بهسوی تمدن نوین اسلامی کانالی برای تاریخ، تفکر و تمدن بهسوی تمدن نوین اسلامی ۰۸:۴۵ ۱۳۹۸/۰۲/۰۱ 🔻مهدی موعود و داستان انتظار ما … مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. (01:00, 2.3 MB) دانلود و مشاهده در تلگرام 🔸در کتابهای «معجم البلدان» و «آثار البلاد و اخبار العباد» نوشتهاند که شیعیان کاشان در قرن هفتم هر صبح جمعه، اسبی را زین کرده به بیرون از دروازه شهر میبردند و انتظار ظهور میکشیدند. تاریخ «روضة الصفا» هم از همین فعل توسط دولت سربداران در سبزوار خبر میدهد.. 🔸این دیالوگ زیبای محمود دولتآبادی (از زبان شیخ حسن جوری) و موسیقی شورانگیز فرهاد فخرالدینی را در سریال سربداران بشنوید:. 《کسی قرار است که بیاید …》. 💐💐💐💐💐💐💐💐. ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۰۷:۳۲ ۱۳۹۸/۰۲/۰۱ اگر تو آمده بودی بهار میآمد ….. 🔻.. ا🎶🎵🎼🎤🎶🎵 اگر تو آمده بودی بهار میآمد. بهار با همهی برگ و بار میآمد. اگر تو آمده بودی بهار میآمد. زمانه با دل عاشق کنار میآمد. هزار شاخه غزل چون انار گل میکرد. دل شکستهی ما هم به کار میآمد. میلاد مهدی موعود (عج). «بر همگان مبارک باد». 💐💐💐💐💐💐💐💐. ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۷:۲۵ ۱۳۹۸/۰۱/۳۱ نیمهی شعبان گل نرگس شکفت. چلچله از شادمانی شب نخفت.. آبشار یک لحظه آرام شد، نریخت تا که رازش با گل نرگس بگفت. سرو حیران شد از آن فر و جلال. ماه فرو مانده در آن حسن جمال …. بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۰:۵۵ ۱۳۹۸/۰۱/۳۱ 💢فلسفه سیاسی عصر غیبت/ جمهوری اسلامی؛ حکومت منتظر 📌حجتالاسلام داود مهدویزادگان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:. 🔹بحث فلسفه سیاسی در ساحت نظری و انتزاعیاش، بحث از حکومت مطلوب است. زمان نمیتواند بدون فلسفه سیاسی باشد زیرا عمل سیاسی در هر قطعهای از زمان با تکیه بر فلسفه سیاسی، بهقصد حفظ یا تغییر وضع موجود انجام میپذیرد و اگر قطعهای از زمان فاقد فلسفه سیاسی باشد، عمل سیاسی مبنای فلسفی و عقیدتی خود را از دست خواهد داد …🔹از دیدگاه امام خمینی (ره)، «ولایت فقیه» دولت انتظار در عصر غیبت است و از فلسفه سیاسی امامت سرچشمه میگیرد. ولایت فقیه، دولت آمادهگر و زمینهساز برای ظهور حضرت مهدی (عج) است. از این رو، امام خمینی (ره) با هرگونه برداشتهای ناصواب درباره انتظار فرج مخالفت میورزید. انتظار فرج بهمعنای ترک سیاست و نفی حکومت یا پذیرش فلسفههای سیاسی عرفی نیست …📖 متن کامل در:. 🌐 ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۰۶:۲۵ ۱۳۹۸/۰۱/۳۱ 💢جایگاه اندیشه مهدویت در تمدن نوین اسلامی.. ✍حجتالاسلام دکتر محسن الویری … سخن گفتن از اثر و جایگاه در تمدن نوین اسلامی، باور به اثرگذاری آموزههای دینی در تمدن است. این اثرگذاری در دو ساحت قابل تصور است: ساحت خرد و ساحت کلان. در باره اثرگذاری خرد آموزههای دینی بر، تردیدی وجود ندارد …🔸اثرپذیری مستقیم و غیرمستقیم مظاهر و ظواهر تمدنی، مانند بناها، آثار علمی، رفتارهای اجتماعی و آداب و رسوم و مناسک از آموزههای دینی در هر تمدنی به آسانی قابل مشاهده است و در آن چه به ارتباط مییابد نیز، حجم قابل توجهی از مطالب نگاشته شده در باره این تمدن، به این ظواهر و مظاهر متأثر از اسلامی، اختصاص یافته است …🔸ساحت دیگر اثرگذاری دین بر تمدن، ساحت مربوط به اندیشهای تمدن است که بر اساس آن دین، بنیانها و روح حاکم بر تمدن مورد نظر و جهتگیریهای اصلی آن را پی میریزد و به این ترتیب، همچون خون جاری در رگهای اندام زنده و روح هویتبخش موجود زنده در همه ابعاد و لایهها و اجزا و اضلاع تمدن رخنه میکند و بر آنها سایه میافکند …. 🔹مشروح این مقاله را در لینک زیر بخوانید:. ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۸:۵۸ ۱۳۹۸/۰۱/۳۰ 💢معیارهای تحلیل دولت با رویکرد تمدن نوین اسلامی ✍ …محمد رضا بهمنی … … پدیدههای سیاسی و اجتماعی، با رویکردهای متفاوتی میتواند انجام شود. روشن است که نگرشهای تکبعدی، خرد و احیانا فاقد آیندهنگری، ابزارهای مناسبی برای تحلیل دقیق و پیشبرنده در اختیار نمیگذارند. برای عبور از این اشکالات، که سطح و ابزار تحلیل قابل استفادهای را در اختیار مینهد مورد توجه پژوهشگران و تحلیلگران قرار گرفته است. اساسا نوین، از «تمدن به مثابه یک موضوع» به «تمدن به مثابه یک رویکرد» تبدیل شده است … 🔸مطالعات شناسانه بهعنوان یک حوزه دانشی مستقل، از پیچیدگیها و احیانا ابهاماتی برخوردار است که در این مجال بدان وارد نمیشویم، بلکه، تمدن بهمثابه یک (approach) در مطالعات اجتماعی، در اینجا مورد نظر است …🔸 اهمیت از آن روست که اولا؛ نگرش تمدنی، نگرشی فراگیر و جامع است. در این رویکرد، تحولات اجتماعی در مقیاسی کلان و در نسبتی با دیگر حوزهها مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفته، از تحلیلهای تک عاملی پرهیز میشود …🔸ثانیا؛ نگرش تمدنی، را با غایتاندیشی و آیندهنگری مورد تحلیل و بررسی قرار میدهد. همچنین در رویکرد تمدنی مناسبات انسانی مداری تعریف میش ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۰۷:۰۱ ۱۳۹۸/۰۱/۳۰ 💢نسخهی درمان مصلحان مسلمان، برای جهان اسلام چیست؟.. ی_کتاب های_اصلاحی …🔸مصلحان و دوراندیشان اسلامی وقتی که به فکر دنیای اسلام افتادند و این جهان بیمار اسلام را مورد مطالعه قرار دادند که این بیمار چه بیماری دارد که در این قرون اخیره سر جای خودش خوابیده و تکان نمیخورد، مانند یک طبیب، را مورد مطالعه قرار دادند [تا ببینند] این موجود زندهای که قرنها بر جهان سیادت کرده و یکی از بزرگترین ها و ها را به وجود آورده است، در حدود پنج قرن پیشروترین، قویترین و عالمترین ملتهای جهان بوده چه سبب شده که به این حال نزار افتاده است؟ چه بیماری دارد؟. 🔸امثال الدین_اسدآبادی وقتی که مطالعه کردند گفتند یکی از آن علل، یکی از موجبات بیماری یا بگوییم یکی از آن بیماریهای مزمن این است که عنصر و که نامش است در این دین فراموش شده، حتی عنصر معروف و ازمنکر به معنی وسیع خودش در این دین فراموش شده. اسلام یک دین مهاجم و متعرض است اوضاع فاسد و نابسامانی که در جامعه وجود پیدا میکند. این بود که از صد سال پیش این فکر مطرح شد که این عنصر را باید در جهان اسلام از نو و در واقع این بیمار را از این بیماری مزمن باید نجات داد …🔹منبع:. کتاب آینده انقلاب اسلامی/ص۱۲۱. ا—---------- ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۰۶:۳۲ ۱۳۹۸/۰۱/۲۹ 🔻.. ثبت نام «مؤسسه فقاهت و تمدنسازی اسلامی» مؤسسه فقاهت در نظر دارد در رشتههای تخصصی فقه تمدنی؛ با هدف تولید محتوای مورد نیاز حکومت اسلامی و بر مبنای «بسته جامع اجتهادی» دانش پژوه بپذیرد …🔻:. ▪️پایه ۶ به بالا. ▪️ معدل فقه و اصول بالای ۱۶. ▪️حداکثر سن۳۰ سال. ▪️قبولی در مصاحبه ورودی و آزمون تثبیتی سال۹۸. 📅مهلت ثبت نام: تا پایان خرداد ماه. 💠جهت ثبت نام به آدرس زیر مراجعه نمایید:. ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۷:۰۳ ۱۳۹۸/۰۱/۲۸ 🔻دکتر موسی نجفی: تمدن یک کلانروایت است که میتواند خرده نظامهای سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی را بههم متصل و به هر یک معنا و مفهوم دهد فلذا تقلیل دادن تمدن به نظام سیاسی و یا حاکمیت درست نیست … بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۷:۰۱ ۱۳۹۸/۰۱/۲۸ 💢دانش تمدنی نقطهی وصل تمدنسازی اسلامی.. سازی. _پژوهی ی_کتاب. 🔸نقطهی وصل تمدنسازی. جامعهٔ اسلامی در آستانهٔ برآمدن تمدن نوین اسلامی - ایرانی قرار گرفته است؛ تمدنی که انتظار میرود بار دیگر بشریت معاصر را با دروازههای طلایی و نیز ایرانی آشنا ساخته و دریچههای جدید تمدنی را به روی وی بگشاید و هر آینه جانشین تمدن خسته و خمود کنونی شود …🔸اما دستیابی به چنین تمدنی، بدون (دانش تمدنی) امکانپذیر نخواھد بود؛ چرا که تمدن صرفا یک آرمان مطلوب ذهنی و تجریدی نیست، بلکه تماما عینیتیافتگی سیطرهای فراگیر در گسترههای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بشر امروزین است و البته تحقق چنین منظومههای شکلی و صوری نظام یافتهای، بدون بنیاد عمیق و دقیق دانش و دستاوردهای علمی و معرفتی و سپس فنی و تکنولوژیکی ممکن نیست …🔸اما این دانش نوبنیاد چه نوع دانشی است؟ آیا همان مجموعه تفکرات و اندیشههای موجود در بستر و خاستگاه عقل نوبنیاد بشر قرون جدید است یا مجموعهٔ دانش موجود در سنت پیشینیان جهان اسلام؟ و دیگر آن که آیا اصولا میتوان برای پاسخگویی به یک نیاز نو و جدید، صرفا بر داشتههای در دسترس و موجود تکیه کرد؟ … …🔹کتاب تمدنپژوهی؛ مطالعات مفهومی تمدن اسلامی. نویسنده ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۴:۳۳ ۱۳۹۸/۰۱/۲۸ 🔺حادثۀ کلیسای نوتردام چیزی را به ما یادآوری میکند: در دل هر چیز، امری رازآلود و ناشناختهای پنهان شده است …🔸فرانسویها وقت چندانی پس شاید باشند پاریسنشینانی که حضور یک کلیسای غولآسا و نهصدساله در میان شهر صرفا رنگوبوی خرافات قدیمی را برایشان تداعی کند. اما وقتی دوشنبهشب کلیسای نوتردام در آتش سوخت، همهٔ نگاهها با نگرانی به سمت قلب شهر خیره شد. انگار حتی سکولارها دلشان برای کلیسا تنگ شده بود. واقعا پریشب در نوتردام چه اتفاقی افتاد؟. 🔖 ۵۰۰ کلمه. ⏰ زمان مطالعه: ۳ دقیقه. 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:. ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۴:۰۸ ۱۳۹۸/۰۱/۲۸ 💢تعریفی دیگر از مفهوم تمدن و مدنیت … … «تمدن سبک اجتماعی پیشرفته حاکم بر یک جامعهٔ بشری است.» 🔻حجةالاسلام سید صادق علمالهدی:. 🔸تمدن یا مدنیت که بر اساس ریشهٔ لاتین آن، معادل شهر و و و در مقابل بربریت و بدویت است، ناظر به روند تدریجی تکامل حیات بشر و به معنای شکلگیری یک ٔ_نظاممند زیستی در بین جمعی از ابناء بشر در مقطعی از تاریخ است …🔻یک تمدن معمولا در پنج زمینه باید نمود داشته باشد:.۱⃣ اقتصاد؛ تمدنها غالبا بر پایهٔ رشد معیشتی، اقتصادی و فناوری بر پا شدهاند …۲⃣ حکومت؛ تمدنها گاهی بر یک شیوهٔ حکومت یا نظام حقوقی خاص مبتنی هستند …۳⃣ فرهنگ؛ مجموعه عناصری از قبیل اساطیر، باورهای دینی و آداب و رسوم قومی میتواند یک تمدن را متمایز کند …۴⃣ هنر؛ تمدنها غالبا هنر یا هنرهای متمایزی برای عرضه و نمایش خود داشتهاند …۵⃣ دانش؛ در تمدنها گاهی رشد بلکه جهش علمی رخ داده است …🔸البته هر تمدنی همهٔ این مؤلفهها را به شکل شاخص ندارد؛ ممکن است یک تمدن در برخی از این عرصهها برجسته شده و از غیر خود متمایز میگردد …ا-------------------------------------------ا. ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۹:۲۲ ۱۳۹۸/۰۱/۲۷ الا ای ماه شعبان! ماه احمد را تماشا کن. جمال بیمثال حی سرمد را تماشا کن در اقطاع زمین خلد مخلد را تماشا کن. محمد را محمد را محمد را تماشا کن. ولادت یافت با حسن رسول الله، زیبایی. جمال ماه لیلا را ببین با چشم زهرایی. ولادت حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان مبارک باد. 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺. بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۸:۵۶ ۱۳۹۸/۰۱/۲۷ 💢جستارهای نظری در باب تمدن اسلامی (۱۱۴).. ⭕️فصل سوم/فاصله جامعهسازی تا تمدنزایی 🔻جایگاه اراده آدمی در زایشهای تمدنی (۷) … …🔸تفسیرگرایی دوشاخه شد که یک شاخه آن، رویکردهای فردگرایانه به خود گرفت و روانشناسی را توسعه بخشید. شاخه دیگر، بر جوامع و تأکید کرد و جامعهشناسی تفسیری را ایجاد کرد. در این نگرش، ارادۀ انسانها واقعیت را میسازند و دانشمند علوم تجربی و انسانی، کاشف حقایق نیست، بلکه کاشف قواعد خودساخته انسانی است. تماس با واقعیت از منظرهای مختلفی ممکن است و دانشمند، وظیفهای جز کشف فرآیند معنابخشی انسانها به واقعیت را ندارد. بنابراین، دانشمند علوم طبیعی، با پیشفرضهای فرهنگی به سراغ طبیعت رفته و هریک، تفسیری نسبت به هستی به دست میدهند. دانشمند علوم اجتماعی وظیفه درک این معنابخشی را دارد. بنابراین، انسانها موجوداتی فرهنگیاند و به تبع آن، علم امری فرهنگی و تاریخی بوده و مبنای مستقلی ندارد. انسان لیوانی است که فرهنگ و تاریخ او را پر کرده است و ارادۀ او، در دل اراده جمعی و حرکت تاریخی محو میشود. تمدنی که در این دیدگاه ترسیم میشود، خارج از کنترل افراد و بیرون از قوانین علمی ایجاد میشود.. ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۹:۲۴ ۱۳۹۸/۰۱/۲۶ 💢انقلاب اسلامی را آسیبشناسی کنیم و نقاط قوت و نقاط ضعف را بشناسیم.. شناسی_انقلاب_اسلامی الله_سیدمحمدمهدی_میرباقری. 🔸آسیبها را نباید فقط ناشی از افراد بدانیم. ساختارهای مدرن، در ایجاد ناهنجاریها نقش دارد.. 🔅 «انقلاب اسلامی را آسیبشناسی کنیم و نقاط قوت و نقاط ضعف را بشناسیم ولی اولشرطش است که ما دچار جنگ روانی دشمن نشویم. ما فتوحات بزرگی داشتیم و همینجا به قول هنرمندها اگر بگویند «کات، تمام شد!» به نظر من در این چهل سال خیلی چیزها به دست آوردیم که دیگر اصلا قابل برگشت نیست.. 