بهسوی تمدن نوین اسلامی کانالی برای تاریخ، تفکر و تمدن بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۱:۳۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ 💢خاطرۀ دکتر سید جعفر شهیدی از درد چشم خود در شهر نجف و توسل به حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام 🔸سالیانی که در نجف اشرف به سر میبردم، مبتلا به درد چشم شدم بسیار آزارم میداد. دو سه بار به مطب پزشکی به نام دکتر محمد العید رفتم و هربار یک ربع دینار، یعنی اندکی کمتر از یک چهارم ماهیانهام را به او میدادم. قطعه فلزی به پلک چشمم میکشید و میگفت: «همت جوانان را داری.» چرا چنین میگفت؟ نمیدانم. اگر درد چشم بیشتر نمیشد کمتر نمیگردید. پسین روزی در یکی از ایوانهای صحن مقدس روبروی گنبد مطهر نشسته بودم افسرده و از رنج چشم آزرده، روی به گنبد کردم و گفتم: «یا على من برای درس خواندن به شهر تو آمدهام و تنها وسیلتم چشم است.» گریهام گرفت، دو رباعی به ذهنم آمد و در آن حال زمزمه کردم:. ای بار گهت قبله گه اهل نیاز. وی روضه حضرت تو خلوتگه راز. در خانه کعبه زادی و زادگهت. ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۱:۰۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ ولادت با سعادت امیر مومنان حضرت علی علیهالسلام مبارک باد! بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۲:۴۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲۸ 💢صنعت دولتی شدن نفت! (بخش پایانی).. ⭕️نگاهی متفاوت به ملی شدن صنعت نفت به مناسبت ۲۹ اسفند ✍ … رضا امیرخانی …. 🔸همۀ شرکتهای نفتی معظم قرن بیستم و بیست و یکم، با چند پشت، به این ماجراجویان قرن نوزدهمی متصل میشوند. هر کدام اینها در هر روستایی که چاهی کشف کردند، مردم آن روستا را که معمولا در مناطق گرم و خشک امریکا بود، به نان و نوایی رساندند و حمایت اهالی را به دست آوردند. در فضایی رقابتی، توانستند دست کم سه نوع شیوۀ حفاری و پنج نوع شیوۀ استخراج را در همان قرن نوزدهم بیازمایند. در همان گزارش مستند بالا، تصویر اکتشاف را یک بار دیگر مرور کنیم: «همه خوشحال بودند. زمانی که نفت از میان دکل حفاری بیرون زد، سر و صدای غریبی راه افتاد و هنگامی که آن نفت سیاه و کهنه از سر و روی دکل حفاری پایین آمد، احساس کاملا شادیآوری را در انسان به وجود میآورد.» این تصویر کاشفان را مقایسه کنید با مشتی آدم کت و شلواری که توی گرمای جنوب ایران، جلیقه هم و پوشیدهاند و قراراست به افتتاح چاه را قیچی کنند. حالا مسئول سهلتی پیش از انقلاب کراوات میزده است و پس از انقلاب یقۀ بسته سه دکمه میپوشد! تفاوت ماهوی نیست. تفاوت ماهوی میان تصویر جوینر است که با صورتی قیرآلود زیر فوارۀ نفت ایستاده است و تصویر مسوو ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۲:۴۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۸ 💢صنعت دولتی شدن نفت! (بخش دوم).. ⭕️نگاهی متفاوت به ملی شدن صنعت نفت به مناسبت ۲۹ اسفند ✍ … رضا امیرخانی …. 🔸در کتابی، نمونهای از اکتشافات ینگه دنیایی، راجع به جوینر که از اولین کاشفان علمی نفت - مبتنی بر دانش زمین شناسی - است، در مورد حوزهای نفتی در شرق تگزاس این چنین توصیف شده است: خبر وقوع موفقیت بزرگ به سرعت به اقصا نقاط انعکاس یافت. یکشبه در مسیر جادهای که به چاه شمارۀ ۳ ختم میشد، شهری مملو از خیمههای چادر برپا شد. خیلی از جمعیت به آنجا آمده بودند تا از نزدیک شاهد غرش رعدآسای چاو نفت باشند. این شهر، همان شب، جوینر نام گرفت. یک ماه بعد از عملیات آزمایشی در ساعت ۸ شب ۱۳ اکتبر ۱۹۳۰ چاه شمارۀ ۳ «دیزی برادفورد» در انفجاری مهیب واقعیت درون خود را آشکار ساخت. احساسات قابل کنترل نبود. ۷۰۰-۸۰۰ نفر در اطراف چاه جمع شده بودیم و صف خودروها به بیش از یک و نیم مایل در امتداد جادهای در یک مزرعۀ پنبه کاری میرسید، همه خوشحال بودند. زمانی که نفت از میان دکل حفاری بیرون زد، سر و صدای غریبی راه افتاد و هنگامی که آن نفت سیاه و کهنه از سر و روی دکل حفاری پایین آمد، احساس کاملا شادی آوری را در انسان بهوجود میآورد. ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۲:۳۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۸ 💢صنعت دولتی شدن نفت! (بخش اول).. ⭕️نگاهی متفاوت به ملی شدن صنعت نفت به مناسبت ۲۹ اسفند ✍ … رضا امیرخانی …. 🔸نگاهی به تاریخچهی ملی شدن صنعت نفت، از مخالفتهای سیاسی ابتدایی دکتر مصدق، تا پای مردی انتهایی وی و آیة الله کاشانی و حذف سلطهی انگلیس نکات فراوانی را روشن میکند. اولین نکته این است که به خلاف شعار میلیون، نفت هیچگاه در ایران ملی نشد. نفت دولتی شد. دکتر مصدق شاید با حذف نگاه استعماری انگلیس، قدم بسیار بزرگی برداشته باشد. که البته همین قدم نیز بعدتر در گرماگرم بیتدبیریها، نفوذ استعماری امریکاییها را تسهیل کرد. اما هرگز نتوانست در حذف نگاه استبدادی معطوف به نفت، موفقیتی کسب کند.. 