یادداشت های محمدرضا اسلامی- - - - - - - - -در ادامۀ یادداشت های ژاپن و وبلاگ ارزیابی شتابزده؛ اینجا تلاشی است برای دیدن آمریکا و ثبت مشاهدات. تحلیل و مقایسه الگوی توسعه هر دو کشور آمریکا و ژاپن و مستندنگاری ها، در حد امکان.ارتباط :
✍️عربی رو خوب حرف میزنه!
✍️عربی رو خوب حرف میزنه!
🔷ویدئوی چهار دقیقه ای زیر بخشی از برنامه خبری دیشب بی بی سی فارسی هست که در آن با دو کارشناس [یکی منتقد / یکی طرفدار] راجع به عربستان و محمدبن سلمان ولیعهد جدید عربستان صحبت می شد.
مجری از کارشناس اول می پرسد: به نظرتان گسترۀ جهانبینی محمدبن سلمان رو چطور میشه تعریف کرد؟ میهمان با حالتی از خنده میگه: اصلا فکر نمی کنم ایشون دیدگاه و جهانبینی ای داشته باشه... [بدون تجربه] از منزل (!) بلافاصله ولیِّ ولیعهد شد... خودت که دیدی بیشتر از دوسال و نیم در یمن هیچ کاری نکرده بجز کشتار مردم.
در ادامه میگه: به گمانم صدام حسین دیگری در منطقه ظهور کرده .
در ادامه کارشناس دوم [هاشمیان] وقتی میخواد در طرفداری و تعریف از محمدبن سلمان صحبت کنه یکی از مواردی که ذکر می کنه اینکه:
رئیس دفتر پدرش بوده! [زمانی که پدرش امیر منطقه ریاض بود]. بعد در ادامه میگه:
اولین باره که ما میبینیم در تاریخ سعودی یک "شخصیتی" میاد از میان خاندانِ سعودی که عربی رو به طور درست و با بلاغت کامل صحبت می کنه(!) و بدون اینکه از برگه بخونه یا بدون اینکه اِته پِته کنه (!)، این قشنگ عربی رو با بلاغتِ کامل [حرف میزنه]. این نشون میده که این فرد، یک فردیه که "زحمت" کشیده برای خودش. قرآن رو حفظ کرده. درسهاش رو خوب خونده. مثل بقیه شاهزاده ها فرار نکرده از درسخوندن ...
*****
❇️ یک- ظاهراً اینها می شود کلِ محاسن و توانمندیهای امیر جدید. کسی که قرار است تا حدود پنجاه سال آینده [پس از مرگ پدرش سلمان] پادشاه عربستان و نفتش باشد.
❇️ دو- هنگام حرفهای این کارشناس دوم، به خاطر می آمد که چه بسیار میشناسم عزیزان ایرانی که زبان ژاپنی را به خوبی [و به تعبیر این آقا با بلاغت!]صحبت می کنند و زبان انگلیسی را هم بهتر از ژاپنی . و رشته تحصیلی شان هم چیزی به غیر از زبان ژاپنی و انگلیسی بوده است. خانم شیرین نظام مافی [فارغ التحصیل رشته کامپیوتر دانشگاه کوبه] اولین فردی بود که توانست "جایزه سال ادبیات ژاپن" را (که در طول هشتاد سال به غیرِ ژاپنی/غیرچینی داده نشده بود)، برنده شود. (سال 2009 )
❇️ سه- همچنان باور دارم برای ما ایرانی ها، سعودی خطری نیست [یا حداقل خطر جدی ای نیست]. بزرگترین خطر برای ما، خودمان هستیم وقتی که باهم ناسازگاری می کنیم و بداخلاقی.
ایرانِ ما برای باقی ماندن در منطقه در سالهای آتی، بیش از تکنولوژی و فن آوری، به مهربانی نیازمند است. ما باید با هم مهربان تر باشیم. و سازگار تر.
* * *
📌فایل ویدئو در پائین🔻⬇️
https://t.me/solseghalam