🔰صاحب‌نظران در باره بیانیه گام دوم انقلاب سخن می‌گویند (). ✅۱- امید به غرب باید از بین برود

✍استاد اصغر طاهرزاده. فراخوانی جهاد و شانه‌های زیر بار مسئولیت. ✍دکتر حامد حاجی حیدری. ماجرای پیر و جوان. ✍حجت‌الاسلام علی مهدیان. هفت لایه «عقلانیت» در گام دوم. ✍دکتر مصطفی غفاری. نگاه واقع‌بینانه؛ مغز بیانیه گام دوم. ✍دکتر محمد عبداللهی. ...
  • گزارش تخلف

💢 یازده چهره‌ی برگزیده‌ی سال ۹۷ معرفی شدند.. 🔻 ‌گران_تمدنی

✔️۱- اسماعیل آذری‌نژاد: روحانی قصه‌گو و فعال در حوزه کودکان مناطق محروم در کهگیلویه و بویراحمد؛. ✔️۲- عصمت احمدیان: مادر شهید کارآفرین برای زنان اهوازی؛. ✔️۳- یوسف اصلانی: فعال حوزه توانبخشی و کارآفرینی برای معلولان. ✔️۴- طناز بحری: پزشکی که با مهاجرت معکوس از هلند به ایران برگشته است؛. ✔️۵- نورالدین توسلی: چوپان اهل ایلام که حین مراقبت از گوسفندان اقدام به کاشت درخت می‌کند؛. ✔️۶- زیبا عزیزی: چهارمین زن موفق روستایی جهان در سال ۲۰۱۸ اهل قصرقند سیستان و بلوچستان؛. ✔️۷- محمدرضا عموزاده‌: قاضی اهل گلستان که به‌جای صدور حکم زندان احکام فرهنگی صادر می‌کند؛. ✔️۸- حاج‌کاظم کبیر صابر: چای‌فروش باانصاف تبریزی که حتی وزن پاکت کاغذی را از وزن چای کم می‌کند و می‌فروشد؛. ✔️۹- نرگس کلباسی: زن جوانی که زندگی خود را وقف کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه کرده است؛. ...
  • گزارش تخلف

بینش تمدنی؛ بایستگی‌ها و چالش‌های آن در ایران کنونی (بخش پایانی)

🔻مطالب ارائه شده توسط حجت‌الاسلام دکتر محسن الویری در دیدار پژوهشگران حوزه تمدن نوین اسلامی با رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۱۳۹۷/۱۱/۱۲ …🔸بایستگی‌های بینش تمدنی. در بخش دیگری از عرایضم که فرصت بیان آن نیست قصد داشتم بایستگی‌های بینش تمدنی به گونه‌ای که بتوان سنجه‌هایی برای ارزیابی کمی آن به دست آورد برشمرده شود. (اگر قرار باشد بایستگی‌هایی برای بینش تمدنی، برشمرده شود، شاید بتوان از مواردی مانند جامع‌نگری، کلان‌نگری، امیدگرایی و امیدبخشی، میراث‌گرایی در عین تحول‌خواهی، تن دادن به واقعیت تکثرها و تنوع‌ها و تعددها، امت‌باوری، برخورداری از روح کار جمعی، هم‌افزایی در نگاه به داشته‌ها، نقدپذیری، آرمان‌خواهی، باور قلبی به ظرفیت جامعه‌سازی اسلام نام برد. تمدن‌اندیشان باید خود نماد رفتار تمدنی متناسب با این بایستگی‌ها باشند. بینش تمدنی به دلیل پیوند با اقشار و گروه‌های مختلف اجتماعی نیازمند بهره‌گیری از ابزارهای مختلف و متناسب با هر قشر و گروه برای نهادینه‌سازی است.) *. 🔸چالشهای بینش تمدنی. در بین چالشهای گوناگون بینش تمدنی، آنچه اکنون در محیط‌های نخبگانی که باید مبلغان و مروجان اصلی این بینش باشن ...
  • گزارش تخلف