🔸نفت -چه پیش از انقلاب و چه پس از آن - دولتی باقی ماند و اگر چه ظاهر قوانین تغییر کرد و مثلا نفت از درآمد خالصهی. شاهنشاهی به انفال تغییر نام یافت، اما دست دولت در استفادۀ بیحساب از آن، همچنان باز ماند. ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۱:۳۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۸ 💢جستارهای نظری در باب تمدن اسلامی (۱۱۰). ⭕️فصل سوم/فاصله جامعهسازی تا تمدنزایی 🔻جایگاه اراده آدمی در زایشهای تمدنی (۳) … …🔸در اوایل قرن نوزدهم، دانشمندان علوم اجتماعی هم چون که پدر جامعهشناسی شناخته شده است، یا و که بزرگان کلاسیک جامعهشناسی محسوب میشوند، به دنبال کشف قوانین جامعه رفتند و به تعبیر کنت، فیزیک اجتماعی تأسیس شد. فیزیک اجتماعی همان جامعهشناسی است که قرار است همچون دیگر علوم تجربی، قوانین جامعه را کشف کند تا قدرت کنترل، پیشبینی و هدایت اجتماعی پیدا کنند. بنابراین به زعم اینان، همانطورکه طبیعت دارای قانون است، اجتماع هم دارای قانونهایی ثابت است که از راه تجربی و مطالعات آماری قابل کشف و کنترل است. دانشمند با قوانین مذکور، ۱. آینده را پیش بینی میکند، ۲. طبیعت و جامعه را کنترل و مهار میکند و ۳. جامعه را مطابق اهداف خودش میسازد …🔸در این دیدگاه سازی نیز در همان جهت کشف قوانین طبیعت و جامعه و انباشت علم و تغییر در طبیعت و کنترل اجتماعی معنا میشود. در این نگرش، انسان با ارادهای که در طول تاریخ، برای کشف حقایق و علم ورزی به خرج میداده، مسیری را میپیماید که روزبهروز بر علم و دانش او افزوده میشود، تا جایی که بردیگر کرات و آسمان و زمین تسلط ی ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۱:۲۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶ 🔺مراسم بزرگداشت حجتالاسلام و المسلمین حاج شیخ مسعود صدوق (چمنخواه) در دومین سال رحلت این اندیشمند انقلاب فرهنگی برگزار میشود، ب 🔸: قم بلوار الغدیر کوی ۱۰ پلاک ۴۱ (منزل آن مرحوم). بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۰:۲۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶ 💢سلام برادر! / برای شهدای مسجد النور نیوزیلند.. ✍فاطمه بهروزفخر..! 🔸من هیچکاری از دستم برنمیآید تا غم را از توی چشمان تمام مردمان جهان بردارم و لبخند روی لبشان را پررنگ کنم. من در جغرافیای کوچکی اقامت دارم و توانم، توان یک انسان معمولی است. من هیچ کاری از دستم برنمیآید؛ برای همین بود که از صبح زل زدم به عکسها و فیلمهای حادثه تروریستی و سایتهای خبری را بالا و پایین کردم. بعد چشم دوختم به عکسها و به قصهها فکر کردم. بله! من در اوج غم هم به قصهها فکر میکنم. بعد دیدم مردی که قبل از شهادت گفته است «!» و با همین جمله صلح را به رخ تمام خشونتهای دنیا نشان داده است، حتما قصه شنیده است. حتما با قصهها بزرگ شده است. فقط قصهها و پدرومادری که با قصهها مأنوس باشند میتوانند به تو یاد بدهند که با لبخند در عصر شتابزدگی بگویی: «!». ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۳:۵۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶ 💢تحول علوم انسانی یک کار تمدنی و یک اهتمام تمدنساز است 🔸در زمان ناصرالدینشاه، زمانی که امیرکبیر دارالفنون را احداث کرد، کسی تردید نمیکرد که ما باید طب، فیزیک، مهندسی و علوم نظامی را از اروپا بگیریم. به سرعت از اتریش، فرانسه و بقیه کشورها معلم آوردند و خواستند مملکت را جلو ببرند؛ البته در آن زمان کار بدی هم نکردند. همین اتفاق در مورد هم افتاد. امروز حرف ما این است که حتی اگر میخواهیم از غرب این علوم را بگیریم، آگاهانه بگیریم؛ یعنی بدانیم چرا میخواهیم بگیریم، چه چیزهایی را میخواهیم بگیریم؛ چه چیزهایی را میخواهیم رد کنیم و این ردکردن هم آگاهانه باشد. همانطور که رهبر انقلاب نیز چند بار گفتهاند، مقصود ما از علوم انسانی اسلامی، این نیست که ما با همه دستاوردهای غرب در علوم انسانی مخالفیم؛ گرچه مسلم است که انسانشناسی اسلامی با انسانشناسی غربی تفاوت دارد …🔸تحول علوم انسانی یک کار تمدنی و یک اهتمام ساز است؛ یعنی ما بدون علوم انسانی نمیتوانیم آرزومند باشیم برای رسیدن به تمدن؛ ما نمیتوانیم مدعی حرکت در راه باشیم، بدون اینکه علوم انسانی اسلامی داشته باشیم. اسلامیکردن علوم انسانی بدون همکاری حوزه و دانشگاه ممکن نیست. این مسأله تعارف و شع ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۱:۲۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲۵ 🔺! عبارتی که در شبکههای اجتماعی ترند شد … … بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۰:۵۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲۵ 🔺لذت خواندن، در مسیر پرشتاب زندگی روزمره!.. 