بهسوی تمدن نوین اسلامی کانالی برای تاریخ، تفکر و تمدن بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۹:۵۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴ 💢معناشناسی ی_تمدن در زبانهای اروپایی (۲) … …🔸در زبانهای آلمانی و هلندی و ایتالیایی ی_تمدن با تعبیرات منطقهای دیگری مواجه بود در دانمارک اسم بشهافینگ (۱) برپایهی فعل بشهافن (۲) ساخته شده بود و به طور گستردهای به معنای باادبی، تنزیه و مدنیت به کار میرفت. در عین حال در ایتالیا هم کلمهی سیویلتا (۳) چنانکه در آثار دانته میتوان پیدا کرد، دیرزمانی بود که در این زبان جاگیرشده بود. اهمیت هم به عنوان کلمه و هم به عنوان آرمان و نقش کلیدیای که سه زبان برتر اروپای غربی در شکلگیری آن ایفا کردند در جملهی نسبتا گیرایی از امیل بنونیسته (۴) هویداست: «سراسر تاریخ اندیشهی مدرن و اصلیترین دستاوردهای فکری دنیای غرب پیوسته است با ابداع و ساماندهی چند ده کلمهی حیاتی که همهشان جزء دارایی مشترک زبانهای اروپای غربیاند.» تمدن یکی از این کلمات است …🔹:. کتاب «راه ناهموار تمدن، هفت مقاله دربارهی تمدن»، انتشارات ترجمان، صفحهی ۲۳ و ۲۴ …ا—--------------------------—ا. 🔻نوشتها:.۱- beschaving.۲- bechaven.۳- civilta.۴- Émile Benveniste. ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۱:۰۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ 💢درسگفتارهای فلسفه تمدن نوین اسلامی (۶).. گفتارها ی_کتاب. الاسلام_دکتر_رضا_غلامی …🔸نکته دیگر اینکه، هر تمدنی لزوما برجسته، اثرگذار و فراگیر نیست؛ بهبیان دیگر، ممکن است بتوان در طول تاریخ خیلی از جوامع را صاحب تمدن برشمرد اما این تمدنها از برجستگی و آثار فراگیر بهرهمند نباشند. در حقیقت، خیلی از تمدن شناسان، قانون، نظم و حکومت را سه مؤلفه اصلی تمدن معرفی میکنند اما واضح است که برجسته و اثرگذار شدن و به تبع آن، ماندگاری یک تمدن، به عنصر یا مؤلفهای فراتر از این سه مؤلفه نیاز دارد که ما تلاش میکنیم درباره آن بحث و بررسی کنیم …🔸بعضیها این عنصر را درجات عالی شهرنشینی و سازماندهی اجتماعی معرفی میکنند؛ به بیان دیگر، معتقدند تمدنی برجسته، اثرگذار و فراگیر است که نظم اجتماعی پیچیدهتر، دقیقتر و کارآمدتری داشتهباشد و این نظم اجتماعی، در درجات عالی شهرنشینی خود را نشان دهد. به نظر میرسد تأکید بر روی نظم پیچیده، تأکید بجایی است؛ در واقع، یکی از نشانههای تمدن، توانایی جامعه برای ایجاد «نظم کارآمد» در پیچیدهترین عرصهها است. اما محصور کردن این نظم در امور مادی و یا جلوهگر کردن آن صرفا در شهرنشینی (در هر سطحی)، نمیتواند سعادت بخش تلقی ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۲:۳۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ 🌸 اگر در رنج هستی به آن احترام بگذار!.. ☘اگر در رنجی، به رنج احترام بگذار احترام به رنج، مشاهده فهیمانه آن است. چه این رنج است که تو را به آگاهی میرساند. باعث جهش به دگر سوی میشود. باعث میشود تا به جستجوی رهایی برآیی. اگر رنج نباشد نه آگاهی شکوفا میشود و نه رهایی گل میدهد. این معنا و مفهوم باطنی «إنا خلقنا الانسان فی کبد» است. آیه میگوید «ما انسان را در رنج آفریدیم». و چه خوب! درست است؛ زیرا رنج، محرک رهایی است. ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۰۰:۴۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ 📚:. 