تـافــت 🌷کانال تـافــت🌷 مخفّف: تاریخ،ادبیات،فلسفه،فرهنگ،تمـدّن #تاریخ #ادبیات #فلسفه #فرهنگ_و_تمدن هشتگ مورد علاقهی خود را انتخاب کنید تـافــت ۲۰:۰۲ ۱۳۹۸/۰۱/۱۰ امروز واقعا وضع طوری است که سیاه را میتوان سفید و کاهی را کوه جلوه داد؛ بدینگونه مردم دارای مشی ذهنیای میگردند که بیشباهت به اسارت نیست. تبلیغ چون ادامه یافت رفته رفته استقلال و پرورش فکر را ضعیف میسازد و نوعی غذای روحی برای مردم تهیه میبیند که خلق بدان خو میگیرند و ذهن آنان از شیرهی آن قوت میجوید. اگر تارهای تبلیغات و تلقینات دروغ و زیانآور بر ذهن من تنیده باشد دیگر آزاد نیستم بلکه به تصور آزاد بودن دلخوشم، بندهایی بر پای دارم و خیال میکنم که آزادم …های_بیسرنوشت. 💎کانال دکتر محمدعلی اسلامیندوشن. 🆔 ... تـافــت ۱۸:۵۹ ۱۳۹۸/۰۱/۱۰ .. 🌷 تو خود اویی به خود آی 🌷 …نه مرادم نه مریدم. نه پیامم نه کلامم نه سلامم نه علیکم. نه سپیدم نه سیاهم. نه چنانم که تو گویی. نه چنینم که تو خوانی. و نه آنگونه که گفتند و شنیدی. نه سمانم نه زمینم. نه به زنجیر کسی بستهام و بردهی دینم. نه سرابم. نه برای دل تنهایی تو جام شرابم. ... تـافــت ۰۷:۰۶ ۱۳۹۸/۰۱/۱۰ .. ⚫️ نمونههایی از استخارههای محمدعلی شاه. (باید گریه کنیم یا بخندیم؟!) مرات الممالک که بعد از خلع محمدعلی شاه، این استخارهها را بدست آورده بود بعد از ۴۴ سال این نوشتهها از طریق مهندس مرآت در اختیار احمد توکلی قرار گرفته و او آنها را در مجلهی یادگار که عباس اقبال آشتیانی مدیر مسئول آن بود، منتشر کرد. این مجموعه شامل ۲۰ برگ با رنگهای متفاوت است که بر روی هر یک استخارهای نوشته شده و پاسخ آن در زیر برگ و یا در روی پاکت جواب داده شده است، پاکتها مهر و امضای محمدعلی شاه را دارد. تمام جوابها بجز یکی، توسط سید ابوطالب زنجانی نوشته شده است. در پشت این کتابچه به خط و امضای غلامحسین خان صاحب اختیار غفاری کاشانی چنین نوشته شده است:. این استخارهها که در این کتابچه جمع شده تمام خط محمدعلیشاه و جوابها خط ابوطالب مجتهد زنجانی است تردیدی برای هیچکس نیست …۱. بسم ﷲ الرحمن الرحیم. پروردگارا اگر من عجالتا با همین وضعی که دارم در سلطنت و پادشاهی بمانم و صبر کنم و تحمل نمایم، عاقبت برای من خوب است و نتیجه خیر خواهد داد که استخاره خوب بیاید والا فلا یادلیل المتحیرین یاﷲ …. محمدعلی. جواب سطر اول: علی کل شئی قدیر و ابتدای آیه ذالک بان اﷲ و هو الحق وان یحیی الموتی و انه. ... تـافــت ۲۰:۱۷ ۱۳۹۸/۰۱/۰۹ …عجیب نیست که یک کتاب بعد از چندین بار خواندن چاقتر میشود؟ انگار که چیزی لابهلای صفحهها بعد از خواندنشان جا میماند؛. چیزهایی مثل احساسات، افکار، صداها، بوها …. 