📚 مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Animation ( 20.7 KB ) دانلود و مشاهده در تلگرام بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۲:۴۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۴ 💢درسگفتارهای فلسفه تمدن نوین اسلامی (۱۰).. ✅تعریفی برای تمدن و عناصر اصلی این تعریف.. گفتارها ی_کتاب. الاسلام_دکتر_رضا_غلامی. 🔻تعریف تمدن. تا اینجا روشن شد که یک مفهوم ساده نیست و تعریف کردن آن کار بسیار دشواری است و شاید به دلیل همین امر باشد که تا الآن دهها تعریف از تمدن ارائه شده است که بین بخش مهمی از آنها وجه اشتراک جدی دیده نمیشود؛ ازاینرو، برای من هم سخت است که بتوانم تعریفی جامع و مانع از تمدن ارائه کنم. با این حال، از سر اجبار و برای جلورفتن بحث، تعریفی را ارائه میکنم. بهنظر میرسد تمدن عبارت است از ظهور و بروز فرایندی پیشرفتهای هدفمند و نظاممند در یک یا چند جامعه، بر اساس طرز تفکری روشن، که شکل معنادار و منضبط به خود گرفته و جامعه را به مقصد مورد نظر میرساند.. 🔸همان طور که ملاحظه میکنید، در این تعریف بر روی چند عنصر تأکید شده است:.: بر روی بروز و ظهور که من از آن به اصل «عینیتیافتگی» تعبیر میکنم. اصل عینیتیافتگی یعنی اینکه تمدن صرفا یک فکر یا ایده نیست بلکه تمدن به تحقق عینی یک فکر و یا ایده اطلاق میشود. هر قدر هم که یک تفکر یا ایده قوی باشد، تا زمانی که در مقام عینیت محقق نشود به آن تمدن گفته نمیشود.: بر روی فرایندی بودن تمدن تأکید شده است. ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۲:۱۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳ 🌙 خدایا مرا ببین! تنها بخاطر آرزوها و امیدهایم به درگاهت آمدهام! از اعمال این شب، نماز لیلهالرغایب است که در روایات به آن تاکید شده است. بعد از آن، امشب سعی بر تهجد و شبزندهداری داشته باشیم و برای رسیدن به آرزوهای مشروعمان امیدوارانه بهدرگاه بینیاز دعاء کنیم …🔺. ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۱:۵۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳ 💢جایگاه اراده آدمی در زایشهای تمدنی (۲).. ⭕️جستارهای نظری در باب تمدن اسلامی (۱۰۹) 🔻فصل سوم/فاصله جامعهسازی تا تمدنزایی.. …. 🔻۱). در دیدگاه مبناگرایانه در علم، فرآیند تولید دانش و کسب معرفت، از سویی بر پایه اصول ثابت و همیشگی استوار است و از سوی دیگر، دانشمندان با مراجعه به واقعیتهای جهان هستی، به کشف و استنباط قوانین ثابت و همه جایی و همگانی میپردازند. در این دیدگاه، علوم عقلی بر پایه مبانی مشخصی استوار میشود و علوم تجربی، به کشف حقایق ثابتی در جهان هستی میپردازد. بنابراین نه تنها اصول و مبانی علم، ثابت و متعین و مشخص است، حتی دستاوردهای علمی هم حکایت از واقعیت جهان هستی داشته و از این روی، از ثبات و پایداری برخوردارند …🔸این دیدگاه ریشه در تفکر یونانی و اندیشههای فلسفی یونان داشته و انواع مختلفی از فلسفههای قرون وسطایی، فلسفه عقل گرایانه، پوزیتیویسم و دیگر اندیشههای وابسته به تفکر مبناگروی را زاییده است. در فکر فلسفی جهان اسلام نیز پس از ورود اندیشههای یونانی، مبناگروی نفوذ کرده و در تأملات فلسفی جهان اسلام رسمیت یافت. در مبتذلترین نوع مبناگروی که در دوره روشنگری و ظهور پوزیتیویسم رخ داد، علم و دانش معتبر، تنها به عنوان علم تجربه و معرفتهای مشاهدتی معر ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۲:۱۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳ وقتی ما میگوییم انقلاب اسلامی هدفاش تمدن نوین اسلامی است، یعنی نباید آنرا به یک پدیده سیاسی تقلیل دهیم انقلاب اسلامی سعی کرد حیات و زندگی را عوض کند. ما نخواستیم فقط یک جامعه انقلابی درست کنیم، بلکه میخواستیم یک پدیدهای ایجاد شود که دنیا را فرا بگیرد که البته شرطاش تشکیل دولت اسلامی و جامعه اسلامی است. (بیانات در دیدار با جمعی از تمدنپژوهان / ۱۱ بهمن ۱۳۹۷). ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۱:۳۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲۲ 🔻ویل دورانت در کتاب معروف خود آورده است:. (تاریخ تمدن ویل دورانت ج۶ ص۱۹۶) 🔸آن روزها تنها منطقه اروپا بود که اسلام را پذیرفته بودند و این برای اروپاییان دیگر مناطق، جای سوال بود که چگونه میتوانند مردم آندلس را بشناسند؟؟. شخصی که سالها در اسپانیا زندگی کرده بود چند نشانه برای مسلمانان داد:.