‍ 📚فلسفه انقلاب اسلامی و آینده ما. اصفهان - نشر آرما - زمستان ۱۳۹۷ …🔰مقدمه کتاب

بسم الله الرحمن الرحیم. و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطیبین الطاهرین المعصومین. 🔸فلسفه انقلاب اسلامی و آینده ما، در چهل سالگی انقلاب به افق و مراحل نظام و تمدن اسلامی که ظرفیت عظیمی را برای ملت ایران نمودار کرده، تامل نموده و این صورت مسئله را در ابعاد و مختصات دهه پنجم مورد واکاوی و بحث علمی قرار می‌دهد. کتاب حاضر نگاهی به گذشته دارد و افقی را برای آینده ترسیم می‌کند؛ حاصل این تامل بین گذشته و حال و آینده نوعی «نظریه پیوستگی» در برابر «گسستگی عالم مدرن» در برابر جامعه ایرانی است. صورت دیگر این مسئله همان بحث هویت و بحران هویت است که از مهمترین مسائل ایران معاصر است. زاویه دیگری که می‌توان این مسائل را در افق آن دید بحث «منازعه ایده‌ها» یا رقابت تمدن‌هاست. مجموعه این مباحث از جمله ریشه‌دارترین موضوعاتی است که می‌توان در سطح نظری و فکری و معرفتی به آنها پرداخت و در سایه آن مسائل جزئی دیگر را بهتر طراحی و حتی پاسخ داد …🔸کتاب حاضر از مباحث و مصاحبه‌ها و نوشته‌ها و در نهایت پرسش و پاسخ‌های نویسنده درباره انقلاب اسلامی تشکیل شده است. دوست فاضل و پرتلاش جناب آقای محمدعلی فولادگر ...
  • گزارش تخلف

💢بینش تمدنی؛ بایستگی‌ها و چالش‌های آن در ایران کنونی (بخش دوم).. 🔸ویژگی‌های بینش تمدنی

بینش تمدنی به معنایی که گذشت، گام نخست حرکت یک کشور در مسیر دستیابی به تمدن و زمینه‌ساز هر فعالیت دیگر است و می‌توان مهمترین ویژگی‌های آن را معطوف به تمدن نوین اسلامی اینگونه برشمرد:. • بینش تمدنی منحصر به گروهی خاص نیست، چتر گسترده‌ای است که از بالاترین سطوح تا پایین‌ترین سطح جامعه را دربرمی‌گیرد، اگر مدیریت تمدن تنها در توان گروه‌های مشخصی در جامعه مانند سیاستمداران بوده و اگر تمدن‌پژوهی در قلمرو توان دانشمندان است، برخورداری از بینش تمدنی را از همه آحاد جامعه باید انتظار داشت. تجربه صدر اسلام برای چگونگی مشارکت دادن آحاد مردم در مسیر پیشرفت و ایفای نقش تمدنی از سوی یکایک شهروندان در قالب احکام و اخلاق دینی تجربه‌ای بسیار ارزشمند و شایسته بازخوانی در این زمینه است. • بینش تمدنی به ما می‌آموزد که هر چند حکومت و صحنه سیاست نقش مؤثر و غیرقابل انکاری در فرایند شکل‌گیری و تداوم یک تمدن دارد ولی به دلیل نقش مهم و مستقل از حکومت مردم، یکسان‌پنداری سیاست با تمدن و حکومت با تمدن هم کار درستی نیست و این دو با هم مساوی نیستند. • بینش تمدنی برانگیزاننده ما برای شناخت میراث ناشناخته جهان اسلام و ...
  • گزارش تخلف

💢بینش تمدنی؛ بایستگی‌ها و چالش‌های آن در ایران کنونی (بخش اول).. 🔸چیستی بینش تمدنی

با این پیش‌فرض که تمدن و یا لااقل لایه‌هایی از آن مقوله‌ای مدیریت‌پذیر است، مجموعه مباحث و فعالیت‌های معطوف به تمدن را می‌توان به سه دسته کنشی، دانشی و بینشی تقسیم کرد. کنش‌ها، رفتارهای تمدن‌ساز هستند و از بالاترین سطوح فعالیت‌های جهانی تا خردترین فعالیت‌های میدانی در یک محله و حتی خانواده را در برمی‌گیرد. فعالیت‌های دانشی هم که دربردارنده مجموعه مطالعات و پژوهش‌هایی است که برای واکاوی و تبیین ابعاد مختلف نظری و تاریخی و عینی تمدن صورت می‌بندد؛ اما بینش تمدنی که شاید بتوان آن را برآمده از آبشخورهای معرفتی و دانشی و انگیزشی شمرد، حد میان دانش و کنش است، همان چیزی که گاه از آن با تعابیری دیگر مانند تمدن‌اندیشی، رویکرد تمدنی، روحیه تمدنی، فهم تمدنی، درک تمدنی و دغدغه تمدنی هم یاد می‌شود …🔸بینش تمدنی یعنی نگریستن به مسائل مختلف در افق گسترده‌ترین واحد اجتماعی و نگاه کردن به تمام مسائل فرد و جامعه با نگاهی فرازمانی و فرامکانی در بالاترین حد ممکن زیست اجتماعی بشر در دایره‌ای فراختر از نگاه جهانی؛ (زیرا نگاه جهانی محدود به اکنون جهان است و نگاه تمدنی گذشته و حال و آینده را در برمی‌گیرد.) * لا ...
  • گزارش تخلف