🌷 کورنلیا فونکه 🌷. تـافــت ۱۶:۵۹ ۱۳۹۸/۰۱/۰۹ #فرهنگ_و_تمدن ایسلند، اتریش و دانمارک با کمترین دعوای خیابانی به عنوان صلح آمیزترین کشورها در سالِ ایسلند، اتریش و دانمارک با کمترین دعوای خیابانی به عنوان صلح آمیزترین کشورها در سال گذشته معرفی شدند؛. ایران با ۶ میلیون دعوای خیابانی در سال، در جایگاه ۱۳۸ است!.۳۰ کشور اول، بیشترین سرانهی مطالعه را دارند … ... تـافــت ۰۶:۴۷ ۱۳۹۸/۰۱/۰۹ مردمان زیادی هستند که تلاش میکنند فقر اندیشههایشان را زیر انبوهی از کلمات بیمصرف پنهان کنند! شوپنهاور. تـافــت ۱۸:۰۰ ۱۳۹۸/۰۱/۰۸ 🌷اهمیت سیاحتنامهی ابراهیمبیگ🌷. بخش دوم؛ یحیی آرین پور در جلد اول کتاب از صبا تا نیما دربارهی اهمیت تاریخی سیاحتنامه ابراهیمبیگ چنین مینویسد: «سیاحتنامهی ابراهیمبیگ در واقع دائرةالمعارف جامع اوضاع ایران در اواخر قرن سیزدهم هجری است که با قلمی تند و بیپروا و بیگذشت، تحریر شدهاست … این نخستین رمان اصیل اجتماعی از نوع اروپایی در زبان فارسی است که زندگی مردم ایران را همچنان که بوده تشریح کرده و از این حیث شباهت زیادی به رمان نفوس مرده نیکلاگوگول، نویسندهی بزرگ روس پیدا میکند …». فریدون آدمیت، در کتاب ایدئولوژی نهضت مشروطیت ایران، سیاحتنامه را بدین شکل در تاریخ تحول افکار و آراء مردم ایران ارزشگزاری میکند: «سیاحتنامهی ابراهیمبیگ انتقاد همه جانبهای است بر حیات جامعهی ایرانی که سیاست، اقتصاد، روحانیت، تعلیمات، اخلاق، اعتقادات و تقریبا همهی متعلقات اجتماعی را نقادی میکند … مهمترین جنبهی تفکر نویسنده تحول ذهنی و جهانبینی تازهی اوست. از مأنوسات کهنهی گذشته روی برتافته، به ارزشهای مترقی جدید روی آورده است. مجموع انتقادهایش از همان سرچشمه میگیرد.». علاوه بر آن، آدمیت معتقد است که نویسندهی سیاحتنامهی ابراهیمبیگ ... تـافــت ۱۳:۰۹ ۱۳۹۸/۰۱/۰۸ 🌷اهمیت سیاحتنامهی ابراهیمبیگ🌷. بخش اول؛ ادوارد براون مینویسد: سیاحتنامهی ابراهیمبیگ که انتشار آن همزمان با دورهی طغیان مادهی عدم رضایت بود، در تحریک حس نفرت و انزجار مردم ایران نسبت به حکومت مخرب و افتضاحآمیز مخصوص دورهی سلطنت مظفرالدین شاه نقش بزرگی داشته و شهرت بسزایی در میان عامه به هم زد …از نوشتههای ناظمالاسلام کرمانی در تاریخ بیداری ایرانیان در مییابیم که محفلها و انجمنهای آزادیخواه، پیش از مشروطه، هیچ کتاب آموزش تئوری برای تقویت و تربیت دانش سیاسی خود نداشتهاند جز کتاب سیاحتنامه ابراهیمبیگ. ناظم الاسلام یادآوری میکند که این کتاب را روحانی مردم گرا سید محمد طباطبایی به او داده بود و در انجمن مخفی که از فرزانگان و فضلای ناراضی تشکیل شده بود آن را میخواندهاند و «… اهالی انجمن و فداییان بعضی به حالت تباکی (گریه کردن) و بعضی از کثرت حزن و غم از خود رفته و حالت بهت به آنها دست داده تا چندی حالت یک کلمه سخن گفتی باقی نبود. هم و غم غریبی عارض هر یک گردیده، به اوضاع غریبهی مملکت و گرفتاری عجیبه این ملت سر به گریبان تعجب و حیرت و سرافکندگی و فکرت فرو برده …». احمد کسروی در تاریخ مشروطهی ایران علاوه بر نقش ک ... تـافــت ۱۳:۰۸ ۱۳۹۸/۰۱/۰۸ …. 