۱. دندانهای سپید و درخشان (به خاطر مسواک که اروپاییان آن روزها حتی نمیدانستند چیست!؟؟).۲. لباسهای سپید و خوشبو ….۳. در خانههایشان اتاقی است که درآن خود را میشویند!. 🔸حالا تصور کنید اسلام به که حتی از چون مسواک و حمام بیبهره بوده چه خدماتی کرده! حالا آنها از نظر تکنولوژی و بعضی از مظاهر تمدن کجا و ما کجائیم!؟؟؟. از روزی که اروپا به دین (مسیحیت) و آموزههای آن پشت کرد روزبهروز ترقی کرد ولی ما مسلمانان از روزی که به دین (اسلام) و دستورات آن پشت کردیم! روزبهروز ذلیلتر شدیم!!!. ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۰:۵۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲۲ 🔺مردم یک جامعه وقتی کتاب میخوانند، چهرهی آن جامعه را عوض میکنند.. 🔹 بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۰:۴۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۲ 💢درسگفتارهای فلسفه تمدن نوین اسلامی (۹).. 🔻فهم نادرست نیچه از فرهنگ و نسبت آن با تمدن.. گفتارها ی_کتاب. الاسلام_دکتر_رضا_غلامی. 🔸فهم نادرست نیچه از فرهنگ و نسبت آن با تمدن. البته من نقدهای جدی روی این حرفها دارم اما هدف از خواندن این مطلب برای شما این بود که اجمالا بدانید جریان ضدتمدنی در خود غرب چه میگوید. در سخن، روی چند چیز تکیه شده است: اول، بر روی فردگرایی و اینکه هیچ چیز نباید آن را تحتالشعاع قرار دهد؛ ثانیا، بر روی نقش و سهم هنر، ادبیات، نقاشی، شعر و اندیشههای فلسفی که جنبههای انسانی بشر را بروز و ظهور میبخشد. واقعیت این است که به قیمت قربانی کردن جامعه برای تأمین آزادیها و منافع اقلیتی که به دلیل بهرهمندی از ثروت، خود را طبقه برتر در جامعه محسوب میکنند هیچ توجیهی ندارد. در نقطه مقابل، گرایی به مفهوم حذف شدن فرد انسانی و هضم کامل آن در جامعه نیز حتما با آنچه آزادی و عدالت اقتضا میکند، منافات دارد؛ از این رو، در نگاه اسلام، فرد و جامعه هر دو محترماند و هر دو به وسیله عدالت به هم میرسند. از طرف دیگر، گرچه هنر، ادبیات و اندیشههای فلسفی میتواند زمینه بروز و ظهور جلوههای خاص انسانی را فراهم کند، همین هنر، ادبیات و اندیشههای فلسفی میتواند در مادیترین شکل مم ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۲:۵۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲۱ 💢رابطۀ اسلام و ایران؛ رویکرد تمدنى.. ✍حجتالاسلام دکتر محسن الویری … پردازان، عوامل مختلفى را براى شکلگیرى یک تمدن برشمرده اند و گاه به تأثیر باورهاى دینى در فرایند توسعه و پیشرفت تمدن توجه داشتهاند؛ ولى به عنوان جوهرۀ تمدن، هنوز جایگاهى شایسته در این نظریهها نیافته است. از سوى دیگر دربارۀ نقش و رسالت دین اندیشمندان دینشناس و جامعه شناسان دین دیدگاههایى متفاوت ارائه کرده اند …🔸اگر سازى را نیز در حیطۀ هدایت که رسالت اصلى دین است، بدانیم؛ آن گاه میتوانیم از توانمندى دین و آموزههاى دینى در حوزۀ تمدنسازى و سازوکار آن سخن به میان آوریم. آموزههاى دین در حوزۀ تمدنسازى با هر قوت و توانى که باشد، بسان بذرى است که اگر در محیطى مناسب افشانده نشود عینیت و تحقق بیرونى نخواهد یافت …🔸بررسى وضعیت ایران قبل و پس از ظهور اسلام و نیز بررسى وضعیت جامعۀ یکپارچۀ اسلامى پیشوپس از گرویدن ایرانیان به این جامعه میتواند ما را به سمت درکى کلى از تعامل آنها رهنمون باشد. مطالعات تاریخى نشان میدهد که یکى از سرزمینهایى که اسلام توانست توانمندى خود را براى تمدنسازى در آن به اثبات برساند، زمین بود. در نگاهى کلی میتوان گفت برترین خدمت ایران به اسلام فراهم ساختن ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۶:۳۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲۱ 💢جایگاه اراده آدمی در زایشهای تمدنی (۱).. ⭕️جستارهای نظری در باب تمدن اسلامی (۱۰۸) 🔻فصل سوم/فاصله جامعهسازی تا تمدنزایی.. …✅جایگاه اراده آدمی در زایشهای تمدنی. بحث بر سر این است که اراده انسانی چه نقشی در تأسیس تمدنها دارد؟ اساسا تمدنها زایشی هستند با ساختنی؟ برخی بر این باورند که اراده انسان در تاریخ و جامعه هضم میشود و از این روی، اساسا، ساختنی نبوده و جریان زندگی عادی مردم مسلمان، اگر به شکوفایی رسید، آن را ایجاد خواهد کرد. در مقابل، برخی دیگر بر این باورند که تنها با برنامهریزی، ریلگذاری و ایجاد الگوهای عملی و نقشه راه، میتوان به سوی تمدنی در تراز آموزههای اسلامی حرکت کرد …🔸در این بخش، ابتدا اجمالی از نظریههایی که به نسبت اراده انسانی و زایی سخن گفتهاند، ذکر خواهد شد و در نهایت، نظریه مختار نیز تقدیم میشود. در نگرش سنتی از علم (سنت در نگاه ما متفاوت از سنت در تفکر غربی است) که در اروپا با عنوان نگرشهای پوزیتیویستی شهرت دارد، گونهای نسبت اراده آدمی و سازی بررسی شده که در سنتهای فکری بعد، مورد نقد و بررسی و انکار واقع شد …🔸۱). در دیدگاه مبناگرایانه در علم، فرآیند تولید دانش و کسب معرفت، از سویی بر پایه اصول ثابت و همیشگی استوار است و از سوی دیگر ... ‹ 1 2 3 4 5 6 7 ›
