یادداشت های محمدرضا اسلامی- - - - - - - - -در ادامۀ یادداشت های ژاپن و وبلاگ ارزیابی شتابزده؛ اینجا تلاشی است برای دیدن آمریکا و ثبت مشاهدات. تحلیل و مقایسه الگوی توسعه هر دو کشور آمریکا و ژاپن و مستندنگاری ها، در حد امکان.ارتباط :
مالیخولیای اردوغان
مالیخولیای اردوغان
🔵رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در سخنرانی دیروز هفدهم مارس، به ترکهای ساکن کشورهای اروپایی گفته که "شما آینده اروپا هستید" و از آنها خواسته است که پنج بچه به دنیا بیاورند.
آقای اردوغان گفت: "از اینجا به شهروندانم میگویم، به برادران و خواهرانم در اروپا میگویم... کودکانتان را به بهترین مدارس بفرستید، خانوادهتان را در بهترین مناطق اسکان دهید، بهترین ماشینها را برانید، در بهترین خانهها زندگی کنید. پنج بچه بیاورید، نه سه تا.
گویندۀ این کلمات مشخص نکرده که یک ترک تبار ساکن کشور اروپایی از کجا باید پولِ زندگی در بهترین خانه و داشتن بهترین ماشین، شهریه بهترین مدرسه و بزرگ کردن پنج بچه را داشته باشد ؟ انگار پدری به فرزندش بگوید: فرزند دلبندم در ماه یک بار چلوکباب نخور، بلکه همۀ روزهای ماه را به بهترین رستورانهای شهرت برو و بهترین غذاها را بخر و بخور. همۀ روزهای ماه پسرم.
🔴تا اینجای کلام ، ممکن است به نحوی قابل درک باشد. اینکه یک ذهن مشوّش و مالیخولیا زده چنین حرفهایی را از کورۀ خود به بُرون بپراکند. اما ادامه کلام موجب حیرت است:
آقای اردوغان گفت: صاحب پنج بچه شدن "جواب بهتری به بی ادبی، دشمنی و کارهای اشتباهی است که در حقتان میشود".
اینکه تو در جریان متولد کردن فرزند (یا فرزندانی) و در دادن نعمت حیات به انسان (یا انسانهایی) هدفت انتقام گرفتن از "دیگرانی" باشد که به گمان تو، دارند در حق تو بی ادبی، دشمنی، و کارهای اشتباه می کنند. تولّد فرزند را ، این لطیف ترین و پرمعنا ترین پردۀ زیست انسان را ، توأم کنی با پرده هایی از نفرت و کینه کشی و لجبازی.
اردوغان امروز یک نماد است. نماد این خاورمیانۀ ماتم زده. خاورمیانۀ مردان بالغ نشده. نماد دولتمردانی که تا قدرت به کف می آوردند، عربده های لاابالی سر می دهند. مثالش حکایت عضوی از اعضای یک خانواده است که در درون خانواده با برادران و خواهران خودش کتک کاری می کند و همزمان به همسایه ها هم فحش های آبدار و ناسزاهای رنگین می دهد.
🔵اردوغان چند روز پیش هلند را فاشیست و نازی خواند . مدتی قبل تر مقامات آلمان را به دلیلِ لغوِ تجمعهایِ انتخاباتی ترک تبارهای آلمان، به داشتن « رفتاری مانند نازیها» متهم کرده بود. کسی که این گونه ناسزا و کف بر دهان دارد همزمان صدهزار شهروند خودش را، بله صدهزار معلم و قاضی و پلیس و استاد دانشگاه... را به بهانه کودتا تصفیه حساب و بیکار کرده که بروند خانه بنشینند چون که به حزب متبوعِ او باور ندارند. اردوغانی که اینگونه در خوار دانستن اروپایی ها کف بر دهان دارد ، خبرنگار خودش را به دلیل انتشار فیلم ارسالِ کامیون سلاح های ترک به سوریه به زندان می فرستد. روزنامه را تعطیل می کند. کردهای کشورش را با بمب افکن و توپخانه می کوبد... اردوغان امروز ، یک نماد است. نماد خاورمیانۀ بالغ نشدۀ ماتم زده ای که هنوز تا بلوغ مردانش هفتاد هشتاد صدسال راه هست. شاید بیشتر شاید کمتر.
@solseghalam