✔️از بنگلادش فقط من اینجا اقتصاد می‌خوانم.. گفتگوها رسید به کشور و رشته و …

✔️از بنگلادش فقط من اینجا اقتصاد می خوانم

🔵 در مسیر برگشت از دانشگاه در اتوبوس با پسر جوانی هم مسیر شده بودیم که سر صحبت را باز کرد. گفتگوها رسید به کشور و رشته و... . گفت که اهل بنگلادش است و در رشته اقتصاد درس می خواند. جالب بود که بعد از معرفی رشته اش گفت: «در این دانشگاه، ده ها دانشجویِ اهل بنگلادش هستند که در رشته های (مختلف) دانشکده مهندسی درس می خوانند. ولی تنها کسی که "اقتصاد" می خواند من هستم». این را با لحنی توام با رضایت و غرور می گفت. ادامه داد: همه دنبال این هستند که یک تخصص و "فنِ مهندسی" را یاد بگیرند، در حالی که آنچه همه چیز را بهم پیوند می دهد، علم اقتصاد است.

🔷 صحبت راجع به ایران شد، گفت: شنیده ام حدود یکصد دانشجوی دکترای ایرانی در این دانشگاه هستند. ولی در دپارتمان اقتصاد دانشگاه، فقط دو خانم ایرانی درس می خوانند. ظاهرا ایرانی ها هم، همه دنبال مهندسی خواندن هستند!

ادامه داد: چه حیف که بچه های مهندسی بخاطر توان ریاضی و محاسباتی شان میتوانند در اقتصاد، خوب موفق باشند ولی همان مهندسی را ادامه می دهند.

🔵 پرسیدم موضوع رساله ات چیست؟ گفت:
Minimum Wage
یا حداقل دستمزد. گفتم "چه بحثی" در حداقل دستمزد را کار می کنید؟ گفت حداقل دستمزدِ تینیجر ها ( جوان ها).
- چه بحث مشخصی از حداقل دستمزد جوان ها؟
- توضیح داد که تعداد زیادی از جوان های آمریکا در رستوران ها و فروشگاهها کار (پاره وقت) می کنند. اینها عمدتاً با مینیمم دستمزد استخدام می شوند. کار ما این است که ببینیم این میزان درآمد، نسبت به مقاطع زمانی گذشته، چطور است؟ در گذشته، چه بخشی از نیازِ یک جوان با این پول، پوشش داده میشده و الان چقدر از مسایلش اش با این حداقلِ ساعت دستمزد، حل می شود؟ مرحله بعدی کارمان، بررسی این است که این مینیمم دستمزد در شرایطِ فعلی اقتصاد آمریکا، چقدر باعث انگیزه مند شدن جوانها برای ازدواج و تشکیل زندگی است؟ یا اینکه شرایط فعلی مانع ازدواج در نسل جدید نسبت به نسل قبلی می شود؟ فهمِ اقتصادی، اساس و ریشه کشورداری است...
گفتم انتخاب رشته درستی کرده ای.

https://t.me/solseghalam