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۱:۳۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ 💢خاطرۀ دکتر سید جعفر شهیدی از درد چشم خود در شهر نجف و توسل به حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام 🔸سالیانی که در نجف اشرف به سر میبردم، مبتلا به درد چشم شدم بسیار آزارم میداد. دو سه بار به مطب پزشکی به نام دکتر محمد العید رفتم و هربار یک ربع دینار، یعنی اندکی کمتر از یک چهارم ماهیانهام را به او میدادم. قطعه فلزی به پلک چشمم میکشید و میگفت: «همت جوانان را داری.» چرا چنین میگفت؟ نمیدانم. اگر درد چشم بیشتر نمیشد کمتر نمیگردید. پسین روزی در یکی از ایوانهای صحن مقدس روبروی گنبد مطهر نشسته بودم افسرده و از رنج چشم آزرده، روی به گنبد کردم و گفتم: «یا على من برای درس خواندن به شهر تو آمدهام و تنها وسیلتم چشم است.» گریهام گرفت، دو رباعی به ذهنم آمد و در آن حال زمزمه کردم:. ای بار گهت قبله گه اهل نیاز. وی روضه حضرت تو خلوتگه راز. در خانه کعبه زادی و زادگهت. ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۲:۴۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲۸ 💢صنعت دولتی شدن نفت! (بخش پایانی).. ⭕️نگاهی متفاوت به ملی شدن صنعت نفت به مناسبت ۲۹ اسفند ✍ … رضا امیرخانی …. 🔸همۀ شرکتهای نفتی معظم قرن بیستم و بیست و یکم، با چند پشت، به این ماجراجویان قرن نوزدهمی متصل میشوند. هر کدام اینها در هر روستایی که چاهی کشف کردند، مردم آن روستا را که معمولا در مناطق گرم و خشک امریکا بود، به نان و نوایی رساندند و حمایت اهالی را به دست آوردند. در فضایی رقابتی، توانستند دست کم سه نوع شیوۀ حفاری و پنج نوع شیوۀ استخراج را در همان قرن نوزدهم بیازمایند. در همان گزارش مستند بالا، تصویر اکتشاف را یک بار دیگر مرور کنیم: «همه خوشحال بودند. زمانی که نفت از میان دکل حفاری بیرون زد، سر و صدای غریبی راه افتاد و هنگامی که آن نفت سیاه و کهنه از سر و روی دکل حفاری پایین آمد، احساس کاملا شادیآوری را در انسان به وجود میآورد.» این تصویر کاشفان را مقایسه کنید با مشتی آدم کت و شلواری که توی گرمای جنوب ایران، جلیقه هم و پوشیدهاند و قراراست به افتتاح چاه را قیچی کنند. حالا مسئول سهلتی پیش از انقلاب کراوات میزده است و پس از انقلاب یقۀ بسته سه دکمه میپوشد! تفاوت ماهوی نیست. تفاوت ماهوی میان تصویر جوینر است که با صورتی قیرآلود زیر فوارۀ نفت ایستاده است و تصویر مسوو ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۲:۴۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۸ 💢صنعت دولتی شدن نفت! (بخش دوم).. ⭕️نگاهی متفاوت به ملی شدن صنعت نفت به مناسبت ۲۹ اسفند ✍ … رضا امیرخانی …. 🔸در کتابی، نمونهای از اکتشافات ینگه دنیایی، راجع به جوینر که از اولین کاشفان علمی نفت - مبتنی بر دانش زمین شناسی - است، در مورد حوزهای نفتی در شرق تگزاس این چنین توصیف شده است: خبر وقوع موفقیت بزرگ به سرعت به اقصا نقاط انعکاس یافت. یکشبه در مسیر جادهای که به چاه شمارۀ ۳ ختم میشد، شهری مملو از خیمههای چادر برپا شد. خیلی از جمعیت به آنجا آمده بودند تا از نزدیک شاهد غرش رعدآسای چاو نفت باشند. این شهر، همان شب، جوینر نام گرفت. یک ماه بعد از عملیات آزمایشی در ساعت ۸ شب ۱۳ اکتبر ۱۹۳۰ چاه شمارۀ ۳ «دیزی برادفورد» در انفجاری مهیب واقعیت درون خود را آشکار ساخت. احساسات قابل کنترل نبود. ۷۰۰-۸۰۰ نفر در اطراف چاه جمع شده بودیم و صف خودروها به بیش از یک و نیم مایل در امتداد جادهای در یک مزرعۀ پنبه کاری میرسید، همه خوشحال بودند. زمانی که نفت از میان دکل حفاری بیرون زد، سر و صدای غریبی راه افتاد و هنگامی که آن نفت سیاه و کهنه از سر و روی دکل حفاری پایین آمد، احساس کاملا شادی آوری را در انسان بهوجود میآورد. ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۲:۳۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۸ 💢صنعت دولتی شدن نفت! (بخش اول).. ⭕️نگاهی متفاوت به ملی شدن صنعت نفت به مناسبت ۲۹ اسفند ✍ … رضا امیرخانی …. 🔸نگاهی به تاریخچهی ملی شدن صنعت نفت، از مخالفتهای سیاسی ابتدایی دکتر مصدق، تا پای مردی انتهایی وی و آیة الله کاشانی و حذف سلطهی انگلیس نکات فراوانی را روشن میکند. اولین نکته این است که به خلاف شعار میلیون، نفت هیچگاه در ایران ملی نشد. نفت دولتی شد. دکتر مصدق شاید با حذف نگاه استعماری انگلیس، قدم بسیار بزرگی برداشته باشد. که البته همین قدم نیز بعدتر در گرماگرم بیتدبیریها، نفوذ استعماری امریکاییها را تسهیل کرد. اما هرگز نتوانست در حذف نگاه استبدادی معطوف به نفت، موفقیتی کسب کند.. 