پول ترامپ هم تمام شده؟. (مرور اخبار امروز جمعه ۲۸ اکتبر)

پول ترامپ هم تمام شده؟
(مرور اخبار امروز جمعه 28 اکتبر)

یک- پریروز (چهارشنبه) که در میانه ی کارزار انتخاباتی، ترامپ چند ساعتی کار را رها کرد و به واشنگتن رفت تا هتل لوکسش را افتتاح کند، پاسخ سر راست و مشخصی به سوال خبرنگار سی. ان. ان. نداد که "چقدر دیگه می خواهی برای کمپین انتخاباتی ات خرج کنی؟". چند میزگرد برگزار و یادداشت هایی در این باره تنظیم شده که آیا کفگیر به ته دیگ خورده؟
ترامپ می گوید که تا اینجای کار "صد میلیون دلار از جیبم" گذاشته ام. در تمام صحبت ها[یی که حتی دشمنانش هم می کنند] همه اذعان دارند که این اولین بار است در تاریخ که یک نفر توانسته کاندیدا شود "و از کسی پول نگیرد". زیرِ بارِ کسی نرود و از جیب خرج کند.
همچنین دونکته دیگر هم در این بحث مالی انتخابات برای همه جالب است. اول اینکه می گویند آیا ترامپ از مال و اموال و "بِرند" اش برای سیاست خرج می کند یا اینکه از سیاست برای پررنگ کردنِ نام و بِرندش استفاده می برد؟! یا هردو؟!
Use politics to push his brand and use his brand to push politics!
اینکه مثلاً قرار است این هتل کمک کار شود که "ای ملت من که در بخش خصوصی چنین ام ببینید در مصدر دولتی چه ها خواهم کرد." یا اینکه ای هتل! ببین چه افرادی که پول پای تو خواهند ریخت تا شبی را در واشنگتن در "ترامپ اینترنشنال" بگذرانند و عمری پزش را بدهند! چه میدانیم.
نکته دوم مکانیزم هایی هست که کمپین او، برای پول جمع کردن از هواداران اتخاذ کرده اند. این مکانیزم ها هم نسبتا جدید محسوب می شوند. کمپین او تا مرحله انتخابات درون حزبی هیچ پولی از مردم نگرفت. بعد از آغازِ مبارزه با هیلاری هم، تا مدتِ زیادی تقاضای کمک مالی از هوادارن نکردند، لیکن اعلام درخواست پول با خلاقیت هایی توأم بوده. مثلا مکانیزم لاتاری مانندی که دویست دلار بدهید و در قرعه کشیِ صرفِ شام با ترامپ شرکت کنید. یا سه دلار بدهید و در قرعه کشی صرفِ چای و "عصرانه" با ایوانکا ترامپ (صبیه دونالد) به علاوه پول هواپیمای رفت و برگشت تا نیویورک شرکت داده شوید . یا روش دیگری که به عنوان "چک هم ارز ترامپ" معرفی شد. اینکه تا یک ساعت مشخصی قرار گذاشته می شود که هواداران کمک کنند و تا هر رقمی که پول جمع شد ، معادلش ترامپ یک چک "از پولهای خودش(!)" می کشد( Matching check).
اما زمزمه هایی شنیده می شود که کفگیر به ته دیگ خورده. چرا؟ نمونه اش مصاحبه چهارشنبه با خبرنگار سی. ان. ان یا این پیام که امروز در صفحه فیس بوک ترامپ با اجرای خودش گذاشته شده:

اینکه یک "دیوار" را در "برج ترامپ" در نیویورک اختصاص داده ایم به اینکه اسمِ افرادی را که الان کمک مان کنند روی آن ثبت کنیم . چهل و نه دلار بدهید تا اسم تان رویِ دیوار درج شود و ... .
اینکه کار بجایی رسیده که "برایِ هر نفر چهل و نه دلار"، ایشان پیام ویدئویی می دهد.

دو- ماجرای بررسی "دوباره" ی پلیس فدرال روی پرونده ی ایمیل های هیلاری در این یازده روز مانده به انتخابات مشخص نیست که چه ریشه ای دارد. اما هرچه هست به نظر نمی رسد به نفع هیلاری تمام شود.

سه- اسناد تازه افشا شده مبنی بر استفاده شخصی بیل کلینتون از میلیون ها دلار درآمد "بنیاد خیریه کلینتون" هم در این چند روزِ مانده به پایانِ ماراتن، بازهم تیر دیگری است که از غیب رسیده .

چهار - هفته ی گذشته و بعد از مراسمِ میهمانی بنیاد خیریه آلفرد اسمیت نوشتم اینقدر اینها رو نمی فهمم که گاهی احساس می کنم باید دوباره نشست و فیلم پدرخوانده را نگاه کرد شاید که چیزی دستگیر شود! امروز دیدم حمید دباشی هم در صفحه فیس بوکش نوشته : طشت رسواییِ خواص هست که مرتب از بام به مقابل دیدگان مردم دنیا می افته. از بس قر و قاطی هست اتفاقات این انتخابات ، باید بروم و بنشینم پدرخوانده نگاه کنم!

No sir --this presidential election will not end before the nastiest depth of this political elite is dissected for the whole world to see- - - don't know about you but I think I need a full dose of "Godfather" or "Borgias" to get me through the next week --there are far more decent people there than in this election!
خدای را، به مِی ‌ام، شست و شویِ خرقه کنید
که من نمی‌شنوم بویِ خیر از این اوضاع
(حافظ علیه الرحمه)

https://telegram.me/solseghalam