ساعت ۱۰:۱۵ بعدازظهر سه ‌شنبه، ۵ آذر ۱۳۹۲ / ۲۶ نوامبر ۲۰۱۳🔽👇.. ✍️مروری بر مصاحبه چهار سال پیش

ساعت 10:15 بعدازظهر سه ‌شنبه، 5 آذر 1392 / 26 نوامبر 2013🔽👇

✍️مروری بر مصاحبه چهار سال پیش

🔴آقای حسن روحانی در حال گفتگوی زنده با شبکه اوّل سیماست. تصویر وحشتناکی دیده می‌شود از وضع اسفناک کشور.

حسن روحانی: درآمد دولت‌های نهم و دهم از فروش نفت و گاز حدود 600 میلیارد دلار و کل درآمد دولت‌های نهم و دهم حدود 750 میلیارد دلار بود؛ یعنی ثروتمندترین دولت ایران بشمار می‌رفت.

ولی همین دولت، بدهکارترین دولت بود:
-🔹74 هزار میلیارد تومان بدهی به بانک‌ها (که 54 هزار میلیارد تومان استقراض از بانک مرکزی است)
-🔹55 هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران و بخش خصوصی
-🔹60 هزار میلیارد تومان بدهی به تأمین اجتماعی
(بجز به بدهی صندوق‌های بازنشستگی نیروهای مسلح و غیره که بسیار زیاد است)
-🔹در مجموع، بیش از 200 هزار میلیارد تومان بدهی دولت است.

-🔹دولت نهم و دهم در سفرهای استانی هشت ساله، 211 هزار میلیارد تومان تعهد ایجاد کرده که فقط 32 در صد آن انجام شده و 68 در صد باقی مانده برای دولت‌های بعدی.

-🔹در دوران دولت‌های نهم و دهم شاهد رکود تورمی بودیم که بی‌سابقه است: تورّم بهمراه رکود. عامل اصلی، رشد عجیب نقدینگی است:
در سال 1384 [شروع کار دولت احمدی‌نژاد] نقدینگی کشور 68 هزار میلیارد تومان بود. در پایان دولت دهم [پایان کار دولت احمدی‌نژاد] به 470 هزار رسید یعنی یعنی هفت برابر شد.

-🔹یکی از عوامل مهم این تورّم مسکن مهر است: 43 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی برای مسکن مهر استقراض شده که بسیار تورّم زا بوده است.
...
👈[شرایط ایران ، چهار سال پیش]

@solseghalam