🔅نکته دوم این است که واقعا اشکالات کارمان را هم بفهمیم؛ دچار خودشیفتگی و تعریف از خود نشویم.. 🔅البته در این آسیبشناسی باید سهمها را درست معین کنیم. یک سهمهایی مال ساختارهای مدرن است. یک سهمهایی مال نهادهاست. ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۰۷:۰۴ ۱۳۹۸/۰۱/۲۶ در همهی زمینهها پیشرفت اتفاق افتاده اما در زمینهی عدالت باید کار کنیم و باید از مردم و خدا عذرخواهی کنیم درباره عدالت مشکل داریم. انشاءالله با همت مردان و زنان. کارآمد در این ناحیه هم پیشرفت خواهیم کرد. (بیانات در تاریخ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹). بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۶:۳۸ ۱۳۹۸/۰۱/۲۵ 💢انسان و صنعت؛ تحلیلی بر جایگاه صنعت در سیر تکاملی انسان …های_الحیاة …🔸نباید رونق ظاهری و شکوه صوری تمدنی چون را معیار قرار داد و انسان هر چه در قدرتمند شود و به هر نقطه اوج فیزیکی برسد و به آسمانها صعود کند و درون زمین را بکاود، اگر از عهده تفسیر درست و برنیاید و او را نادیده بگیرد و به اصول انسانیت پشت کند و حقکشی و حقوقنشناسی را بر سراسر جامعهها حتی بر مردمان جامعه خود حکمفرما سازد و اساس جامعه خود یعنی جامعه کوچک خانواده را پوشالی و متزلزل کند و و و را گسترش دهد، چگونه پیشرونده است و حرکت تکاملی دارد!. 🔸بگذریم … که ابزارسازیها در نیز ضد ارزش واقعی انسان و ویرانگر خانه انسانها و برباد دهنده موجودیت کره خاکی است و هیچ سقوط و واپسگرایی در طول تاریخ به این درجه از ویرانگری و نابودی گستری رخ نداده است. و بهراستی تمدن صنعتی نمونه آشکار این مثل حکیمانه فارسی شدهاند: یکی بر سر شاخ و بن میبرید …📚: ج١٢، ص۴٨٢. ا—--------------------------—ا. ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۴:۲۷ ۱۳۹۸/۰۱/۲۵ 🔺اتاق شخصی اسلامشناس و تمدنپژوه شهیر فرانسوی مرحومه خانم مریم ابوذهاب (ماری پیر والکمن) … بهسوی تمدن نوین اسلامی ۰۶:۳۴ ۱۳۹۸/۰۱/۲۵ 💢قرآن پرچم تمدن اسلامی است 📌آیتالله علیرضا اعرافی، در مراسم اختتامیه سومین دوره مسابقات بینالمللی قرآن طلاب علوم دینی در قم، گفت:. 🔸قرآن پرچم تمدن اسلامی است، زیرا تمدن اسلامی، نصمحور است و قرآن محور بنیادین این تمدن است؛ قرآن جهان را با نزول خود تکان داد و بشریت را وارد قلمرو جدید کرد و اگر بشریت در مسیر قرآن جلو میرفت جهان چهره دیگری داشت …🔸رسالت سنگینی بر دوش طلاب جوان است؛ آنان باید در همه عالم پرچم قرآن را به اهتزار درآورند …🔸تحقیقات زیادی در میان مستشرقان درباره قرآن انجام شده و البته همه هم غرض ندارند، ولی بخش زیادی از این تحقیقات پایه اندیشه قرآنی ما را متزلزل میکند و ما باید آن را بشناسیم و حکیمانه به آن پاسخ دهیم …🔹متن کامل در:. ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۰۶:۴۱ ۱۳۹۸/۰۱/۲۲ 💢شاخصهای انسان تراز تمدن اسلامی.. الله_سیدمحمدمهدی_میرباقری انسانی حول محور حق یا باطل شکل میگیرد و تجمع برای پرستش است لذا هر جا جامعهای شکل بگیرد عاری از پرستش نیست، خواه پرستش حق یا پرستش باطل باشد. انسان تراز اسلامی باید انسان درون جامعه و تاریخ دانسته شود. انسان تراز اسلامی عضوی از جامعه تاریخی است و فرد و جامعه و تاریخ آن دارای هویت هستند. ما انسانهای جزیرهای و جدا از یکدیگر چه در جبهه حق و چه در جبهه باطل نداریم …🔸انسان تراز تمدن غربی، انسان متناسب با توسعه غربی تربیت شده و رفتارهای او تحت قواعد ماده است. انسان تراز، انسانی است که تکامل اجتماعی پیدا کرده و متناسب با رشد تکنولوژی فکر و عمل میکند. انسان تراز تمدن مادی، انسانی است که افکار و سبک زندگی و احساسات او متناسب با رشد تکنولوژی است. انسان اگر برآمده از ماده باشد، خود محور خواهد شد و اگر جایی وارد حیات اجتماعی شود بر اساس منافع خود عمل میکند …🔸انسان تراز تمدن اسلامی به طور قطع جدا از تمدن مادی است. انسان تراز تمدن اسلامی انسانی است که تمام روابط خود اعم از رابطه با خود و محیط و دیگران را بر مدار امام و ولی حق تنظیم میکند. این انسان ارزشها را بر مدار هوای خود تعریف نمیکند بل ... ‹ 1 2 3 4 ›
