تکمیلی بحث سونامی ژاپن

تکمیلی بحث سونامی ژاپن

یادداشتی که در خصوص رفتار تازه عروس ژاپنی، خانم میکی آندو منتشر شد، باعث دریافت بازخورد‌های زیادی از دوستان شد. امّا برای اینکه دچار آرمانشهر دیدن رفتار ژاپنی نشویم و هر دو سمت ماجرا را ارزیابی کنیم متن زیر که یادداشت دوست گرامی جناب دکتر هوشنگ حبیب زاده است به اشتراک گذاشته می شود. اینکه در دیدن خوبی ها و بدیهای یک سرزمین بتوان نه دچار آرمانگرایی شد و نه بدبینی ، کار دشواری است.
دکتر حبیب زاده بیش از دودهه هست که در کشور ژاپن زندگی می کنند. لذا سونامی را با تلفظ ژاپنی، تسونامی می نویسند.
متن یادداشت 👇👇
- - - - - - - - - - -
"تسونامی ، شایعات و خارجی ها"

🔷چند روز قبل ششمین سالگرد یکی از بزرگترین بلایای طبیعی بود که در ژاپن اتفاق افتاد. به همین مناسبت مطالب زیادی در رسانه ها منتشر شد. یکی از این مطالب که بنظرم بسیار قابل توجه بود مقاله تحقیقی بود که به وسیله یکی از اساتید دانشگاه "توهوکو گاکواین" به نام کی وان که متخصص علوم همزیستی جوامع است، در روزنامه ماینیچی ژاپن منتشر شد. ایشان با اشاره به موج مثبتی که در مورد مردم ژاپن در خودداری از خلاف و هرج و مرج در مناطق آسیب دیده به راه افتاده بود، و اینکه در آن زمان همه دزدیها و خلافهایِ پیش آمده را به خارجیان نسبت می دادند تحقیق کرده است.
🔷دکترکی وان، با نظر خواهی از ۲۱۰۰ نفر ژاپنی، که در مناطق آسیب دیده سندای زندگی می کرده اند به نتایج جالبی از انتشار اخبار دروغ و درجه اعتماد مردم ژاپن نسبت به این اخبار پرداخته است. بیشتر از نصف این افراد گفته اند که در مورد خلافکاری خارجی ها در مناطق آسیب دیده شنیده اند. بیش از ۸۶ درصد آنها این اخبار را باور کرده اند. در مقابل این سوال که "به نظر شما چه گروهی از خارجی ها این کار را انجام داده اند؟" ۶۳ درصد گفته اند چینی ها، ۲۵ درصد کره ای ها و باقی از اهالی جنوب شرق اسیا !

برای مقایسه، از ۷۰۰ نفر از ساکنین منطقه شینجیکو توکیو [نیز] همین سوالها پرسیده شده است. ۷۰ درصد گفته اند این خبرها را شنیده اند و بیش از ۸۵ درصد گفته اند آن را باور کرده اند.
🔷به گفته این استاد دانشگاه، ژاپنی ها برای اینکه به وجهه متمدن و قانونمند خودشان لطمه نخورد به عمد شایعاتِ خلافکاری خارجیان را انتشار داده اند تا جرائم و خلافهای غیر قابل پنهان ژاپنیها را پس از زلزله و تسونامی توجیه کنند. ایشان به آمار خلاف ها و جرایم ثبت شده زمان زلزله و تسونامی پلیس استان میاگی (که در منطقه آسیب دیده قرار دارد) اشاره می کند. بر اساس این آمار از ۳۸۹۹ جرمی که بعد زلزله سال ۲۰۱۱ ثبت شده فقط ۵۷ مورد (۱/۵ در صد) به خارجیها مربوط می شود. در سالهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ هم تقریبا به همین نسبت بوده است.
🔷البته خود این مقدار خلاف ، با توجه به گستردگی خرابیها [در ده ها شهر ویران شده]، بسیار کم است و من هنوز هم ژاپنی ها را متمدن و قانون مند می دانم، فقط از اینکه آن مقدار کم را هم گردن خارجی ها انداختند بسیار متعجب و نگران شدم.
ژاپنی ها یک بار دیگر هم این نوع شایعات ضد خارجی و خطرناک را در زمان زلزله توکیو در ۱۹۲۳ بر سر زبانها انداختند که باعث قتل عام تعداد زیادی از ساکنین بی گناه ملیت های چینی و کره ای به وسیله گروه های نژاد پرست ژاپنی شد...حداقل در نتیجه شایعات سال ۲۰۱۱ هیچ خارجی صدمه ندید، یعنی اینکه متمدن تر شده اند!
- - - - -
* لینک مطلب در ماینیچی در پائین
@solseghalam