🌷 سیاحتنامهی ابراهیمبیگ 🌷. نام کتاب سفرنامهای به فارسی از «زینالعابدین مراغهای» است که در حدود سال ۱۳۲۱ هجری قمری در استانبول منتشر شد. این کتاب تأثیر زیادی در آگاهی اجتماعی و سیاسی جامعهی ایران در آستانهی جنبش مشروطهی ایران داشته است …خواندن این رمان برای هر ایرانی ضروری است، از همراهان عزیز خواهش میکنیم چند دقیقه از وقت خود را به خواندن نقد بعضی از بزرگان درمورد این کتاب مستطاب بگذارند تا ارزش و اهمیت والای آن را بهتر بشناسند. با سپاس. ... تـافــت ۲۰:۱۳ ۱۳۹۸/۰۱/۰۷ …ایران را دیدم دلم خون شد؛. خدایا این چه پریشانی است؟!! سیاحتنامهی ابراهیم بیگ. تـافــت ۱۳:۰۸ ۱۳۹۸/۰۱/۰۷ …از منصور حلاج پرسیدند:. عشق چیست؟ گفت: امروز بینی و فردا و پسفردا …آن روزش به دار آویختند، دیگر روز بسوختند و سوم روزش به باد بر دادند ….۲۷مارس، سالروز به دار آویختن منصور حلاج. تـافــت ۰۷:۱۴ ۱۳۹۸/۰۱/۰۷ ناامیدی ترسناکتر از پیری است؛ در پیری، جسم ما مچاله میشود. در ناامیدی، روح ما …جرج برنارد شاو تـافــت ۱۹:۲۸ ۱۳۹۸/۰۱/۰۶ …🌷نیایش🌷.. آنجا که ضمیر بیبیم است و سرافراخته،. آنجا که دانش آزاد است، آنجا که جهان با دیوارهای حقیر، درون مرزی، قطعه قطعه نشده است،. آنجا که کلمات از ژرفای حقیقت سر برمیآورند،. آنجا که کوشش خستگی ناپذیر، بازوان خود را بهسوی کمال میگشاید،. آنجا که رود روشن خرد، راه خود را در شنزار بایر هولانگیز عادت کهنه، گم نکرده است،. آنجا که مغز از جانب تو در جهت اندیشه و عمل، همیشه گشایش جوی، به جلو روی میبرد …. پروردگار من. در این بهشت آزادی، روا دار که کشور من بیدار شود …. * رابیندرانات تاگور *. ... تـافــت ۱۹:۲۸ ۱۳۹۸/۰۱/۰۶ روزی زﻧﯽ از یک ﺣﻘﻮقدان ﭘﺮﺳﯿﺪ:. ﺗﺎ ﮐﯽ ﻣﯽﺧﻮاهید ﺑﻪ ﻣﺮدان اﺟﺎزه ﺑﺪهید زن دوم ﺑﮕﯿﺮند؟؟!! ﺣﻘﻮقدان ﮔﻔﺖ:. ﺗﺎ زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ زﻧﻬﺎ ﯾﺎد ﺑﮕﯿﺮند زن دوم ﻫﯿﭻ ﻣﺮدی نشوند …سیمین دانشور. تـافــت ۰۷:۰۷ ۱۳۹۸/۰۱/۰۶ «اشک نوروز». شعری از استاد معینی کرمانشاهی؛. با صدای: سارای، حامد، امید و با حضور داریوش اقبالی داریوش – اشک نوروز ( 06:34, 18.7 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام ⚫️ وصف حال نوروز ایران که در اشک هموطنان، غرق شد. تـافــت ۰۶:۰۴ ۱۳۹۸/۰۱/۰۶ آبی است که تشنگی فرو ننشاند. ابری است که باران سیه باراند. سیلی است که ره بسوی ویرانه برد داننده نداند به چه نامش خواند …. ⚫️ سین هشتم: سیل؛. را به تمامی هموطنان عزیز تسلیت عرض مینماییم …💎کانال دکتر محمدعلی اسلامیندوشن. 