✍️ هوشمندی‌ها در پیام ویدئویی اخیر محمود احمدی نژاد …🔷 پیام ویدئویی اخیر آقای احمدی نژاد سرشار از نکات هوشمندانه‌ای بود که به سیاق

✍️ هوشمندی ها در پیام ویدئویی اخیر محمود احمدی نژاد


🔷 پیام ویدئویی اخیر آقای احمدی نژاد سرشار از نکات هوشمندانه ای بود که به سیاقِ رفتارهای گذشته ایشان، مهندسی شده و دقیق محسوب می شود.
ذکر چند مورد زیر در خصوص این پیام بی مناسبت نیست.

🔴 یک– « وقتی با ما که مسئولین ارشد این نظام بوده ایم چنین رفتاری می شود، بر مردم عادی چه می رود؟»

این جمله بسيار دقیق و هوشمندانه انتخاب شده است. کارکرد موثری بر این نوع بيان مترتب هست. مردم ایران اساساً (به لحاظ تاریخی و فرهنگی) طرفدارِ مظلوم هستند و حتی بخشی از ارادت تاریخی به موضوع محرم از سر توجه تاریخی مردم ما به موضوع "مظلومیت" است. اینکه فردی خود را "مظلوم" نشان دهد، آنهم در برابر قوۀ عدلیه، ایجادِ همذات پنداری در طیفِ وسیعی از مردمان را در پی خواهد داشت. بگذریم که آقای احمدی نژاد از گلایه مندی ها از قوه قضائیه، آگاه است و این را محل مناسبی برای ضربه زدن می داند. همان قوه ای که قبلاً، هیچ گلایه ای از آن نداشت.

🔵 دو- در میزِ مقابل آقای احمدی نژاد تصویر رهبری و امام خمینی در کادر قرار داده شده است ؛ نشانه ای مبنی بر اینکه سخنانِ صریح و کنایه های غیرمستقیم ایشان، به مفهوم خروج از حاکمیت و پیوستن به اُپوزسیون نیست بلکه، تیغ این سخنان صرفا متوجه قوۀ قضائیه است.

در واقع "فعلا" آقای احمدی نژاد و یارانشان، حسابِ قوۀ قضائیه را از حسابِ نظام جدا کرده اند.

🔴 سه – جایگزینی هاشمی رفسنجانی با قوه قضائیه

آقای احمدی نژاد یکبار با قرار دادنِ خود در مقابلِ فردی که مظهر قدرت بود (هاشمی رفسنجانی) توانست در شطرنج سیاسی ورودِ هنرمندانه ای داشته باشد. هاشمی رفسنجانی در آن زمان مظهر قدرت دوم نظام بود (و بنا به شرایط آنوقت) در میان تودۀ مردم از موقعیت محبوب سالهای آخر برخوردار نبود. تقابلِ با وی، حداکثر بهره وری را به همراه داشت. اکنون، تقابل با قوه قضائیه ، آن کارکرد را دارا خواهد بود. (یا شاید هم بیشتر)

🔵 چهار- شکایت برادر به برادر

با وجود اینکه نظام، محل انتقادِ مستقیمِ آقای احمدی نژاد نیست ( در ظاهر ) ولی با طعنه و کنایه می گوید علی از من به برادرش شکایت کرده. چه کسی مسئول این است که یک برادر رئیس یک قوه و یک برادر رئیس قوه دیگر است؟ این پیامی است که ایشان به طورِ غیرمستقیم برای شنونده دارد. ولی صلاح "فعلا" در نگه داشتنِ سطحِ منازعه، در این حدّ است. همچون آقای بقایی که در فیلمِ آزادیش از زندان، فقط به آقای اژه ای بد و بیراه نثار می کند.

* * * * * *
در مجموع آقای احمدی نژاد درشرایطی خود و دوستانش را "مظلوم " نشان می دهد که خلاف آن را نمی گوید که: اگر فرد/افرادِ ديگرى بجاى او بود/بودند، شايد اين ميزان مدارا و تحمل نسبت به ایشان اعمال نمى شد.

صبر پيش كردن احمدى نژاد و دوستانش (مشائى-بقائى) از سرِ نگرانى براى مصالحِ كشور و... نيست. از سر احترام به رهبری هم نيست (چرا كه به راحتى، توصيه به شركت نكردن در انتخابات را به هيچ انگاشتند). صبرِ آنها براى پنج تا ده سال آينده است. ده سالِ آينده و حضور در عرصه سياسى كشور، يعنى وقتى كه بسيارى ازحاضرينِ امروز در عرصه قدرت و سياست، حضور نخواهند داشت.

https://t.me/solseghalam