✍️دربارۀ بازدید ترامپ از ژاپن

✍️دربارۀ بازدید ترامپ از ژاپن

🔷یکی از بحث هایی که به شکل کلیشه ای در میان بسیاری افراد جاری و ساری است اینکه:
«ژاپنی ها در برابر آمریکایی ها از موضع ضعف رفتار می کنند» یا «عزت نفس ژاپن خدشه دار شده است» و ... . این بحثِ رابطه ژاپن و آمریکا (همچون سایر مباحث چند وجهی دیگر) امری ساده و خطی نیست که بتوان به راحتی راجع به آن نظر داد. دو کشوری که هریک مشحون از پیچیدگیهای بسیار هستند (پیچیدگیهای فرهنگی/اقتصادی و...) پس از پنجه در صورتِ هم کشیدن، سطحی از رابطه را با یکدیگر تعریف کرده اند و گونه ای از تعامل را بنا نهاده اند که تحلیلِ آن، با یک جمله سه چهار کلمه ای یا یک استباط ساده، خطایی استراتژیک است. مسلّم است که بخش مهمی از این رابطه به موضوع «برنده - بازنده» جنگ دوم جهانی بر می گردد، اما در تحلیلِ آنچه که هست، «باید» نگاه دقیقی به تاریخِ رابطه این دو کشور در جریان جنگ دوم جهانی و پنج سال اولِ بعد از جنگ (زمانی که کارخانه های ژاپن در اشغال آمریکایی ها بود)، داشته باشیم.

اینکه در آن مقطع زمانی دقیقا چه اتفاقاتی افتاده است.

🔷بازدید ترامپ از ژاپن، فرصتی است که مجددا به این بحث بپردازیم. ابتدا یادداشتی که پیشتر در خصوص بمب اتمی هیروشیما تنظیم شده بود بازنشر می شود و در فرصتهای آتی به این بحث مهم بازخواهیم گشت.
#ژاپن #بمب_اتم #هیروشیما
🖋آیا بمب اتمی هیروشیما، حقِ ژاپنی ها بود؟
لینک:
✔️ https://t.me/solseghalam/986