🆔 تـافــت ۲۲:۲۶ ۱۳۹۸/۰۱/۰۵ برای اینکه اندکی بدانی، باید بسیار بخوانی …دنی دیدرو تـافــت ۱۸:۱۸ ۱۳۹۸/۰۱/۰۵ اگر ایران به جز ویرانسرا نیست. من این ویرانسرا را دوست دارم اگر تاریخ ما افسانهرنگ است. من این افسانهها را دوست دارم. نوای نای ماگر جانگداز است. من این نای و نوا را دوست دارم. اگر آب و هوایش دلنشین نیست. من این آب و هوا را دوست دارم. به شوق خار صحراهای خشکش. من این فرسودهپا را دوست دارم. من این دلکش زمین را خواهم از جان. ... تـافــت ۱۸:۱۱ ۱۳۹۸/۰۱/۰۵ ..۵ فروردین سالروز درگذشت دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی (زاده ۳ دی ۱۳۰۴ پاریز سیرجان در استان کرمان -- درگذشته ۵ فروردین ۱۳۹۳ تهران) تاریخدان، پژوهشگر، نویسنده، شاعر و استاد دانشگاه. استاد باستانی پاریزی تا پایان تحصیلات ششم ابتدایی در پاریز تحصیل کرد و در عین حال از محضر پدر خود مرحوم حاج آخوند پاریزی هم بهره مند بود. پس از پایان تحصیلات ابتدایی و دو سال ترک تحصیل اجباری، در سال ۱۳۲۰ تحصیلات خود را در دانشسرای مقدماتی کرمان ادامه داد و پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۲۵ برای ادامهٔ تحصیل عازم تهران شد و در سال ۱۳۲۶ در دانشگاه تهران در رشتهٔ تاریخ، تحصیلات خود را ادامه داد و دوره دکترای تاریخ را هم در دانشگاه تهران گذراند و با ارایه پایاننامه ای درباره «ابن اثیر» دانشنامه دکترای خود را دریافت کرد. (در خاطرات استاد آمده است که از نخستین ساکنان کوی دانشگاه تهران، واقع در امیرآباد شمالی بودند.). استاد کار خود را در دانشگاه تهران از سال ۱۳۳۸ با مدیریت مجله داخلی دانشکده ادبیات شروع کرد و تا سال ۱۳۸۷ استاد تمام وقت آن دانشگاه بود و رابطه تنگاتنگی با این دانشگاه داشت. شوق نویسندگی وی در دوران کودکی و نوجوانی در پاریز و با خواندن نشریاتی مانند حبلال ... تـافــت ۰۶:۰۳ ۱۳۹۸/۰۱/۰۵ فروغ فرخزاد. در کنار سفرهی هفت سین ‹ 1 2 3 4 5 6 7 ›
تـافــت ۲۰:۰۲ ۱۳۹۸/۰۱/۱۰ امروز واقعا وضع طوری است که سیاه را میتوان سفید و کاهی را کوه جلوه داد؛ بدینگونه مردم دارای مشی ذهنیای میگردند که بیشباهت به اسارت نیست. تبلیغ چون ادامه یافت رفته رفته استقلال و پرورش فکر را ضعیف میسازد و نوعی غذای روحی برای مردم تهیه میبیند که خلق بدان خو میگیرند و ذهن آنان از شیرهی آن قوت میجوید. اگر تارهای تبلیغات و تلقینات دروغ و زیانآور بر ذهن من تنیده باشد دیگر آزاد نیستم بلکه به تصور آزاد بودن دلخوشم، بندهایی بر پای دارم و خیال میکنم که آزادم …های_بیسرنوشت. 💎کانال دکتر محمدعلی اسلامیندوشن. 🆔 ...
تـافــت ۱۸:۵۹ ۱۳۹۸/۰۱/۱۰ .. 🌷 تو خود اویی به خود آی 🌷 …نه مرادم نه مریدم. نه پیامم نه کلامم نه سلامم نه علیکم. نه سپیدم نه سیاهم. نه چنانم که تو گویی. نه چنینم که تو خوانی. و نه آنگونه که گفتند و شنیدی. نه سمانم نه زمینم. نه به زنجیر کسی بستهام و بردهی دینم. نه سرابم. نه برای دل تنهایی تو جام شرابم. ...
