✍️امروز سالگرد سونامى و زلزله توهوکو ژاپن.. 🖊محمدرضا اسلامی

✍️امروز سالگرد سونامى و زلزله توهوكو ژاپن

🖊محمدرضا اسلامی

🔹 از لحظه جنبايى و غرش گسل های پيرامون ژاپن و حمله #سونامى امواج عظيم آب به دهها شهر و صدها روستاى ساحليی در ژاپن، هفت سال گذشت.

🔹هفت سال پيش در چنين روزى، در طبقه دهم شهردارى #اوساكا در جلسه ای بودم كه ساختمان شروع به لرزيدن كرد.
آنچه در كتابها خوانده بوديم را به عينه می شد احساس مى كرد: ساختمان مثل پاندول ساعت ، در حالِ رفت و برگشت بود.

🔹گمانم اين بود كه بايد فرار كرد (و از ساختمان خارج شد) ولى ژاپنى هاىِ حاضر در جلسه، نشسته بودند و دستها بر روي ميز، منتظر پايان لرزش بودند. لرزش ها به طول انجامید و مرتب می گفتند: ناگايینا (چقدر طولانیه!) . بلافاصله بعد از زلزله تلویزیون را گرفتند. کانون زلزله، در نزدیکی سندای! برای همه عجیب بود که زلزله ای در هشتصد کیلومتر آنسو تر رخ داده، اینجا بتواند ساختمان را به این شدت بلرزاند. تلویزیون اعلام کرد: خطر سونامی .

🔹هفت سال گذشته و درباره این زلزله حرفهای زیادی می توان گفت. حرفهای تکراری و شاعرانه ، مشابه اینکه «ژاپنی ها چقدر خوب بودند و سوپرمارکت ها را خالی نکردند » و ... از این دست تحسین ها و تجلیل ها [که البته اشتباه هم نیست].
اما حرف جدی و اصلیِ بعد از این زلزله، چیست؟

🔹 "تجربه اصلیِ این زلزله" در کشور ما جدی انگاشته نشده.

حرف اصلی این زلزله این بود که «نیروگاه هسته ای» در «منطقه ای زلزله خیز» تا چه حد می تواند خطرناک باشد. نيروگاه #فوکوشیما، امروز تبدیل به یک معضل عظیم شده که پیشرفت در حل مشکلش، میلیمتری صورت می گیرد. یک زخمِ باز.

🔹فوکوشیما، اسباب آلودگی منطقه وسیعی شده، که در دنیای بلازدۀ امروز، به خاطر انبوهِ اخبار بدِ مربوط به خاورمیانه و داعش و ... کمتر رسانه ای به پوشش خبری فوکوشیما می پردازد.
https://t.me/solseghalam

🔹درباره فوکوشیما در این کانال، طی پست های زیر صحبت شده است. اما صدای ما بجایی نرسیده/نمی رسد. «امروز» ما باید برای #نیروگاه_بوشهر، طرح مشخص مقاوم سازى و سناریوی مشخص مديريت بحران داشته باشیم [نيروگاهى كه توسط روس ها طراحي شده (كه تجربه چندانى در طرح لرزه اى نداشتند) آنهم سالها قبل از پيشرفتهاى جديد و ويرايشهاى اخير استانداردهاى زلزله] . این یک واقعیت است که در صورت بروز آسيب و تخریب در این نیروگاه، ما امکانات روبوتیک ژاپنی ها را نداریم. تجربه «چند دهه» نیروگاه داری هم ، نداریم. صدای محدود ما که به جایی نمی رسد، اما امید که این بحث جدی تر انگاشته شود.

میانِ شعله می خندم، که چون شمع اندرین مجلس /
زبانِ آتشینم هست، لیکن در نمی گیرد!
#حافظ علیه الرحمه

🔹یادداشت های مرتبط با بحث نیروگاه فوکوشیما در کانال :

✍️سرنوشتِ تلخِ #نیروگاههای_هسته_ای در ژاپن (تاریخچه ماجرا)
https://t.me/solseghalam/936
✍️ نیروگاه هسته ای بوشهر، پلاسکو نشود
https://t.me/solseghalam/1170
✍️ ژاپن روبوتیک و بحران هسته ای فوکوشیما
https://t.me/solseghalam/1149
✍️آیه الله هاشمی رفسنجانی و سونامی ژاپن
https://www.khabaronline.ir/detail/621473/weblog/eslami

#ژاپن #زلزله #سونامی
#امروز_با_حافظ
▪️▪️▪️▪️▪️

📌پی نوشت: بنا به آمار اعلامی ژاپن تایمز، هنوز 73,000 نفر در منزل مسکونی خود نیستند (هفت سال پس از زلزله)؛ باورش سخت است اما آمارى قابل تأمل است. لینك◀️
https://japantoday.com/category/national/Japan-marks-7-years-since-Tohoku-disaster