کانالی برای تاریخ، تفکر و تمدن
💢جایگاه اراده آدمی در زایشهای تمدنی (۱).. ⭕️جستارهای نظری در باب تمدن اسلامی (۱۰۸)
💢جایگاه اراده آدمی در زایشهای تمدنی (1)
⭕️جستارهای نظری در باب تمدن اسلامی (108)
🔻فصل سوم/فاصله جامعهسازی تا تمدنزایی
#پاورقی
#تمدن_اسلامی
#جستارهای_نظری
✅جایگاه اراده آدمی در زایشهای تمدنی
بحث بر سر این است که اراده انسانی چه نقشی در تأسيس تمدنها دارد؟ اساساً تمدنها زایشی هستند با ساختنی؟ برخی بر این باورند که اراده انسان در تاریخ و جامعه هضم میشود و از این روی، اساساً #تمدن_اسلامی، ساختنی نبوده و جریان زندگی عادی مردم مسلمان ، اگر به شکوفایی رسید، آن را ایجاد خواهد کرد. در مقابل، برخی دیگر بر این باورند که تنها با برنامهریزی ، ریلگذاری و ایجاد الگوهای عملی و نقشه راه، میتوان به سوی تمدنی در تراز آموزههای اسلامی حرکت کرد.
🔸در این بخش، ابتدا اجمالی از نظریههایی که به نسبت اراده انسانی و #تمدنزایی سخن گفتهاند، ذکر خواهد شد و در نهایت، نظریه مختار نیز تقديم میشود. در نگرش سنتی از علم (سنت در نگاه ما متفاوت از سنت در تفکر غربی است) که در اروپا با عنوان نگرشهای پوزیتیویستی شهرت دارد، گونهای نسبت اراده آدمی و #تمدنسازی بررسی شده که در سنتهای فکری بعد، مورد نقد و بررسی و انکار واقع شد.
🔸۱) #رویکرد_مبناگرایانه
در دیدگاه مبناگرایانه در علم، فرآیند تولید دانش و کسب معرفت، از سویی بر پایه اصول ثابت و همیشگی استوار است و از سوی دیگر، دانشمندان با مراجعه به واقعیتهای جهان هستی، به کشف و استنباط قوانین ثابت و همهجایی و همگانی میپردازند. در این دیدگاه، علوم عقلی بر پایه مبانی مشخصی استوار میشود و علوم تجربی، به کشف حقایق ثابتی در جهان هستی میپردازد. بنابراین نه تنها اصول و مبانی علم، ثابت و متعین و مشخص است، حتی دستاوردهای علمی هم حکایت از واقعیت جهان هستی داشته و از این روی، از ثبات و پایداری برخوردارند.
#ادامه_دارد...
🔹#منبع:
متولی امامی، سیدمحمدحسین؛
جستارهای نظری در باب تمدن اسلامی،
قم، نشر معارف. چاپ 1394، ص 118.
ا—--------------------------—ا
https://telegram.me/tamadone_novine_islami