تـافــت ۰۷:۰۶ ۱۳۹۸/۰۱/۱۰ .. ⚫️ نمونههایی از استخارههای محمدعلی شاه. (باید گریه کنیم یا بخندیم؟!) مرات الممالک که بعد از خلع محمدعلی شاه، این استخارهها را بدست آورده بود بعد از ۴۴ سال این نوشتهها از طریق مهندس مرآت در اختیار احمد توکلی قرار گرفته و او آنها را در مجلهی یادگار که عباس اقبال آشتیانی مدیر مسئول آن بود، منتشر کرد. این مجموعه شامل ۲۰ برگ با رنگهای متفاوت است که بر روی هر یک استخارهای نوشته شده و پاسخ آن در زیر برگ و یا در روی پاکت جواب داده شده است، پاکتها مهر و امضای محمدعلی شاه را دارد. تمام جوابها بجز یکی، توسط سید ابوطالب زنجانی نوشته شده است. در پشت این کتابچه به خط و امضای غلامحسین خان صاحب اختیار غفاری کاشانی چنین نوشته شده است:. این استخارهها که در این کتابچه جمع شده تمام خط محمدعلیشاه و جوابها خط ابوطالب مجتهد زنجانی است تردیدی برای هیچکس نیست …۱. بسم ﷲ الرحمن الرحیم. پروردگارا اگر من عجالتا با همین وضعی که دارم در سلطنت و پادشاهی بمانم و صبر کنم و تحمل نمایم، عاقبت برای من خوب است و نتیجه خیر خواهد داد که استخاره خوب بیاید والا فلا یادلیل المتحیرین یاﷲ …. محمدعلی. جواب سطر اول: علی کل شئی قدیر و ابتدای آیه ذالک بان اﷲ و هو الحق وان یحیی الموتی و انه. ...
تـافــت ۲۰:۱۷ ۱۳۹۸/۰۱/۰۹ …عجیب نیست که یک کتاب بعد از چندین بار خواندن چاقتر میشود؟ انگار که چیزی لابهلای صفحهها بعد از خواندنشان جا میماند؛. چیزهایی مثل احساسات، افکار، صداها، بوها …. 🌷 کورنلیا فونکه 🌷.
تـافــت ۱۶:۵۹ ۱۳۹۸/۰۱/۰۹ #فرهنگ_و_تمدن ایسلند، اتریش و دانمارک با کمترین دعوای خیابانی به عنوان صلح آمیزترین کشورها در سالِ ایسلند، اتریش و دانمارک با کمترین دعوای خیابانی به عنوان صلح آمیزترین کشورها در سال گذشته معرفی شدند؛. ایران با ۶ میلیون دعوای خیابانی در سال، در جایگاه ۱۳۸ است!.۳۰ کشور اول، بیشترین سرانهی مطالعه را دارند … ...
تـافــت ۰۶:۴۷ ۱۳۹۸/۰۱/۰۹ مردمان زیادی هستند که تلاش میکنند فقر اندیشههایشان را زیر انبوهی از کلمات بیمصرف پنهان کنند! شوپنهاور.
تـافــت ۱۸:۰۰ ۱۳۹۸/۰۱/۰۸ 🌷اهمیت سیاحتنامهی ابراهیمبیگ🌷. بخش دوم؛ یحیی آرین پور در جلد اول کتاب از صبا تا نیما دربارهی اهمیت تاریخی سیاحتنامه ابراهیمبیگ چنین مینویسد: «سیاحتنامهی ابراهیمبیگ در واقع دائرةالمعارف جامع اوضاع ایران در اواخر قرن سیزدهم هجری است که با قلمی تند و بیپروا و بیگذشت، تحریر شدهاست … این نخستین رمان اصیل اجتماعی از نوع اروپایی در زبان فارسی است که زندگی مردم ایران را همچنان که بوده تشریح کرده و از این حیث شباهت زیادی به رمان نفوس مرده نیکلاگوگول، نویسندهی بزرگ روس پیدا میکند …». فریدون آدمیت، در کتاب ایدئولوژی نهضت مشروطیت ایران، سیاحتنامه را بدین شکل در تاریخ تحول افکار و آراء مردم ایران ارزشگزاری میکند: «سیاحتنامهی ابراهیمبیگ انتقاد همه جانبهای است بر حیات جامعهی ایرانی که سیاست، اقتصاد، روحانیت، تعلیمات، اخلاق، اعتقادات و تقریبا همهی متعلقات اجتماعی را نقادی میکند … مهمترین جنبهی تفکر نویسنده تحول ذهنی و جهانبینی تازهی اوست. از مأنوسات کهنهی گذشته روی برتافته، به ارزشهای مترقی جدید روی آورده است. مجموع انتقادهایش از همان سرچشمه میگیرد.». علاوه بر آن، آدمیت معتقد است که نویسندهی سیاحتنامهی ابراهیمبیگ ...