🔸نفت -چه پیش از انقلاب و چه پس از آن - دولتی باقی ماند و اگر چه ظاهر قوانین تغییر کرد و مثلا نفت از درآمد خالصهی. شاهنشاهی به انفال تغییر نام یافت، اما دست دولت در استفادۀ بیحساب از آن، همچنان باز ماند. ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۱:۳۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۸ 💢جستارهای نظری در باب تمدن اسلامی (۱۱۰). ⭕️فصل سوم/فاصله جامعهسازی تا تمدنزایی 🔻جایگاه اراده آدمی در زایشهای تمدنی (۳) … …🔸در اوایل قرن نوزدهم، دانشمندان علوم اجتماعی هم چون که پدر جامعهشناسی شناخته شده است، یا و که بزرگان کلاسیک جامعهشناسی محسوب میشوند، به دنبال کشف قوانین جامعه رفتند و به تعبیر کنت، فیزیک اجتماعی تأسیس شد. فیزیک اجتماعی همان جامعهشناسی است که قرار است همچون دیگر علوم تجربی، قوانین جامعه را کشف کند تا قدرت کنترل، پیشبینی و هدایت اجتماعی پیدا کنند. بنابراین به زعم اینان، همانطورکه طبیعت دارای قانون است، اجتماع هم دارای قانونهایی ثابت است که از راه تجربی و مطالعات آماری قابل کشف و کنترل است. دانشمند با قوانین مذکور، ۱. آینده را پیش بینی میکند، ۲. طبیعت و جامعه را کنترل و مهار میکند و ۳. جامعه را مطابق اهداف خودش میسازد …🔸در این دیدگاه سازی نیز در همان جهت کشف قوانین طبیعت و جامعه و انباشت علم و تغییر در طبیعت و کنترل اجتماعی معنا میشود. در این نگرش، انسان با ارادهای که در طول تاریخ، برای کشف حقایق و علم ورزی به خرج میداده، مسیری را میپیماید که روزبهروز بر علم و دانش او افزوده میشود، تا جایی که بردیگر کرات و آسمان و زمین تسلط ی ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۱:۲۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶ 🔺مراسم بزرگداشت حجتالاسلام و المسلمین حاج شیخ مسعود صدوق (چمنخواه) در دومین سال رحلت این اندیشمند انقلاب فرهنگی برگزار میشود، ب 🔸: قم بلوار الغدیر کوی ۱۰ پلاک ۴۱ (منزل آن مرحوم).
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۰:۲۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶ 💢سلام برادر! / برای شهدای مسجد النور نیوزیلند.. ✍فاطمه بهروزفخر..! 🔸من هیچکاری از دستم برنمیآید تا غم را از توی چشمان تمام مردمان جهان بردارم و لبخند روی لبشان را پررنگ کنم. من در جغرافیای کوچکی اقامت دارم و توانم، توان یک انسان معمولی است. من هیچ کاری از دستم برنمیآید؛ برای همین بود که از صبح زل زدم به عکسها و فیلمهای حادثه تروریستی و سایتهای خبری را بالا و پایین کردم. بعد چشم دوختم به عکسها و به قصهها فکر کردم. بله! من در اوج غم هم به قصهها فکر میکنم. بعد دیدم مردی که قبل از شهادت گفته است «!» و با همین جمله صلح را به رخ تمام خشونتهای دنیا نشان داده است، حتما قصه شنیده است. حتما با قصهها بزرگ شده است. فقط قصهها و پدرومادری که با قصهها مأنوس باشند میتوانند به تو یاد بدهند که با لبخند در عصر شتابزدگی بگویی: «!». ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۳:۵۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶ 💢تحول علوم انسانی یک کار تمدنی و یک اهتمام تمدنساز است 🔸در زمان ناصرالدینشاه، زمانی که امیرکبیر دارالفنون را احداث کرد، کسی تردید نمیکرد که ما باید طب، فیزیک، مهندسی و علوم نظامی را از اروپا بگیریم. به سرعت از اتریش، فرانسه و بقیه کشورها معلم آوردند و خواستند مملکت را جلو ببرند؛ البته در آن زمان کار بدی هم نکردند. همین اتفاق در مورد هم افتاد. امروز حرف ما این است که حتی اگر میخواهیم از غرب این علوم را بگیریم، آگاهانه بگیریم؛ یعنی بدانیم چرا میخواهیم بگیریم، چه چیزهایی را میخواهیم بگیریم؛ چه چیزهایی را میخواهیم رد کنیم و این ردکردن هم آگاهانه باشد. همانطور که رهبر انقلاب نیز چند بار گفتهاند، مقصود ما از علوم انسانی اسلامی، این نیست که ما با همه دستاوردهای غرب در علوم انسانی مخالفیم؛ گرچه مسلم است که انسانشناسی اسلامی با انسانشناسی غربی تفاوت دارد …🔸تحول علوم انسانی یک کار تمدنی و یک اهتمام ساز است؛ یعنی ما بدون علوم انسانی نمیتوانیم آرزومند باشیم برای رسیدن به تمدن؛ ما نمیتوانیم مدعی حرکت در راه باشیم، بدون اینکه علوم انسانی اسلامی داشته باشیم. اسلامیکردن علوم انسانی بدون همکاری حوزه و دانشگاه ممکن نیست. این مسأله تعارف و شع ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۰:۵۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲۵ 🔺لذت خواندن، در مسیر پرشتاب زندگی روزمره!.. 