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۰۸:۴۵ ۱۳۹۸/۰۲/۰۱ 🔻مهدی موعود و داستان انتظار ما … مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. (01:00, 2.3 MB) دانلود و مشاهده در تلگرام 🔸در کتابهای «معجم البلدان» و «آثار البلاد و اخبار العباد» نوشتهاند که شیعیان کاشان در قرن هفتم هر صبح جمعه، اسبی را زین کرده به بیرون از دروازه شهر میبردند و انتظار ظهور میکشیدند. تاریخ «روضة الصفا» هم از همین فعل توسط دولت سربداران در سبزوار خبر میدهد.. 🔸این دیالوگ زیبای محمود دولتآبادی (از زبان شیخ حسن جوری) و موسیقی شورانگیز فرهاد فخرالدینی را در سریال سربداران بشنوید:. 《کسی قرار است که بیاید …》. 💐💐💐💐💐💐💐💐. ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۰۷:۳۲ ۱۳۹۸/۰۲/۰۱ اگر تو آمده بودی بهار میآمد ….. 🔻.. ا🎶🎵🎼🎤🎶🎵 اگر تو آمده بودی بهار میآمد. بهار با همهی برگ و بار میآمد. اگر تو آمده بودی بهار میآمد. زمانه با دل عاشق کنار میآمد. هزار شاخه غزل چون انار گل میکرد. دل شکستهی ما هم به کار میآمد. میلاد مهدی موعود (عج). «بر همگان مبارک باد». 💐💐💐💐💐💐💐💐. ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۷:۲۵ ۱۳۹۸/۰۱/۳۱ نیمهی شعبان گل نرگس شکفت. چلچله از شادمانی شب نخفت.. آبشار یک لحظه آرام شد، نریخت تا که رازش با گل نرگس بگفت. سرو حیران شد از آن فر و جلال. ماه فرو مانده در آن حسن جمال ….
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۰:۵۵ ۱۳۹۸/۰۱/۳۱ 💢فلسفه سیاسی عصر غیبت/ جمهوری اسلامی؛ حکومت منتظر 📌حجتالاسلام داود مهدویزادگان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:. 🔹بحث فلسفه سیاسی در ساحت نظری و انتزاعیاش، بحث از حکومت مطلوب است. زمان نمیتواند بدون فلسفه سیاسی باشد زیرا عمل سیاسی در هر قطعهای از زمان با تکیه بر فلسفه سیاسی، بهقصد حفظ یا تغییر وضع موجود انجام میپذیرد و اگر قطعهای از زمان فاقد فلسفه سیاسی باشد، عمل سیاسی مبنای فلسفی و عقیدتی خود را از دست خواهد داد …🔹از دیدگاه امام خمینی (ره)، «ولایت فقیه» دولت انتظار در عصر غیبت است و از فلسفه سیاسی امامت سرچشمه میگیرد. ولایت فقیه، دولت آمادهگر و زمینهساز برای ظهور حضرت مهدی (عج) است. از این رو، امام خمینی (ره) با هرگونه برداشتهای ناصواب درباره انتظار فرج مخالفت میورزید. انتظار فرج بهمعنای ترک سیاست و نفی حکومت یا پذیرش فلسفههای سیاسی عرفی نیست …📖 متن کامل در:. 🌐 ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۰۶:۲۵ ۱۳۹۸/۰۱/۳۱ 💢جایگاه اندیشه مهدویت در تمدن نوین اسلامی.. ✍حجتالاسلام دکتر محسن الویری … سخن گفتن از اثر و جایگاه در تمدن نوین اسلامی، باور به اثرگذاری آموزههای دینی در تمدن است. این اثرگذاری در دو ساحت قابل تصور است: ساحت خرد و ساحت کلان. در باره اثرگذاری خرد آموزههای دینی بر، تردیدی وجود ندارد …🔸اثرپذیری مستقیم و غیرمستقیم مظاهر و ظواهر تمدنی، مانند بناها، آثار علمی، رفتارهای اجتماعی و آداب و رسوم و مناسک از آموزههای دینی در هر تمدنی به آسانی قابل مشاهده است و در آن چه به ارتباط مییابد نیز، حجم قابل توجهی از مطالب نگاشته شده در باره این تمدن، به این ظواهر و مظاهر متأثر از اسلامی، اختصاص یافته است …🔸ساحت دیگر اثرگذاری دین بر تمدن، ساحت مربوط به اندیشهای تمدن است که بر اساس آن دین، بنیانها و روح حاکم بر تمدن مورد نظر و جهتگیریهای اصلی آن را پی میریزد و به این ترتیب، همچون خون جاری در رگهای اندام زنده و روح هویتبخش موجود زنده در همه ابعاد و لایهها و اجزا و اضلاع تمدن رخنه میکند و بر آنها سایه میافکند …. 🔹مشروح این مقاله را در لینک زیر بخوانید:. ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۸:۵۸ ۱۳۹۸/۰۱/۳۰ 💢معیارهای تحلیل دولت با رویکرد تمدن نوین اسلامی ✍ …محمد رضا بهمنی … … پدیدههای سیاسی و اجتماعی، با رویکردهای متفاوتی میتواند انجام شود. روشن است که نگرشهای تکبعدی، خرد و احیانا فاقد آیندهنگری، ابزارهای مناسبی برای تحلیل دقیق و پیشبرنده در اختیار نمیگذارند. برای عبور از این اشکالات، که سطح و ابزار تحلیل قابل استفادهای را در اختیار مینهد مورد توجه پژوهشگران و تحلیلگران قرار گرفته است. اساسا نوین، از «تمدن به مثابه یک موضوع» به «تمدن به مثابه یک رویکرد» تبدیل شده است … 🔸مطالعات شناسانه بهعنوان یک حوزه دانشی مستقل، از پیچیدگیها و احیانا ابهاماتی برخوردار است که در این مجال بدان وارد نمیشویم، بلکه، تمدن بهمثابه یک (approach) در مطالعات اجتماعی، در اینجا مورد نظر است …🔸 اهمیت از آن روست که اولا؛ نگرش تمدنی، نگرشی فراگیر و جامع است. در این رویکرد، تحولات اجتماعی در مقیاسی کلان و در نسبتی با دیگر حوزهها مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفته، از تحلیلهای تک عاملی پرهیز میشود …🔸ثانیا؛ نگرش تمدنی، را با غایتاندیشی و آیندهنگری مورد تحلیل و بررسی قرار میدهد. همچنین در رویکرد تمدنی مناسبات انسانی مداری تعریف میش ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۰۷:۰۱ ۱۳۹۸/۰۱/۳۰ 💢نسخهی درمان مصلحان مسلمان، برای جهان اسلام چیست؟.. ی_کتاب های_اصلاحی …🔸مصلحان و دوراندیشان اسلامی وقتی که به فکر دنیای اسلام افتادند و این جهان بیمار اسلام را مورد مطالعه قرار دادند که این بیمار چه بیماری دارد که در این قرون اخیره سر جای خودش خوابیده و تکان نمیخورد، مانند یک طبیب، را مورد مطالعه قرار دادند [تا ببینند] این موجود زندهای که قرنها بر جهان سیادت کرده و یکی از بزرگترین ها و ها را به وجود آورده است، در حدود پنج قرن پیشروترین، قویترین و عالمترین ملتهای جهان بوده چه سبب شده که به این حال نزار افتاده است؟ چه بیماری دارد؟. 🔸امثال الدین_اسدآبادی وقتی که مطالعه کردند گفتند یکی از آن علل، یکی از موجبات بیماری یا بگوییم یکی از آن بیماریهای مزمن این است که عنصر و که نامش است در این دین فراموش شده، حتی عنصر معروف و ازمنکر به معنی وسیع خودش در این دین فراموش شده. اسلام یک دین مهاجم و متعرض است اوضاع فاسد و نابسامانی که در جامعه وجود پیدا میکند. این بود که از صد سال پیش این فکر مطرح شد که این عنصر را باید در جهان اسلام از نو و در واقع این بیمار را از این بیماری مزمن باید نجات داد …🔹منبع:. کتاب آینده انقلاب اسلامی/ص۱۲۱. ا—---------- ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۰۶:۳۲ ۱۳۹۸/۰۱/۲۹ 🔻.. ثبت نام «مؤسسه فقاهت و تمدنسازی اسلامی» مؤسسه فقاهت در نظر دارد در رشتههای تخصصی فقه تمدنی؛ با هدف تولید محتوای مورد نیاز حکومت اسلامی و بر مبنای «بسته جامع اجتهادی» دانش پژوه بپذیرد …🔻:. ▪️پایه ۶ به بالا. ▪️ معدل فقه و اصول بالای ۱۶. ▪️حداکثر سن۳۰ سال. ▪️قبولی در مصاحبه ورودی و آزمون تثبیتی سال۹۸. 📅مهلت ثبت نام: تا پایان خرداد ماه. 💠جهت ثبت نام به آدرس زیر مراجعه نمایید:. ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۷:۰۳ ۱۳۹۸/۰۱/۲۸ 🔻دکتر موسی نجفی: تمدن یک کلانروایت است که میتواند خرده نظامهای سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی را بههم متصل و به هر یک معنا و مفهوم دهد فلذا تقلیل دادن تمدن به نظام سیاسی و یا حاکمیت درست نیست …
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۷:۰۱ ۱۳۹۸/۰۱/۲۸ 💢دانش تمدنی نقطهی وصل تمدنسازی اسلامی.. سازی. _پژوهی ی_کتاب. 🔸نقطهی وصل تمدنسازی. جامعهٔ اسلامی در آستانهٔ برآمدن تمدن نوین اسلامی - ایرانی قرار گرفته است؛ تمدنی که انتظار میرود بار دیگر بشریت معاصر را با دروازههای طلایی و نیز ایرانی آشنا ساخته و دریچههای جدید تمدنی را به روی وی بگشاید و هر آینه جانشین تمدن خسته و خمود کنونی شود …🔸اما دستیابی به چنین تمدنی، بدون (دانش تمدنی) امکانپذیر نخواھد بود؛ چرا که تمدن صرفا یک آرمان مطلوب ذهنی و تجریدی نیست، بلکه تماما عینیتیافتگی سیطرهای فراگیر در گسترههای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بشر امروزین است و البته تحقق چنین منظومههای شکلی و صوری نظام یافتهای، بدون بنیاد عمیق و دقیق دانش و دستاوردهای علمی و معرفتی و سپس فنی و تکنولوژیکی ممکن نیست …🔸اما این دانش نوبنیاد چه نوع دانشی است؟ آیا همان مجموعه تفکرات و اندیشههای موجود در بستر و خاستگاه عقل نوبنیاد بشر قرون جدید است یا مجموعهٔ دانش موجود در سنت پیشینیان جهان اسلام؟ و دیگر آن که آیا اصولا میتوان برای پاسخگویی به یک نیاز نو و جدید، صرفا بر داشتههای در دسترس و موجود تکیه کرد؟ … …🔹کتاب تمدنپژوهی؛ مطالعات مفهومی تمدن اسلامی. نویسنده ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۴:۳۳ ۱۳۹۸/۰۱/۲۸ 🔺حادثۀ کلیسای نوتردام چیزی را به ما یادآوری میکند: در دل هر چیز، امری رازآلود و ناشناختهای پنهان شده است …🔸فرانسویها وقت چندانی پس شاید باشند پاریسنشینانی که حضور یک کلیسای غولآسا و نهصدساله در میان شهر صرفا رنگوبوی خرافات قدیمی را برایشان تداعی کند. اما وقتی دوشنبهشب کلیسای نوتردام در آتش سوخت، همهٔ نگاهها با نگرانی به سمت قلب شهر خیره شد. انگار حتی سکولارها دلشان برای کلیسا تنگ شده بود. واقعا پریشب در نوتردام چه اتفاقی افتاد؟. 🔖 ۵۰۰ کلمه. ⏰ زمان مطالعه: ۳ دقیقه. 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:. ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۴:۰۸ ۱۳۹۸/۰۱/۲۸ 💢تعریفی دیگر از مفهوم تمدن و مدنیت … … «تمدن سبک اجتماعی پیشرفته حاکم بر یک جامعهٔ بشری است.» 🔻حجةالاسلام سید صادق علمالهدی:. 🔸تمدن یا مدنیت که بر اساس ریشهٔ لاتین آن، معادل شهر و و و در مقابل بربریت و بدویت است، ناظر به روند تدریجی تکامل حیات بشر و به معنای شکلگیری یک ٔ_نظاممند زیستی در بین جمعی از ابناء بشر در مقطعی از تاریخ است …🔻یک تمدن معمولا در پنج زمینه باید نمود داشته باشد:.۱⃣ اقتصاد؛ تمدنها غالبا بر پایهٔ رشد معیشتی، اقتصادی و فناوری بر پا شدهاند …۲⃣ حکومت؛ تمدنها گاهی بر یک شیوهٔ حکومت یا نظام حقوقی خاص مبتنی هستند …۳⃣ فرهنگ؛ مجموعه عناصری از قبیل اساطیر، باورهای دینی و آداب و رسوم قومی میتواند یک تمدن را متمایز کند …۴⃣ هنر؛ تمدنها غالبا هنر یا هنرهای متمایزی برای عرضه و نمایش خود داشتهاند …۵⃣ دانش؛ در تمدنها گاهی رشد بلکه جهش علمی رخ داده است …🔸البته هر تمدنی همهٔ این مؤلفهها را به شکل شاخص ندارد؛ ممکن است یک تمدن در برخی از این عرصهها برجسته شده و از غیر خود متمایز میگردد …ا-------------------------------------------ا. ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۹:۲۲ ۱۳۹۸/۰۱/۲۷ الا ای ماه شعبان! ماه احمد را تماشا کن. جمال بیمثال حی سرمد را تماشا کن در اقطاع زمین خلد مخلد را تماشا کن. محمد را محمد را محمد را تماشا کن. ولادت یافت با حسن رسول الله، زیبایی. جمال ماه لیلا را ببین با چشم زهرایی. ولادت حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان مبارک باد. 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺.
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۸:۵۶ ۱۳۹۸/۰۱/۲۷ 💢جستارهای نظری در باب تمدن اسلامی (۱۱۴).. ⭕️فصل سوم/فاصله جامعهسازی تا تمدنزایی 🔻جایگاه اراده آدمی در زایشهای تمدنی (۷) … …🔸تفسیرگرایی دوشاخه شد که یک شاخه آن، رویکردهای فردگرایانه به خود گرفت و روانشناسی را توسعه بخشید. شاخه دیگر، بر جوامع و تأکید کرد و جامعهشناسی تفسیری را ایجاد کرد. در این نگرش، ارادۀ انسانها واقعیت را میسازند و دانشمند علوم تجربی و انسانی، کاشف حقایق نیست، بلکه کاشف قواعد خودساخته انسانی است. تماس با واقعیت از منظرهای مختلفی ممکن است و دانشمند، وظیفهای جز کشف فرآیند معنابخشی انسانها به واقعیت را ندارد. بنابراین، دانشمند علوم طبیعی، با پیشفرضهای فرهنگی به سراغ طبیعت رفته و هریک، تفسیری نسبت به هستی به دست میدهند. دانشمند علوم اجتماعی وظیفه درک این معنابخشی را دارد. بنابراین، انسانها موجوداتی فرهنگیاند و به تبع آن، علم امری فرهنگی و تاریخی بوده و مبنای مستقلی ندارد. انسان لیوانی است که فرهنگ و تاریخ او را پر کرده است و ارادۀ او، در دل اراده جمعی و حرکت تاریخی محو میشود. تمدنی که در این دیدگاه ترسیم میشود، خارج از کنترل افراد و بیرون از قوانین علمی ایجاد میشود.. ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۹:۲۴ ۱۳۹۸/۰۱/۲۶ 💢انقلاب اسلامی را آسیبشناسی کنیم و نقاط قوت و نقاط ضعف را بشناسیم.. شناسی_انقلاب_اسلامی الله_سیدمحمدمهدی_میرباقری. 🔸آسیبها را نباید فقط ناشی از افراد بدانیم. ساختارهای مدرن، در ایجاد ناهنجاریها نقش دارد.. 🔅 «انقلاب اسلامی را آسیبشناسی کنیم و نقاط قوت و نقاط ضعف را بشناسیم ولی اولشرطش است که ما دچار جنگ روانی دشمن نشویم. ما فتوحات بزرگی داشتیم و همینجا به قول هنرمندها اگر بگویند «کات، تمام شد!» به نظر من در این چهل سال خیلی چیزها به دست آوردیم که دیگر اصلا قابل برگشت نیست.. 