یادداشت های محمدرضا اسلامی- - - - - - - - -در ادامۀ یادداشت های ژاپن و وبلاگ ارزیابی شتابزده؛ اینجا تلاشی است برای دیدن آمریکا و ثبت مشاهدات. تحلیل و مقایسه الگوی توسعه هر دو کشور آمریکا و ژاپن و مستندنگاری ها، در حد امکان.ارتباط :
✍️یونایتد یا دیوایدد؟.. بازی ترامپ و اوباما بود
✍️یونایتِد یا دیوایدِد ؟
🔴یک- در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ، دونالد ترامپ و اوباما ، حرفی نبود که به همدیگر نزنند.
در واقع در اواخرِ کار، بازی دیگر بازی دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون نبود. بازی ترامپ و اوباما بود. اوباما حس می کرد اگر روز هشتم نوامبر این فاجعه اتفاق بیفتد و از صندوق ها، ترامپ نامی بیرون بیاید ، هرآنچه هشت سال رشته است پنبه خواهد شد.
اوباما این را به صراحت چند بار به زبان آورد. که ای مردم! مراقب باشید عقب گرد نکنیم! نکند بشود آنچه نباید بشود و در کشوری که بسترِ رشدِ مهاجران ارزش است بشود ضد ارزش. مردم! مراقب باشید. (سخنرانی فلوریدا، شش روز مانده به انتخابات)
🔵دو - در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ، دونالد ترامپ و اوباما ، حرفی نبود که به همدیگر نزنند. نمونه اش چند جمله را ببینیم:
-🔹اوباما (در شهر کلیولند ایالت اوهایو، هفته آخر تبلیغات، 1 نوامبر): بابا دست بردار! به ریخت و قیافت نمیاد! آخه تو که یک عمر دنبال کار خودت بودی [ دنبال حال خودت بودی] و برای خودت "جمع می کردی" ، حالا شدی ناجی ملت؟! حالا قیافه روشنفکرا رو به خودت گرفتی؟! آخه اصلا تو به تیپِت نمیاد (!)
مردم! مراقب باشید کسی که کازینو می گردونده نیاد مملکت بگردونه ها (!)
-🔹ترامپ : اصلاً همه بدونید، داعش را اوباما به وجود آورده ... [مناظره دوم، نهم اکتبر: ] در سوریه، ما (آمریکا) "به کسانی که نمی شناسیم" سلاح میدیم در حالی که ایران و روسیه دارن روی زمین و هوا داعش رو [به شکل واقعی] می زنند.
🔴سه - این دو هرآنچه که داشتند به هم گفتند ولی فردای انتخابات (روز نهم نوامبر)در روزِ تحویل قدرت، ترامپ با همسرش به کاخ سفید رفتند و اوباما با همسرش هم به استقبال، در مجاور درِ ورودی، منتظرشان ایستادند. در کشوری که اسلحه آزاد است [و همه روزه بر سر مسایل مختلف عده ای با سلاح کشته می شوند] گلوله ای [در کمپین های انتخاباتی] شلیک نشد.
🔵چهار- در تمام مدتی که اینها بدان شکل وحشتناک به هم ناسزا می گفتند برایم سؤال بود که آیا کشوری که به یونایتد (متّحده) بودن معروف است ، پس از این سطح تنش ، دیوایدِد (منفک شده) نخواهد شد؟ هشتم نوامبر این دعواها تمام می شود؟!
خشونتِ رقابتِ آنها در کارزارها در اوج بود ولی بر سرِ ماجرایِ یکپارچگی کشور ، شمشیرها را غلاف کردند.
خیلی سریع.
ترامپ در اولین واکنش بعد از رسیدن به قدرت در پاسخ به خبرنگاری که پرسید: "حالا هیلاری رو به زندان می اندازی؟" پاسخ داد: "قصد ندارم خانواده کلینتون ها را که متألم هستند بیش از این آزرده خاطر کنم". این حرف با اینکه انتقادات زیادی بدان شد، ولی از یک تاجر کازینو دار مو نارنجی بسیار مستبعد بود.
🔴پنج- واقعیت این است که از دیروز دوشنبه (18 اردیبهشت) رقابت های انتخاباتی وارد عرصه تازه ای شد و شیب منحنیِ واژگانِ تندی که استفاده می شد، واردِ ضریب زاویه جدیدی شد (خصوصاً با سخنرانی دیروز حسن روحانی در همدان). امید که در این چند روزِ باقیمانده، سطح حرفها و تنش ها به هر میزانی که برسد ولی در سطحی باشد که بعد از روز انتقال قدرت ، همه چیز مختومه شود. و نه اینکه هیزمِ کینه ورزیهای جدید، در این روزها در آتش اختلاف ریخته شود.
🔵 شش - خداکند نامزدها حواسشان باشد که ایران نباید "دیوایدد" شود. هرچه که به هم می گویند طوری باشد که ، بشود فردایِ انتخابات تمام شود.
خداکند "طرفدارانِ نامزد ها" حواسشان باشد بازی که گرم شد، زیادی داغ نشوند. کسی زیادتر از حد احساس مسئولیت و تکلیف نکند. کسی فکر نکند فلانی اگر شد فاجعه است و همه چیزمان بر باد می رود. همه چیزمان وقتی بر باد می رود که به هم بپریم و صورت هم را چنگ بیندازیم. آن روز است که روز فاجعه است. تا قبل از آن هر چه هم باشد فاجعه نیست. حتی اگر اسفبار هم باشد ولی باز راهی برایش پیدا خواهد شد. خدا کند یادمان باشد که ایران دیوایدد نشود. گاه کشوری [پیش از جغرافیایش]، در ذهن ها و دل ها منفک می شود. از بعضی مرزها عبور نکنیم.
https://t.me/solseghalam