📚 مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Animation ( 20.7 KB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۲:۴۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۴ 💢درسگفتارهای فلسفه تمدن نوین اسلامی (۱۰).. ✅تعریفی برای تمدن و عناصر اصلی این تعریف.. گفتارها ی_کتاب. الاسلام_دکتر_رضا_غلامی. 🔻تعریف تمدن. تا اینجا روشن شد که یک مفهوم ساده نیست و تعریف کردن آن کار بسیار دشواری است و شاید به دلیل همین امر باشد که تا الآن دهها تعریف از تمدن ارائه شده است که بین بخش مهمی از آنها وجه اشتراک جدی دیده نمیشود؛ ازاینرو، برای من هم سخت است که بتوانم تعریفی جامع و مانع از تمدن ارائه کنم. با این حال، از سر اجبار و برای جلورفتن بحث، تعریفی را ارائه میکنم. بهنظر میرسد تمدن عبارت است از ظهور و بروز فرایندی پیشرفتهای هدفمند و نظاممند در یک یا چند جامعه، بر اساس طرز تفکری روشن، که شکل معنادار و منضبط به خود گرفته و جامعه را به مقصد مورد نظر میرساند.. 🔸همان طور که ملاحظه میکنید، در این تعریف بر روی چند عنصر تأکید شده است:.: بر روی بروز و ظهور که من از آن به اصل «عینیتیافتگی» تعبیر میکنم. اصل عینیتیافتگی یعنی اینکه تمدن صرفا یک فکر یا ایده نیست بلکه تمدن به تحقق عینی یک فکر و یا ایده اطلاق میشود. هر قدر هم که یک تفکر یا ایده قوی باشد، تا زمانی که در مقام عینیت محقق نشود به آن تمدن گفته نمیشود.: بر روی فرایندی بودن تمدن تأکید شده است. ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۲:۱۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳ 🌙 خدایا مرا ببین! تنها بخاطر آرزوها و امیدهایم به درگاهت آمدهام! از اعمال این شب، نماز لیلهالرغایب است که در روایات به آن تاکید شده است. بعد از آن، امشب سعی بر تهجد و شبزندهداری داشته باشیم و برای رسیدن به آرزوهای مشروعمان امیدوارانه بهدرگاه بینیاز دعاء کنیم …🔺. ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۱:۵۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳ 💢جایگاه اراده آدمی در زایشهای تمدنی (۲).. ⭕️جستارهای نظری در باب تمدن اسلامی (۱۰۹) 🔻فصل سوم/فاصله جامعهسازی تا تمدنزایی.. …. 🔻۱). در دیدگاه مبناگرایانه در علم، فرآیند تولید دانش و کسب معرفت، از سویی بر پایه اصول ثابت و همیشگی استوار است و از سوی دیگر، دانشمندان با مراجعه به واقعیتهای جهان هستی، به کشف و استنباط قوانین ثابت و همه جایی و همگانی میپردازند. در این دیدگاه، علوم عقلی بر پایه مبانی مشخصی استوار میشود و علوم تجربی، به کشف حقایق ثابتی در جهان هستی میپردازد. بنابراین نه تنها اصول و مبانی علم، ثابت و متعین و مشخص است، حتی دستاوردهای علمی هم حکایت از واقعیت جهان هستی داشته و از این روی، از ثبات و پایداری برخوردارند …🔸این دیدگاه ریشه در تفکر یونانی و اندیشههای فلسفی یونان داشته و انواع مختلفی از فلسفههای قرون وسطایی، فلسفه عقل گرایانه، پوزیتیویسم و دیگر اندیشههای وابسته به تفکر مبناگروی را زاییده است. در فکر فلسفی جهان اسلام نیز پس از ورود اندیشههای یونانی، مبناگروی نفوذ کرده و در تأملات فلسفی جهان اسلام رسمیت یافت. در مبتذلترین نوع مبناگروی که در دوره روشنگری و ظهور پوزیتیویسم رخ داد، علم و دانش معتبر، تنها به عنوان علم تجربه و معرفتهای مشاهدتی معر ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۲:۱۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳ وقتی ما میگوییم انقلاب اسلامی هدفاش تمدن نوین اسلامی است، یعنی نباید آنرا به یک پدیده سیاسی تقلیل دهیم انقلاب اسلامی سعی کرد حیات و زندگی را عوض کند. ما نخواستیم فقط یک جامعه انقلابی درست کنیم، بلکه میخواستیم یک پدیدهای ایجاد شود که دنیا را فرا بگیرد که البته شرطاش تشکیل دولت اسلامی و جامعه اسلامی است. (بیانات در دیدار با جمعی از تمدنپژوهان / ۱۱ بهمن ۱۳۹۷). ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۱:۳۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲۲ 🔻ویل دورانت در کتاب معروف خود آورده است:. (تاریخ تمدن ویل دورانت ج۶ ص۱۹۶) 🔸آن روزها تنها منطقه اروپا بود که اسلام را پذیرفته بودند و این برای اروپاییان دیگر مناطق، جای سوال بود که چگونه میتوانند مردم آندلس را بشناسند؟؟. شخصی که سالها در اسپانیا زندگی کرده بود چند نشانه برای مسلمانان داد:.۱. دندانهای سپید و درخشان (به خاطر مسواک که اروپاییان آن روزها حتی نمیدانستند چیست!؟؟).۲. لباسهای سپید و خوشبو ….۳. در خانههایشان اتاقی است که درآن خود را میشویند!. 🔸حالا تصور کنید اسلام به که حتی از چون مسواک و حمام بیبهره بوده چه خدماتی کرده! حالا آنها از نظر تکنولوژی و بعضی از مظاهر تمدن کجا و ما کجائیم!؟؟؟. از روزی که اروپا به دین (مسیحیت) و آموزههای آن پشت کرد روزبهروز ترقی کرد ولی ما مسلمانان از روزی که به دین (اسلام) و دستورات آن پشت کردیم! روزبهروز ذلیلتر شدیم!!!. ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۰:۵۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲۲ 🔺مردم یک جامعه وقتی کتاب میخوانند، چهرهی آن جامعه را عوض میکنند.. 🔹
