگری منفجر کردند که در محل انفجارش، در زمین، گودالی هفت متری ایجاد شده ...

🔵یک سویِ ماجرا ، تفکری است که گمان می کند با "بمب و تکنولوژی" می توان یک "ایدئولوژی" را پاک کرد (علاج داعشیانۀ/طالبانی/حقانی فکر کردن، بمب است؟) و سویِ دیگرِ ماجرا تفکری است که غرب را ماهیتی شیطانی و استکباری می داند و گمان می کند برای مبارزه و "جهاد" باید چشمِ شهر نیویورک را با انفجار پائین کشید (آنچه القاعده با برج های تجارت جهانی در منهتن کرد). اینبار چشمِ کابل را هدف گرفتند و زدند ...

این دو مغزِ بسته، در دنیای امروز در سال 2017 پویا و فعال و زنده مشغولند به برنامه ریزی و محاسبه و تلاش و عیش و پایکوبی و یارگیری.

یک سوی ماجرا تفکری است که خبرنگار ژاپنی را جلوی دوربین گردن می زند (کینزو گوتو) و سوی دیگر ماجرا تفکری است که از خود نمی پرسد اینهمه بمب در افغانستان مگر ذهنِ افغانِ طالبانی/داعشی [که با یک خوشه انگور و تکه ای نان یک روز کامل می جنگد] را تا کنون عوض کرده که این یکی بکند؟

دنیای مغزهای یک چشمی. دنیای خون دل . دنیای قطع عضو. قرن بیست و یک. دوهزار و هفده سال پس از مسیح. 2017سال.

🔴چهل و چند روز پیش[ 15 آوریل]، بعد از انفجار شانزده میلیون دلاری ناتو در ننگرهار این بیت #حافظ را زمزمه کردیم. امروز هم گویی باید حافظ خواند:

زیرکی را گفتم این احوال بین ، خندید و گفت/
صعب روزی ، بوالعجب کاری، پریشان عالمی

آدمی، در عالمِ خاکی نمی آید به دست/
عالمی دیگر بِباید ساخت، وَز نو آدمی


https://t.me/solseghalam