🔅نکته دوم این است که واقعا اشکالات کارمان را هم بفهمیم؛ دچار خودشیفتگی و تعریف از خود نشویم.. 🔅البته در این آسیبشناسی باید سهمها را درست معین کنیم. یک سهمهایی مال ساختارهای مدرن است. یک سهمهایی مال نهادهاست. ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۰۷:۰۴ ۱۳۹۸/۰۱/۲۶ در همهی زمینهها پیشرفت اتفاق افتاده اما در زمینهی عدالت باید کار کنیم و باید از مردم و خدا عذرخواهی کنیم درباره عدالت مشکل داریم. انشاءالله با همت مردان و زنان. کارآمد در این ناحیه هم پیشرفت خواهیم کرد. (بیانات در تاریخ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹).
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۶:۳۸ ۱۳۹۸/۰۱/۲۵ 💢انسان و صنعت؛ تحلیلی بر جایگاه صنعت در سیر تکاملی انسان …های_الحیاة …🔸نباید رونق ظاهری و شکوه صوری تمدنی چون را معیار قرار داد و انسان هر چه در قدرتمند شود و به هر نقطه اوج فیزیکی برسد و به آسمانها صعود کند و درون زمین را بکاود، اگر از عهده تفسیر درست و برنیاید و او را نادیده بگیرد و به اصول انسانیت پشت کند و حقکشی و حقوقنشناسی را بر سراسر جامعهها حتی بر مردمان جامعه خود حکمفرما سازد و اساس جامعه خود یعنی جامعه کوچک خانواده را پوشالی و متزلزل کند و و و را گسترش دهد، چگونه پیشرونده است و حرکت تکاملی دارد!. 🔸بگذریم … که ابزارسازیها در نیز ضد ارزش واقعی انسان و ویرانگر خانه انسانها و برباد دهنده موجودیت کره خاکی است و هیچ سقوط و واپسگرایی در طول تاریخ به این درجه از ویرانگری و نابودی گستری رخ نداده است. و بهراستی تمدن صنعتی نمونه آشکار این مثل حکیمانه فارسی شدهاند: یکی بر سر شاخ و بن میبرید …📚: ج١٢، ص۴٨٢. ا—--------------------------—ا. ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۴:۲۷ ۱۳۹۸/۰۱/۲۵ 🔺اتاق شخصی اسلامشناس و تمدنپژوه شهیر فرانسوی مرحومه خانم مریم ابوذهاب (ماری پیر والکمن) …
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۰۶:۳۴ ۱۳۹۸/۰۱/۲۵ 💢قرآن پرچم تمدن اسلامی است 📌آیتالله علیرضا اعرافی، در مراسم اختتامیه سومین دوره مسابقات بینالمللی قرآن طلاب علوم دینی در قم، گفت:. 🔸قرآن پرچم تمدن اسلامی است، زیرا تمدن اسلامی، نصمحور است و قرآن محور بنیادین این تمدن است؛ قرآن جهان را با نزول خود تکان داد و بشریت را وارد قلمرو جدید کرد و اگر بشریت در مسیر قرآن جلو میرفت جهان چهره دیگری داشت …🔸رسالت سنگینی بر دوش طلاب جوان است؛ آنان باید در همه عالم پرچم قرآن را به اهتزار درآورند …🔸تحقیقات زیادی در میان مستشرقان درباره قرآن انجام شده و البته همه هم غرض ندارند، ولی بخش زیادی از این تحقیقات پایه اندیشه قرآنی ما را متزلزل میکند و ما باید آن را بشناسیم و حکیمانه به آن پاسخ دهیم …🔹متن کامل در:. ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۰۶:۴۱ ۱۳۹۸/۰۱/۲۲ 💢شاخصهای انسان تراز تمدن اسلامی.. الله_سیدمحمدمهدی_میرباقری انسانی حول محور حق یا باطل شکل میگیرد و تجمع برای پرستش است لذا هر جا جامعهای شکل بگیرد عاری از پرستش نیست، خواه پرستش حق یا پرستش باطل باشد. انسان تراز اسلامی باید انسان درون جامعه و تاریخ دانسته شود. انسان تراز اسلامی عضوی از جامعه تاریخی است و فرد و جامعه و تاریخ آن دارای هویت هستند. ما انسانهای جزیرهای و جدا از یکدیگر چه در جبهه حق و چه در جبهه باطل نداریم …🔸انسان تراز تمدن غربی، انسان متناسب با توسعه غربی تربیت شده و رفتارهای او تحت قواعد ماده است. انسان تراز، انسانی است که تکامل اجتماعی پیدا کرده و متناسب با رشد تکنولوژی فکر و عمل میکند. انسان تراز تمدن مادی، انسانی است که افکار و سبک زندگی و احساسات او متناسب با رشد تکنولوژی است. انسان اگر برآمده از ماده باشد، خود محور خواهد شد و اگر جایی وارد حیات اجتماعی شود بر اساس منافع خود عمل میکند …🔸انسان تراز تمدن اسلامی به طور قطع جدا از تمدن مادی است. انسان تراز تمدن اسلامی انسانی است که تمام روابط خود اعم از رابطه با خود و محیط و دیگران را بر مدار امام و ولی حق تنظیم میکند. این انسان ارزشها را بر مدار هوای خود تعریف نمیکند بل ...