یادداشت های محمدرضا اسلامی- - - - - - - - -در ادامۀ یادداشت های ژاپن و وبلاگ ارزیابی شتابزده؛ اینجا تلاشی است برای دیدن آمریکا و ثبت مشاهدات. تحلیل و مقایسه الگوی توسعه هر دو کشور آمریکا و ژاپن و مستندنگاری ها، در حد امکان.ارتباط :
نرخ آنفولانزا.. پزشک علایم را که دید گفت تست آنفولانزا باید گرفته شود
نرخ آنفولانزا
بالاخره بعد از سه روز تحمل تب و لرز متقاعد شدم که این سرماخوردگی نیست و [به لطف کمک یکی از عزیزان] وقت ویزیت دکتر گرفته شد و به کلینیک رفتم. پزشک علایم را که دید گفت تست آنفولانزا باید گرفته شود. پرستار آمد و بعد از بیست دقیقه ای گفتند جواب مثبت است و علت درد و لرزش آنفولانزاست. دکتر توضیح داد که با وجود اینکه واکسن زده بودی ولی هر سال ما یک برآورد آماری داریم از کیفیتِ ایمن سازی واکسن ها و امسال نتایح نشان داده که "فلوشات" [به تعبیر اینها] چندان خوب عمل نکرده. یکی از پرستارهای خودمان هم با وجود زدن فلوشات، آنفولانزا گرفته. دارو می دهم و ...
اینها چندان مهم نیست. به گمانم مهم این عکسی است که از پاکت دارو در بالا آمده. زیر نام و آدرس بیمار نوشته :
Your insurance saved you: $145.99
بیمه ی شما برایتان 145.99 دلار باعث صرفه جویی شده است.
داروخانه حدود ده دلار دریافت کرد.
یعنی یک قلم داروی آنفولانزا با ده تا کپسول قرص ، حدودا 156 دلار هزینه بر می دارد. (حدود پانصد هزار تومان برای ده کپسول قرص)
هزینه ویزیت پزشک و تست آنفولانزا هم حدود صد و پنجاه دلار است که الان نمی دانم چقدرش را بیمه پرداخت می کند و نامه اش بعد می آید.
این نمونه ای از داستان بیمه و درمان در آمریکاست. یعنی اگر آنفولانزا گرفتی و بیمه درست و حسابی نداشتی باید منتظر چنین اعداد و ارقامی برای دکتر و دارو باشی. وای به روزی که مشکلات "هزینه بر" رخ بدهد. پای بچه در بازی در مهدکودک بشکند یا بیماری صعب رخ دهد و بیمه قوی نباشد.
نظام بیمه در آمریکا پیچیده است و بنا به نوع بیمه، مبلغی که افراد باید از جیب شان بدهند متغییر است. گاه فکر می کنم علت غم و حزنی که در اتوبوس در چهره سیاه ها [اَفریکن-امریکن ها به تعبیر اینجا] می بینی چندان پیچیده و فلسفی نیست.
وقتی زندگی و نرخ خدمات گران است تا این حد، برای آدم بیکار و بی مهارت و بی پناه، چه می ماند جز آن حزن در نگاه؟
https://telegram.me/solseghalam