اگر ماجرا در ایران بود چقدر خودمان را تحقیر می‌کردیم؟.. (رادیو ان

اگر ماجرا در ایران بود چقدر خودمان را تحقیر می کردیم؟

دیروز و امروز بدلیل بروز مشکل در کامپیوتر های شرکت هواپیمایی دلتا (که یکی از بهترین خطوط هواپیمایی آمریکا محسوب می شود) هزار و سیصد پرواز کنسل شد. (رادیو ان. پی. آر آمار را 1500 پرواز ذکر کرد) چندین هزار مسافر در فرودگاههای آمریکا و خارج از آمریکا سرگردان شدند و شرکت دلتا در تلاش است تا این مشکل را حل و فصل کند. دلتا گفت که قطع برق در آتلانتا اتفاق افتاد و باعث از کار افتادن سیستم های کامپیوتری شد. این اتفاق مصادف شده با شلوغ ترین روزهای سفر در تابستان. اگر چنین اتفاقی در کشور ما رخ داده بود اکنون "سونامی خود تحقیری" فضای شبکه های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام و هرچه گرام و اَپ بود را پر کرده بود و فیس بوک پر شده بود از تصاویرِ مسافرانِ سرگردان در فرودگاه ها و انواع جملات مبنی بر "ناکارآمد" بودن مدیریت در این دیار و بی سامان بودن فرودگاههایمان و ... . جنس و نوع واکنش نشان دادن ها در شبکه های اجتماعی ایرانیان جای تأمل جدی دارد. اتفاقات بد و ناشایست در کشور به شکل سونامی واری دستگردان و همخوان می شوند و البته نه در قالبی از عبرت گیری که در فُرمی از یأس و ناله و تاسف بر احوال کشوری که در آنیم . اگر اتفاقات تلخ در کشورهای عراق و افغانستان رخ دهد، چندان موجی از تألم در شبکه های اجتماعی بر نمی خیزد و اگر سوء مدیریتی در ممالک راقیه و کشورهای پیشرفته پدید آید هم باز با سکوت از کنارش عبور می شود. اما امان از روزی که سوء مدیریت یا رخداد تلخی را در ایران زمین شاهد باشیم. مثنوی ها هفتاد من کاغذ می شود. ایمیل اظهار نظر مهندس ژاپنی مبنی بر بیخود بودن برج میلاد یا وجود ایراد در فلان سد، هزاران بار "فوروارد" می شود ، راجع به سگ کشی در شهرک صنعتی شیراز هزاران پیام تولید می شود و ... راستی چند پیام راجع به هزار و چندصد پرواز کنسلی در آمریکا به شما فوروارد شد؟
- - - - - - - - - - -ه
پ.ن. ذیلا چند لینک از خبر مذکور.
پ.ن.2 دلتا همه روزه از فرودگاه ناریتا توکیو به دیترویت پرواز دارد که در سال 2009 با این پرواز به آمریکا آمده و به ژاپن برگشتم. کیفیت خوب خدمات دهی و گستردگی پروازها از ویژگی های این ایرلاین است. بدیهی است که مقصود از این نوشتار نقد مدیریتِ آمریکایی یا دلتا یا ... نیست بلکه تاملی در کیفیتِ فضای شبکه های اجتماعی و مطالبِ "فورواردی"، لازم است. فورواردهایی توأم با انرژی های منفی.
پ.ن.جدید. در خصوصِ مطلب بالا یکی از دوستان اعتراضی برایم نوشته بودند که مگر خودت را غیر ایرانی می دانی که اینچنین نوشته ای؟ این یادداشت به عرضشان رسید:

صحبت از "فضای غالب" در یک رفتار اجتماعی بود و قصد تأمیم به همه نبوده و نیست. با سکوت عبور کردن از کنار انفجار بیمارستان پاکستان و با سکوت و ملایم گذشتن از ماجرای تلخ تظاهرات روشنایی کابل رو شاهدیم از یک سو . در سمت دیگه هم ایرانیان مقیم ممالک راقیه با سکوت برگزار می کنن اتفاقات ناشی از سوء مدیریت در اون کشور ها رو. یک شهر آمریکا (فیلینت) آب شرب اش ماه ها هست که آلوده شده و مردم بی آب اند. سرچی الان در وب بزنید ببینید چند ورق مطلب راجع بهش نوشته شده توسط چند میلیون ایرانی ای که در آمریکا زندگی می کنند؟ اما اگر فردا یک اتفاقِ سوء مدیریت/ اخلاق در کشور به بار بیاد. فرداش فضای فیس بوک رو ببینید. فیس بوکِ سکوت زده رو ببینید چه سونامی ماتمی درش به پا میشه. من خودم رو غیر ایرانی فرض نمی کنم اما از خواندن "ماتم نوشته" ها در باب اتفاقات داخلی ، و سکوت و بی تفاوتی در برابر اتفاقات بیرون این گربه متعجبم
#Delta_flights
#پروازهای_دلتا

@soslseghalam