🔷اگر بودی «کمال» اندر نویسائی و خوانائی. چرا آن قبله ٔ کل، نانویسا بود و ناخوانا؟!

🔷اگر بودی "کمال" اَندر نِویسائی و خوانائی
چرا آن قبله ٔ کُل ، نانِویسا بود و ناخوانا ؟!
#سنائی

🔺نانِویسا [دهخدا]: بی سواد. امی. عامی. که نوشتن نداند و نتواند.
- - - - - - - -
🔷شاید برای امروز، بیتی بهتر از این سرودۀ سنائی نتوان یافت . حتی از بیت مشهور حافظ هم زیباتر است. سوال را چه زیبا گفته سنائی. در دنیایی که انسان ها از هر ابزاری برای استثمار همدیگر استفاده می کنند ، فقط زور و قدرت و ثروت دستمایه ظلم و ستمگری و کوبیدن به سر دیگری نیست. علم و سواد و فخر به سواد و دانستن هم، ابزاری است برای تحقیر و پائین نگه داشتن دیگری و برتر نگه داشتن خویش. علم فروشی هم به مایه زهدفروشی اسباب کسب و کار بوده و هست.

آن نقاشِ نقش بند که موسی را در دامان فرعون می پروراند و برای گفتگو با صاحبان اَهرام و ثروت و شوکت، موسای بی ثروت را با یک چوبدست خشک می فرستد، محمدِ نانویسا و ناخوانا را برای روزگار آخرین می فرستد. برای ما اهل مسابقه مقاله نویسی و اهالی سایتیشن جمع کردن و شمردن و فروختن، حکایت غریبی است که "پیام را" یک نانویسا آورده است. نگارِ خط ننوشته.

🔹نگارِ من که به مکتب نرفت و خط نَنِوشت
به غمزه مسئله آموزِ صد مدرّس شد
#حافظ
#مبعث
@solseghalam