تـافــت ۱۳:۰۹ ۱۳۹۸/۰۱/۰۸ 🌷اهمیت سیاحتنامهی ابراهیمبیگ🌷. بخش اول؛ ادوارد براون مینویسد: سیاحتنامهی ابراهیمبیگ که انتشار آن همزمان با دورهی طغیان مادهی عدم رضایت بود، در تحریک حس نفرت و انزجار مردم ایران نسبت به حکومت مخرب و افتضاحآمیز مخصوص دورهی سلطنت مظفرالدین شاه نقش بزرگی داشته و شهرت بسزایی در میان عامه به هم زد …از نوشتههای ناظمالاسلام کرمانی در تاریخ بیداری ایرانیان در مییابیم که محفلها و انجمنهای آزادیخواه، پیش از مشروطه، هیچ کتاب آموزش تئوری برای تقویت و تربیت دانش سیاسی خود نداشتهاند جز کتاب سیاحتنامه ابراهیمبیگ. ناظم الاسلام یادآوری میکند که این کتاب را روحانی مردم گرا سید محمد طباطبایی به او داده بود و در انجمن مخفی که از فرزانگان و فضلای ناراضی تشکیل شده بود آن را میخواندهاند و «… اهالی انجمن و فداییان بعضی به حالت تباکی (گریه کردن) و بعضی از کثرت حزن و غم از خود رفته و حالت بهت به آنها دست داده تا چندی حالت یک کلمه سخن گفتی باقی نبود. هم و غم غریبی عارض هر یک گردیده، به اوضاع غریبهی مملکت و گرفتاری عجیبه این ملت سر به گریبان تعجب و حیرت و سرافکندگی و فکرت فرو برده …». احمد کسروی در تاریخ مشروطهی ایران علاوه بر نقش ک ...
تـافــت ۱۳:۰۸ ۱۳۹۸/۰۱/۰۸ …. 🌷 سیاحتنامهی ابراهیمبیگ 🌷. نام کتاب سفرنامهای به فارسی از «زینالعابدین مراغهای» است که در حدود سال ۱۳۲۱ هجری قمری در استانبول منتشر شد. این کتاب تأثیر زیادی در آگاهی اجتماعی و سیاسی جامعهی ایران در آستانهی جنبش مشروطهی ایران داشته است …خواندن این رمان برای هر ایرانی ضروری است، از همراهان عزیز خواهش میکنیم چند دقیقه از وقت خود را به خواندن نقد بعضی از بزرگان درمورد این کتاب مستطاب بگذارند تا ارزش و اهمیت والای آن را بهتر بشناسند. با سپاس. ...
تـافــت ۲۰:۱۳ ۱۳۹۸/۰۱/۰۷ …ایران را دیدم دلم خون شد؛. خدایا این چه پریشانی است؟!! سیاحتنامهی ابراهیم بیگ.
تـافــت ۱۳:۰۸ ۱۳۹۸/۰۱/۰۷ …از منصور حلاج پرسیدند:. عشق چیست؟ گفت: امروز بینی و فردا و پسفردا …آن روزش به دار آویختند، دیگر روز بسوختند و سوم روزش به باد بر دادند ….۲۷مارس، سالروز به دار آویختن منصور حلاج.
تـافــت ۰۷:۱۴ ۱۳۹۸/۰۱/۰۷ ناامیدی ترسناکتر از پیری است؛ در پیری، جسم ما مچاله میشود. در ناامیدی، روح ما …جرج برنارد شاو
تـافــت ۱۹:۲۸ ۱۳۹۸/۰۱/۰۶ …🌷نیایش🌷.. آنجا که ضمیر بیبیم است و سرافراخته،. آنجا که دانش آزاد است، آنجا که جهان با دیوارهای حقیر، درون مرزی، قطعه قطعه نشده است،. آنجا که کلمات از ژرفای حقیقت سر برمیآورند،. آنجا که کوشش خستگی ناپذیر، بازوان خود را بهسوی کمال میگشاید،. آنجا که رود روشن خرد، راه خود را در شنزار بایر هولانگیز عادت کهنه، گم نکرده است،. آنجا که مغز از جانب تو در جهت اندیشه و عمل، همیشه گشایش جوی، به جلو روی میبرد …. پروردگار من. در این بهشت آزادی، روا دار که کشور من بیدار شود …. * رابیندرانات تاگور *. ...
