یادداشت های محمدرضا اسلامی- - - - - - - - -در ادامۀ یادداشت های ژاپن و وبلاگ ارزیابی شتابزده؛ اینجا تلاشی است برای دیدن آمریکا و ثبت مشاهدات. تحلیل و مقایسه الگوی توسعه هر دو کشور آمریکا و ژاپن و مستندنگاری ها، در حد امکان.ارتباط :
«یک وزارتخانه کار و موسیقی نواحی ایران»
"یک وزارتخانه کار و موسیقی نواحی ایران"
جلال آل احمد در کتاب ارزیابی شتابزده صحبتی قریب به این مضمون دارد که: « گاه یک نفر یک تنه می تواند کاری کند که کل دم و دستگاه یک وزارتخانه و اداره کل و... در قالب های راکد و کُندِ اداری یشان نکرده باشند. یک نفر اگر که اهل تولید باشد گاه می تواند بقدر چند اداره ی کل محتوا تولید کند بی سر و صدا»... حال این شده مصداق کاری که جناب خان یک تنه برای موسیقی مقامی-نواحی ایران کرده این مدت. چند روز پیش لُری خواند چنان که دیدم یکی از دوستان اینجا تا چندساعت بعد همچنان از یوتیوب لری گوش می کرد. این بوشهری خواندنش دراین برنامه دیروز برای مرحوم پدر سام درخشانی، و اساسا هر آنچه که می خواند از نغمه ها و آواهای نواحی ایران چقدر به دل می نشیند ؛ آنهم با آن لهجه و گویش زیبای جنوبی. گویی بیش از دفترِ موسیقی یک وزارتخانه شناساند زیبایی این آواها را به مردمان ایران زمین.
موسیقی نواحی خراسان، بندری، لری، کردی ... و هرآنچه که این مدت خوانده زیبا بوده . دلنشین .
خداقوت و دست مریزاد. هِله
- - - - - -ه
پ.ن. لینک نغمه لری "سـیت بـیـارِم" که با همراهی کمانچه در برنامه چند روز پیش خواند، در ذیل.
پ.ن.2. تا پیش از سال 1350 موسیقیدانان ایرانی دو واژه ی عمومی برای این نوع موسیقی را بکار می بردند: " موسیقی محلی و موسیقی فولکلور". اما بعد از آن به این گونه ی موسیقی که به نغمه ها و سازها و نواهای مناطق ایران نظر دارد، موسیقی نواحی گفته می شود.
@solseghalam