✍️ چند کلامی درباره آتش🔥 در ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو

✍️ چند کلامی درباره آتش🔥 در ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو

بنا به شرایط جدید، (به تعبیر #سعدی) چنان که افتد و دانی، کمتر مجال نوشتن فراهم می شود. اما دربارۀ #آتش در ساختمان وزارت نیرو، ذکر چند نکته بسیار ضروری است:

✔️1- فرماندهی آتش نشانی در چنین شرایطی ، باید همراه با نگاهِ سازه ای باشد:


🔹در واقع خاموش كردن اين گونه از آتش سوزي ها ، صرفا يك عمليات آتش نشاني «نيست» و بايد با رصدكردن نقاط حساس سازه اي (اتصالات ، ستونها ) و آگاهي از سيستم باربري قاب، و توجه كلي به «جريان نيروها در سازه»، صورت پذيرد.

عدم بارگذاري آب بر روي المانهاي حساس كه بخشي از ظرفيت باربري خود را (در اثر حرارت) از دست داده اند، و كم كردن دماي أعضاء حساس سازه اي، جزو ملاحظات سازه اي هستند كه بايد توسط تيم آتش نشان مد نظر قرار گيرد.

اين ملاحظات باعث مي شود تا "خرابى پيش رونده"
(Progressive collapse )، شروع نشود.

✔️2- از ساختمان تان نقشه داشته باشید:

🔹مجددا در حین اطفاء این حریق هم مشکلِ ساختمان پلاسکو وجود داشت: «نقشه های ساختمان موجود نبود». از ساختمان محل سکونت و یا دفتر کارتان، نقشه داشته باشید. این نقشه ها در زمان مدیریت بحران (در صورت بروز آتش یا زلزله) کمک حیاتی به گروه های امداد و نجات می کند.

✔️3- آتش خاموش شد، اما الان با این سازه چه باید کرد؟

🔹خوشبختانه ساختمان وزارت نیرو، پلاسکوی دوم نشد. درود باید فرستاد به آنها که مدیریت کردند این اتفاق را و درود به آتش نشانهایی که جان در کف دست، به درون چنین ساختمانی رفتند.

اما سوال اساسی اکنون این است که با چنین ساختمانی چه باید کرد؟

سه سناریو ممکن است:
▪️آیا می شود همچنان از آن استفاده کرد؟
▪️آیا باید آن را تخریب کرد؟
▪️آیا باید مقاوم سازی شود؟

در مراسم سال نو میلادی 2016 یکی از برج های #دبی (برج آدرس ) دچار آتش شد و در مدت ده دقیقه شعله های آتش تمام برج را در بر گرفت. ویدئوی این آتش قبلا در این کانال به اشتراک گذاشته شده بود (لینک در پی نوشت).

پس از خاموش کردن آتش، این سوال مطرح بود که حالا باید این برج #تخریب شود یا امکان استفاده دارد؟

در واقع بخشی از مشخصاتِ مکانیکی مصالح فولادی ، در اثر حرارت اُفت می کند و لذا پاسخ به سوال مذکور بسیار دشوار است. اینکه آیا این افت مشخصات مکانیکی در حدی بوده که سازۀ ما، دچار ضعف جدی شده؟ یا اینکه سازه هنوز قادر به تامین امنیتِ جانی ساکنان هست؟

آن سال در آزمایشگاه آتش دانشگاه ایالتی میشیگان، پروژه ای تعریف شد که طی آن تعدادی تیر بتنی (با بتن مقاوت بالا) در کوره آتش قرار داده می شد، و سپس تیرها تا 800 درجه سانتیگراد تحت حرارت قرار می گرفتند (و همزمان بارگذاری تا 60% ظرفیت خمشی تیر نیز صورت می گرفت) ، سپس کوره خاموش می شد و تیر به سالن دیگری حمل می شد. پس از رسیدنِ تیر به دمای محیط، مجددا بارگذاری خمشی روی تیر انجام می دادیم تا مشخص شود چنین تیری در مقایسه با تیر بتنی که حرارت «ندیده» ، چه مقدار از ظرفیت خود را از دست داده است؟

مشخصا اینکه رفتار خمشی تیرِ بتنیِ حرارت دیده، در مقایسه با تیر بتنی در دمای معمولی، چه تفاوت هایی دارد؟
بدیهی است که این بحث در مورد اعضای فولادی به شکل پررنگ تری مطرح است.

در حال حاضر نتایج مطالعات آزمایشگاهی در این بحث بسیار محدود است.

منظور از این بحث اینکه، پاسخ به سوال مذکور در مورد ساختمان وزارت نیرو، پاسخ آسانی نیست و دانش مهندسی در این زمینه، در حال رشد است و اگر متولیان این سازه تصمیم به عدم تخریب و بهره برداری از سازه را دارند، این امر باید پس از مدلسازی های سازه با نرم افزارهای المان محدود مثل ABAQUS یا ANSYS (که امکانات مدلسازی حرارتی را دارا هستند) و مقایسه با نتایج آزمایشگاهی صورت پذیرد.

در صورت تصمیم به مقاوم سازی نیز، باید مشخص باشد که چه میزان از ظرفیت اعضای تیر و ستون از دست رفته، و مقاوم سازی قرار است برای تامین چه میزان از ظرفیت باشد؟

یک قضاوت مهندسی کلی، در این زمینه ، کافی نیست و حتما باید مدلسازی های دقیق از وضعیت طبقات زیرین سازه (و امكان تحمل بارِ طبقات فوقانى)، صورت پذیرد.
https://t.me/solseghalam

▪️▪️▪️▪️▪️

📌پی نوشت1: ویدئوی آتش سوزی برج آدرس، دبی
https://t.me/solseghalam/543
📌پی نوشت 2: ویدئوی آتش سوزی در برج Fountain Views complex ، دبی، 13 فروردین امسال
https://t.me/solseghalam/743

📌 یادداشت مرتبط در کانال: ✍️چرا پلاسکو فرو ریخت ولی برج گرنفل لندن فرو نریخت؟◀️ https://t.me/solseghalam/902