تـافــت ۱۹:۲۸ ۱۳۹۸/۰۱/۰۶ روزی زﻧﯽ از یک ﺣﻘﻮقدان ﭘﺮﺳﯿﺪ:. ﺗﺎ ﮐﯽ ﻣﯽﺧﻮاهید ﺑﻪ ﻣﺮدان اﺟﺎزه ﺑﺪهید زن دوم ﺑﮕﯿﺮند؟؟!! ﺣﻘﻮقدان ﮔﻔﺖ:. ﺗﺎ زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ زﻧﻬﺎ ﯾﺎد ﺑﮕﯿﺮند زن دوم ﻫﯿﭻ ﻣﺮدی نشوند …سیمین دانشور.
تـافــت ۰۷:۰۷ ۱۳۹۸/۰۱/۰۶ «اشک نوروز». شعری از استاد معینی کرمانشاهی؛. با صدای: سارای، حامد، امید و با حضور داریوش اقبالی داریوش – اشک نوروز ( 06:34, 18.7 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام ⚫️ وصف حال نوروز ایران که در اشک هموطنان، غرق شد.
تـافــت ۰۶:۰۴ ۱۳۹۸/۰۱/۰۶ آبی است که تشنگی فرو ننشاند. ابری است که باران سیه باراند. سیلی است که ره بسوی ویرانه برد داننده نداند به چه نامش خواند …. ⚫️ سین هشتم: سیل؛. را به تمامی هموطنان عزیز تسلیت عرض مینماییم …💎کانال دکتر محمدعلی اسلامیندوشن. 🆔
تـافــت ۱۸:۱۸ ۱۳۹۸/۰۱/۰۵ اگر ایران به جز ویرانسرا نیست. من این ویرانسرا را دوست دارم اگر تاریخ ما افسانهرنگ است. من این افسانهها را دوست دارم. نوای نای ماگر جانگداز است. من این نای و نوا را دوست دارم. اگر آب و هوایش دلنشین نیست. من این آب و هوا را دوست دارم. به شوق خار صحراهای خشکش. من این فرسودهپا را دوست دارم. من این دلکش زمین را خواهم از جان. ...
تـافــت ۱۸:۱۱ ۱۳۹۸/۰۱/۰۵ ..۵ فروردین سالروز درگذشت دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی (زاده ۳ دی ۱۳۰۴ پاریز سیرجان در استان کرمان -- درگذشته ۵ فروردین ۱۳۹۳ تهران) تاریخدان، پژوهشگر، نویسنده، شاعر و استاد دانشگاه. استاد باستانی پاریزی تا پایان تحصیلات ششم ابتدایی در پاریز تحصیل کرد و در عین حال از محضر پدر خود مرحوم حاج آخوند پاریزی هم بهره مند بود. پس از پایان تحصیلات ابتدایی و دو سال ترک تحصیل اجباری، در سال ۱۳۲۰ تحصیلات خود را در دانشسرای مقدماتی کرمان ادامه داد و پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۲۵ برای ادامهٔ تحصیل عازم تهران شد و در سال ۱۳۲۶ در دانشگاه تهران در رشتهٔ تاریخ، تحصیلات خود را ادامه داد و دوره دکترای تاریخ را هم در دانشگاه تهران گذراند و با ارایه پایاننامه ای درباره «ابن اثیر» دانشنامه دکترای خود را دریافت کرد. (در خاطرات استاد آمده است که از نخستین ساکنان کوی دانشگاه تهران، واقع در امیرآباد شمالی بودند.). استاد کار خود را در دانشگاه تهران از سال ۱۳۳۸ با مدیریت مجله داخلی دانشکده ادبیات شروع کرد و تا سال ۱۳۸۷ استاد تمام وقت آن دانشگاه بود و رابطه تنگاتنگی با این دانشگاه داشت. شوق نویسندگی وی در دوران کودکی و نوجوانی در پاریز و با خواندن نشریاتی مانند حبلال ...