یادداشت های محمدرضا اسلامی- - - - - - - - -در ادامۀ یادداشت های ژاپن و وبلاگ ارزیابی شتابزده؛ اینجا تلاشی است برای دیدن آمریکا و ثبت مشاهدات. تحلیل و مقایسه الگوی توسعه هر دو کشور آمریکا و ژاپن و مستندنگاری ها، در حد امکان.ارتباط :
«بهشت، نشنیدن و تلگرام».. بهشت کجاست؟
«بهشت ، نشنیدن و تلگرام »
بهشت کجاست؟ در اینکه بهشت چجور جایی است و چه مشخصاتی دارد تعاریف گوناگونی شده اما یک تعریف از همه گویی جذاب تر هست: «بهشت جایی است که برخی حرف ها رو نمی شنوی» . این تعبیر* از آن جهت جذاب تر می شود که می بینیم وزنِ شنیدن و اعتبار دادن به آزارهایی که انسان از "شنیدنِ حرف" متحمل می شود بارها در قرآن مورد اشاره قرار گرفته. اینکه فلانی چقدر از حرفهایی که می شنید آزرده می شد و ... لذا در قرآن در تعریف بهشت یکی از مواردی که به آن اشاره شده «حرف نشنیدن» است. تو ، یک جایی می روی، که خیلی حرف ها رو دیگر نمی شنوی و چقدر خوب! چه فوق العاده. اینکه بشود برخی حرف هایی که سینه را به تنگ می آورد، نشنید. بهشت فقط جایی نیست که باغ ها و رودها را می بینی نه! نشنیدن هم نعمتی است! می گوید فلان پیامبر را فرستادیم و چقدر از حرف هایی که شنید اذیت شد. یا می گوید فلانی صبر کن بر این حرفهایی که می شنوی. "وصبِر عَلی ما یَقولون". راستش این "ما یقولون" گاهی اینقدر چیز آزاردهنده و چندش آور و زننده ای است که حاضری چقدر پول بدهی و درعوضش خیلی چیزها رو دیگر نشنوی...
این روزها که تلگرام و وایبر و واتس آپ و هزارجور اَپ دیگر طوری راه افتاده که همۀ حرفها را کف دست ات می شنوی و به دقیقه ده جور حرفی که ده جور آدم مختلف زده اند کف دستت می نشیند و بر روی صفحه موبایلت می آید آن "نشنیدن" را آدم بیشتر آرزو می کند. فلانی رگبار فوروارد حرفهای یاس آلود است. چیزی نمی فرستد جز یاس و کلام خاکستری. فلان دیگری تا رنگ تلگرامش سبز می شود می گویی کاش می شد نشنوم. انگار فیس بوک و تلگرام و این جور شبکه ها اسباب آشنایی های بیشتر نشده، باعث شده از آن بابای تکراری که هزار بار آیه ی یاس شنیده ای باز هم بشنوی. باعث شده تا هر روز هزار حرفی که دوست نداشتی بشنوی را نه از دهان و در دیدار چهره به چهره بشنوی ، که لامصب از روی گوشی ات به گوش ات برسد...
دنبال یک بهشتم . یک بهشتی که فقط صدای غزل درش هست و سه تار و کمانچه و آسمانی روشن و ابرهایی سپید . جایی که نغمه ی هزار می شنوی و صدای خود شمس الدین محمد حافظ را که نشسته می گوید: «از ما بجز حکایت مهر و وفا مپرس»... جایی که در زیر سپید ابرهایش گوش هایم نشنوند اینقدر آیه ی یاس و ناله و غرناله.
دنبال یک بهشتم.
- - - - - - - -
*سوره مریم - آیه 62
سوره واقعه - آیه 25
سوره نباء - آیه 35
https://telegram.me/solseghalam