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۰:۴۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۲ 💢درسگفتارهای فلسفه تمدن نوین اسلامی (۹).. 🔻فهم نادرست نیچه از فرهنگ و نسبت آن با تمدن.. گفتارها ی_کتاب. الاسلام_دکتر_رضا_غلامی. 🔸فهم نادرست نیچه از فرهنگ و نسبت آن با تمدن. البته من نقدهای جدی روی این حرفها دارم اما هدف از خواندن این مطلب برای شما این بود که اجمالا بدانید جریان ضدتمدنی در خود غرب چه میگوید. در سخن، روی چند چیز تکیه شده است: اول، بر روی فردگرایی و اینکه هیچ چیز نباید آن را تحتالشعاع قرار دهد؛ ثانیا، بر روی نقش و سهم هنر، ادبیات، نقاشی، شعر و اندیشههای فلسفی که جنبههای انسانی بشر را بروز و ظهور میبخشد. واقعیت این است که به قیمت قربانی کردن جامعه برای تأمین آزادیها و منافع اقلیتی که به دلیل بهرهمندی از ثروت، خود را طبقه برتر در جامعه محسوب میکنند هیچ توجیهی ندارد. در نقطه مقابل، گرایی به مفهوم حذف شدن فرد انسانی و هضم کامل آن در جامعه نیز حتما با آنچه آزادی و عدالت اقتضا میکند، منافات دارد؛ از این رو، در نگاه اسلام، فرد و جامعه هر دو محترماند و هر دو به وسیله عدالت به هم میرسند. از طرف دیگر، گرچه هنر، ادبیات و اندیشههای فلسفی میتواند زمینه بروز و ظهور جلوههای خاص انسانی را فراهم کند، همین هنر، ادبیات و اندیشههای فلسفی میتواند در مادیترین شکل مم ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۲:۵۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲۱ 💢رابطۀ اسلام و ایران؛ رویکرد تمدنى.. ✍حجتالاسلام دکتر محسن الویری … پردازان، عوامل مختلفى را براى شکلگیرى یک تمدن برشمرده اند و گاه به تأثیر باورهاى دینى در فرایند توسعه و پیشرفت تمدن توجه داشتهاند؛ ولى به عنوان جوهرۀ تمدن، هنوز جایگاهى شایسته در این نظریهها نیافته است. از سوى دیگر دربارۀ نقش و رسالت دین اندیشمندان دینشناس و جامعه شناسان دین دیدگاههایى متفاوت ارائه کرده اند …🔸اگر سازى را نیز در حیطۀ هدایت که رسالت اصلى دین است، بدانیم؛ آن گاه میتوانیم از توانمندى دین و آموزههاى دینى در حوزۀ تمدنسازى و سازوکار آن سخن به میان آوریم. آموزههاى دین در حوزۀ تمدنسازى با هر قوت و توانى که باشد، بسان بذرى است که اگر در محیطى مناسب افشانده نشود عینیت و تحقق بیرونى نخواهد یافت …🔸بررسى وضعیت ایران قبل و پس از ظهور اسلام و نیز بررسى وضعیت جامعۀ یکپارچۀ اسلامى پیشوپس از گرویدن ایرانیان به این جامعه میتواند ما را به سمت درکى کلى از تعامل آنها رهنمون باشد. مطالعات تاریخى نشان میدهد که یکى از سرزمینهایى که اسلام توانست توانمندى خود را براى تمدنسازى در آن به اثبات برساند، زمین بود. در نگاهى کلی میتوان گفت برترین خدمت ایران به اسلام فراهم ساختن ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۶:۳۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲۱ 💢جایگاه اراده آدمی در زایشهای تمدنی (۱).. ⭕️جستارهای نظری در باب تمدن اسلامی (۱۰۸) 🔻فصل سوم/فاصله جامعهسازی تا تمدنزایی.. …✅جایگاه اراده آدمی در زایشهای تمدنی. بحث بر سر این است که اراده انسانی چه نقشی در تأسیس تمدنها دارد؟ اساسا تمدنها زایشی هستند با ساختنی؟ برخی بر این باورند که اراده انسان در تاریخ و جامعه هضم میشود و از این روی، اساسا، ساختنی نبوده و جریان زندگی عادی مردم مسلمان، اگر به شکوفایی رسید، آن را ایجاد خواهد کرد. در مقابل، برخی دیگر بر این باورند که تنها با برنامهریزی، ریلگذاری و ایجاد الگوهای عملی و نقشه راه، میتوان به سوی تمدنی در تراز آموزههای اسلامی حرکت کرد …🔸در این بخش، ابتدا اجمالی از نظریههایی که به نسبت اراده انسانی و زایی سخن گفتهاند، ذکر خواهد شد و در نهایت، نظریه مختار نیز تقدیم میشود. در نگرش سنتی از علم (سنت در نگاه ما متفاوت از سنت در تفکر غربی است) که در اروپا با عنوان نگرشهای پوزیتیویستی شهرت دارد، گونهای نسبت اراده آدمی و سازی بررسی شده که در سنتهای فکری بعد، مورد نقد و بررسی و انکار واقع شد …🔸۱). در دیدگاه مبناگرایانه در علم، فرآیند تولید دانش و کسب معرفت، از سویی بر پایه اصول ثابت و همیشگی استوار است و از سوی دیگر ...