یادداشت های محمدرضا اسلامی- - - - - - - - -در ادامۀ یادداشت های ژاپن و وبلاگ ارزیابی شتابزده؛ اینجا تلاشی است برای دیدن آمریکا و ثبت مشاهدات. تحلیل و مقایسه الگوی توسعه هر دو کشور آمریکا و ژاپن و مستندنگاری ها، در حد امکان.ارتباط :
آیا آمریکا به پایان خود نزدیک شده است؟
آیا آمریکا به پایان خود نزدیک شده است؟
یک- از حدود چندماه پیش که گزارشهای انتخابات رادر خبرآنلاین و اینجا می نوشتم پیش بینی هایم مبتنی بر برنده شدن ترامپ بود. شش هفت ماه قبل به شوخی نزدیک بود این حرف، ولی دلایل خود را بارها وبارها شرح کردم. ده روز قبل از انتخابات هم در همین کانال نوشتم که برنده قطعا کیست وچرا.
🔹دو- امروز برای آنها که انتظارِ این شوک را نداشته اند به صدر مصطبه نشستنِ یک کازینودار مو زرد یأس آور وغمبار است. نمی توانند کنار بیایند با این پرده از رؤیای آمریکایی. یأس وجودشان را می گیرد تصوّرِ اینکه که در کشوری که بزرگان برازنده و بیشمار در دانشگاههای هاروارد و استفورد و برکلی و ام. آی. تی و میشیگان و تگزاس و...هستند یک کازینودار بی ادب سکانِ هدایت امور را در دست بگیرد. کسی که پشت تریبون ادای راه رفتن میت رامنی را در آورد که شبیه پنگوئن راه می رود. کسی که ادای آب خوردن مارکو روبیو را درآورد وبطری آب را پرت کرد... اینها در مرور اتفاقات اخیر، معتقدند ما به پایان آمریکا رسیده ایم و اینها پرده های آخر ازشکوه این تمدن است. اما آیا چنین است؟
🔹سه- تا دو هفته قبل از این انتخابات در فضای وب فارسی به مشقت می توانستی چند تحلیل جاندار و مستحکم راجع به انتخابات آمریکا پیدا کنی. گزارشهای کامران نجف زاده از نیویورک هم که سقف هنر تحلیل گری بود بیشتر به طنز وشوخی می ماند. گزارشهایی آبکی وبا کنایه های تحقیر آمیز به ساختارهای کشور آمریکا. اما امروز بعداز شوکِ نتایج، فضای وب فارسی پر شده از انواع تحلیل های ترامپ شناختی و تحلیل علل برآمدن این موجود شگفت وبعدش هم پیش بینی آینده آمریکا!!
🔹چهار-آیا امپراطوری آمریکا به پایان خود نزدیک شده است؟ آیا این پرده آخر خواهد بود درفصول کتاب تمدنی که روزگاری "بزرگ" بود؟ خیر. اما چراخیر؟ دلایل چیست؟
🔹پنج- اتفاق خاصی نیفتاده است. اینقدر یأس آلود نیست ماجرای این روزهای اخیر. یک نفر به صدر نشسته که قبلا پول می داد به آنها که قصد بالا نشستن را داشتند و اینبار گفته چرا پول را بدهم به مثلا "جِب بوش" یا "مارک روبیو کوچولو" بخورد. خودم خرج خودم می کنم تا خودم برنده شوم. و شد. او یکی هست از میان انبوهی دیگر از میلیاردرهایی که در این بازی [بوده و] هستند و حالا ما با نام "یکی" شان آشنا شده ایم. لشکری از اینها در پشت پرده هستند و نام هایشان آشنای مردمان نیست. از میان انبوه برجدار و برج سازهای شیکاگو و منهتن نیویورک و... ما با نام یکی آشنا شده ایم.
🔹شش- اما برگردیم به سوال. آیا دوران شکوه تمدن آمریکا به پایان رسید؟ اگر خیر چرا خیر؟ فرید زکریا چندسال پیش در مقاله ای توضیح داد که زمانی که در شیکاگو صدها برج سربه فلک کشیده داشتیم و در میشیگان کارخانجات تولید خودرو، در پایتخت بسیاری از کشورها یک فرودگاه درست و حسابی خبری نبود. این "گپ" و "فاصله" ی آمریکا با بسیاری از دیگر کشورها بود. این گپ امروز کم شده ، چرا؟ نه به خاطر پایین رفتن آمریکا که به خاطر بالا آمدن دیگر کشورها. نیازی به ذکر نمونه هایی همچون مالزی و کره جنوبی و حتی اندونزی و ... نیست. اوج ثروت و تمدن آمریکا زمانی بود که راههای ثروتمند شدن را هنوز دیگران درست نشناخته بودند.
🔹هفت- ترامپ آمریکا را به خاک سیاه خواهد نشاند؟ خیر. ترامپ تصمیماتی اشتباه، خواهد داشت و از جنس رفتارهای لات مسلک اش را بازهم خواهیم دید اما اینکه بگوئیم اینها آمریکا را نابود خواهد کرد گزاره درستی نیست. سه گزاره را در این بحث باید در خاطر داشته باشیم:
- نقطه قوت و[هنوز]قدرت آمریکا در اینجاست که یک جوان مراکشی که به این خاک می آید با یک جوان استان الانبار عراق هر دو به حدِ وسع و ظرفیت شان و به قدر جوان متولد آمریکا می کوشند. این هردو، مسیر مقابل خود را دارای ظرفیت رشد می دانند. قدرت آمریکا نه به شکوه آسمانخراشها (که امروز شانگهای بیشترش را دارد) و نه به صنایع ورشکسته مثلا خودرو (که چین و ژاپن و آلمان بهترش را دارند) که در حضور "همه" (مصری و چینی و هندی و عراقی و آفریقایی و...) و امیدِ "این همه" به پیشرفت است.
- ترامپ تاثیری بر این "افراد" نخواهد داشت چه اینها فارغ از ترامپ یا مرامپ، "کوششِ خود"را کرده و می کنند.
- ساختار قدرت در آمریکا به نحوی طراحی شده که ترامپ ناچار به تعامل با مجلس و دیگر بزرگان خواهد بود.
🔹هشت-چه چیز ترامپ خوب خواهد بود؟ درذکر محاسن ترامپ بگمان من مهمترین نکته پیش رو یک چیز است. ترامپ احتمالا باعث خواهد شد که طی یکسال آینده ماجرای سوریه جمع شود. همگرایی آمریکا با روسیه درآنجا، میخ تابوت تکفیریها خواهد بود. مسلک و جنس موجودی مثل ترامپ طوری نخواهد بودکه مثلا به النصره و جبهه آزاد و...سایر موجوداتی از این دست سلاح بدهد. تیپولوژی ترامپ از جنس سیاسیون نیست که بامهره های شطرنجی مثل النصره بازی کنند. درضمن در مخیله ترامپ می گنجد که با پوتین👇👇⬇️