‍ ‍ 💢رشد تحقیقات ایران‌شناسی در آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی. ✍جواد بهروزفخر

🔸تا سال‌های دهۀ ۷۰ میلادی خبری از رشتۀ در دانشگاه‌های آمریکا نبود، فقط ارتباط بین ایران و آمریکا را در خصوص ایران‌شناسی کلید زد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تمام روابط ایران و آمریکا منقلب و روابط میان نهادهای آمریکایی و دانشگاهی تعطیل شد. این تعطیلی و وقفه آسیب‌های شدیدی به تحقیقات ایرانشناسی آمریکایی‌ها وارد کرد. مشکلاتی که در این میان رخ داد، باعث شد که کسب اطلاعات در مورد مسائل داخلی ایران با مشکل مواجه شود و ایرانشناسان نتوانند به راحتی به ایران بیایند و تحقیقات میدانی عملا امکان‌پذیر نبود …🔸البته پیروزی انقلاب اسلامی باعث رشد تحقیقات ایرانشناسی در رابطه با ‌شناسی در آمریکا شد و ‌شناسی رونق پیدا کرد. این درحالی بود که تا قبل از این یکی از بخش‌های اسلام محسوب می‌شد و آثار اندکی در این زمینه در آمریکا منتشر شده بود …🔸پس از پیروزی انقلاب اسلامی بخاطر خصومت و دشمنی آمریکا با ایران و تلاش سردمداران آن برای مقابله با این انقلاب، تحقیقات ایرانشناسی در آمریکا دگرگون شد و نه تنها خود را حفظ کرد بلکه به لحاظ کمیت و کیفیت گشترش پیدا کرد. از همه مهمتر اینکه روش تحقیقاتی متغیر شد و در این روزه ...
  • گزارش تخلف

💢طاها عبدالرحمان* و نظریۀ تأسیس مدرنیته اسلامی!

🔸هادی بیگی مترجم کتاب «کنش دینی و نوسازی عقل» در مقدمۀ این کتاب می‌نویسد:. ((عبدالرحمان برای روحی قائل می‌شود و کاربست‌های تاریخی این روح را با هم متفاوت می‌داند. روح مدرنیته شامل اصولی است که «نوآوری» از نمونه‌های بسیار مهم آن به شمار می‌رود. مدرنیته‌ای که بدون نوآوری و با تحمیل بیرونی پدید آید تقلیدی است. این نوع مدرنیته واقعیت فضای فعلی در بسیاری از کشورهای اسلامی است که در حال وارد کردن مدرنیته به کشورهای خود بدون ملاحظه اصل نوآوری‌اند. در تملک هیچ امتی نیست، بلکه همه امت‌ها و ملت‌ها در هر زمانی، در این روح، حقوقی مساوی دارند و کسی حق انحصار آن را ندارد …🔸آنچه در اوضاع کنونی در جهان بشریت مشاهده می‌شود تطبیق و کاربست غربی این روح است که از چند قرن پیش آغاز شده و تاکنون نیز ادامه داشته است. کاربست غربی مدرنیته به لحاظ اصول ناقصی که پی‌گرفته، سبب تحقق نمودی از آن شده که از جهات مختلفی ناقص است. به همین سبب نیز ظلم‌های متعددی را برانسان و طبیعت تحمیل ساخته است. حتی سیر تحولات به گونه‌ای رقم خورده است که شعارهای اولیه‌ای که بانیان این کاربست مطرح کرده بودند به نتایجی معکوس انجامیده است ...
  • گزارش تخلف