یادداشت های محمدرضا اسلامی- - - - - - - - -در ادامۀ یادداشت های ژاپن و وبلاگ ارزیابی شتابزده؛ اینجا تلاشی است برای دیدن آمریکا و ثبت مشاهدات. تحلیل و مقایسه الگوی توسعه هر دو کشور آمریکا و ژاپن و مستندنگاری ها، در حد امکان.ارتباط :
«موزۀ عرب – امریکن»
«موزۀ عرب – اَمِریکن»
🔷در یکی از یادداشت های بالا به کارخانۀ خودروسازی فورد اشاره شد و اینکه دفتر مرکزی فورد و بخشی از کارخانه هایش در منطقه "دیربورن" ، مجاور شهر دیترویت، در ایالت میشیگان قرار دارد.
دیربورن ، علاوه بر اینکه زادگاه هِنری فورد است و محل کارخانه ها، یک ویژگی دیگر هم دارد، برخی آنجا را "پایتخت مسلمانان آمریکا" هم می نامند.
حدود چهل هزار لبنانی، یمنی، عراقی، سوری، و فلسطینی در این منطقه زندگی می کنند. گفته می شود یکی از دلایل این امر ، استخدام عده ای از کارگران لبنانی توسط هِنری فورد (حدود نود سال پیش) بوده است. بدین لحاظ "موزه عرب-اَمریکن" در این منطقه ساخته شده است. به تاریخچۀ عرب-امریکن ها ، فرهنگ شان و میزان مشارکت شان در جامعه آمریکا در این موزه پرداخته است.
🔷طبقه دوم موزه به معرفی اعرابِ شاخص در جامعه آمریکا پرداخته . مثلاً اساتید دانشگاه ممتاز یا اعرابی که تا مقام رییس دانشگاه پیشرفت داشته اند (مثل رئیس دانشگاه وِین استیت) . ولی در طبقه اول (که مختصر تر هست) به معرفی برخی چهره های شاخص عرب در "تاریخ علم" و مشارکت اعراب در تولید علم پرداخته شده است.
عجب اینکه وقتی داری چهره هایِ شاخص عرب در تاریخ علم رو نگاه می کنی یکدفعه جا می خوری که " خوارزمی" رو به عنوان دانشمندی عرب که در علم ریاضیات نقش چشمگیر داشته معرفی کرده! ( البته نوشته الخوارزمی ). دو قدم اون طرف تر هم دانشمند دیگری معرفی شده به اسم الّرازی به عنوان Physician .
خب همین طور داری حرص می خوری که می بینی در زیر نام رازی ( یا به قول این موزه الرازی!) اسم ابن سینا آورده شده. چیزی که بیشتر آدم رو کلافه می کنه اینکه در مورد ابن سینا یک زبل بازی درآورده و نوشته
One of the great Muslim scholars
یعنی یک دانشمند "مسلمان". خب مگر اینجا موزه مسلمانان است؟ که ابن سینا رو درش قراردادی و نوشتی «کتاب قانون ابن سینا در اروپا تا قرن هفدهم کتاب مرجع درسی بوده»
🔹نکتۀ با نمک اینکه چند نسخه کتاب خطی قدیمی در زمینه علم پزشکی در ویترین قرار گرفته که این کتابها رسما به زبان فارسی نوشته شده است. و چقدر هم دقیق و با سلیقه کتابت شده اند این کتابهای قدیمی ایرانی. خوش خط و ظریف.[تصاویر پائین👇👇]
🔹در تکمیل بیانِ این دستاوردهای عربی ، در مجاور درب خروج موزه، ماکت برج خلیفه دبی قرار داده شده است. برجی که طراحی اش در شیکاگو و در شرکت اسکیدمور و زیر نظر همکار و دوست ارجمندم آقای ویلیام بیکر انجام شده است.
📍چند تصویر مربوطه در پایین 👇👇⬇️
- - - - - - - - - - - - -
*پی نوشت: نه تعصب ایرانی گری دارم و نه پیش داوری های سطحی نژادی و ... ؛ سالها زندگی و کار کردن با مردم سرزمین های دیگه این دست احساس ها رو (اگر هم زمانی بوده) کاملاً از بین برده . بارها دیده ام هر انسانی با بالفعل کردن استعدادهای درونی اش ارزشمنده ، فارغ از اینکه کجایی باشه. اما این گونه از تحریف تاریخ علم، و پاک کردن نقشِ یک کشور در تاریخ، آزاردهنده هست.
https://telegram.me/solseghalam