🔻 «فرهنگ و پیشرفت مطلوب»، مجموعۀ گفتگوها و مصاحبههای دکتر مهدی گلشنی 🔸کتاب «فرهنگ و پیشرفت مطلوب»، مشتمل بر مجموعه گفتگوها و مصاحبههایی است که از سال ۱۳۹۲ تاکنون، به مناسبات مختلف، با استاد صورت گرفته و نیز شامل سخنرانیهایی است که وی در مجامع و محافل علمی، فرهنگی، دانشجویی و رسانهای ایراد کرده است …🔸این کتاب پس از تدوین، از نظر استاد گذشته و تغییرات انجام شده مورد تأیید ایشان قرار گرفته و در ضمن جرح و تعدیل و ویراستاری مختصری نیز از جانب خود استاد در متن اعمال شده است …🔸کتاب «فرهنگ و پیشرفت مطلوب» یکی از آثار ماندگار و ارجمند استاد گلشنی است که چه از نظر کمیت و چه از جهت کیفیت و چه از لحاظ ویژگیهای شکلی و چگونگی تنظیم و چه از نظر محتوا، واجد مزایا و نقاط قوت انکارناپذیری است …🔸کتاب «فرهنگ و پیشرفت مطلوب» دارای ۱۴ بخش شامل بخش اول: علوم قدیم و علوم جدید، بخش دوم: آموزش و پرورش خلاقپرور نیست، بخش سوم: تأثیر فرهنگ، اقتصاد و سیاست بر علم، بخش چهارم: عوامل مؤثر بر پیشرفت علم، بخش پنجم: علم در تمدن اسلامی، بخش ششم: ارتباط علم، دین و فلسفه، بخش هفتم: علم دینی، بخش هشتم: اسلامی کردن علوم انسانی، بخش نهم: حوزههای علمیه و علوم جدید، بخش دهم: فلسفه و زندگی، ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۳:۳۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۲ 🔺احیاء روحیۀ انقلابی، راه پیشرفت ایران اسلامی است «ما هرجا به انقلاب و روحیۀ انقلابی تکیه کردیم، پیشرفتیم؛ هرجا از ارزشها کوتاه آمدیم، انقلاب را ندیده گرفتیم و از گوشهاش زدیم برای خوشایند عناصر استکبار، عقب ماندیم. راه پیشرفت ایران اسلامی، احیاء روحیۀ انقلابی و احیاء روحیۀ مجاهدت است.». رهبر معظم انقلاب (۱۳۹۵/۴/۵). ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۰:۲۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۲ 💢معناشناسی ی_تمدن در زبانهای اروپایی (۱).. 🔻. 🔻 🔻. 🔸در اولین گام [برای معناشناسی واژهی تمدن*] باید شرایطی را مدنظر قرار دهیم که درآن واژهی تمدن یا دیگر معادلهای زبانیاش در زبانهای فرانسوی و انگلیسی و آلمانی کاربرد پیدا کرده است. به چند دلیل این سه زبان از همه برجستهترند؛ حداقل به دلیل این واقعیت که این سه زبان در دیپلماسی اروپای قرون هجدهم و نوزدهم بیشترین تفوق را داشتهاند. همین دوره مصادف است با ورود کلمهی تمدن و آرمان آن به اندیشهی اروپایی، در آن دوران، [زبان] فرانسوی احتمالا گستردهترین زبانی بود که مردم در اروپای غربی با آن تکلم میکردند. در عین حال انگلیسی زبان قدرت مسلط عصر بود و [زبان] آلمانی هم به دلیل شبکهٔ گستردهی روابط دیپلماتیکی که ولایتهای آلمانی تبار رنگارنگ را به هم وصل میکرد، بسیار پرکاربرد بود. به علاوه، [زبان] فرانسوی از این جهت هم مهم است که اولین زبانی است که واژهی تمدن درآن ظاهر شد. تحول شایان توجه بعدی وقتی رخ داد که با فاصلهٔ کوتاهی [واژهی] تمدن در کاربرد انگلیسی آن به ظهور رسید. معلوم نیست که آیا این واژه از فرانسوی به انگلیسی راه یافت یا اینکه مستقلا در این زبان ایجاد گردید، ولی به هرحال حامل ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۲:۰۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۲ 💢نظر اندیشمندان اسلامی در خصوص نحوه وجود تمدن ().. ⭕️جستارهای نظری در باب تمدن اسلامی (۱۰۵) 🔻فصل سوم/فاصله جامعهسازی تا تمدنزایی.. …. 🔸تمدن دارای دو سطح است که یک سطح آن، وجودهای انشائی و اعتباری و سطح دیگر، تبلورات مادی و عینی شده و ملموس است. سطح انشائی تمدن، همان بخشی است که با اعتبارات بشر و به خصوص اراده حاکمان سیاسی شکل میگیرد و نظامهای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و دیگر نظامهای اجتماعی را طراحی میکند و سطح مادی تمدن، همان ظهورات فرهنگ در عینیت و مادیت است که همراه با خلاقیت هنری و ابداعات نوع انسان، شکل مادی به خود میگیرد مثل پوشش، معماری، شهرسازی، نقاشی، موسیقی، تکنولوژی و … …🔸در اینجا، بحث با عنایت به سطح انشائی تمدن ادامه پیدا میکند و پس از آن، به ابعاد مادی و عینی تمدن نیز اشاره خواهد شد. علامه طباطبایی در مقاله ششم از مجموعه مقالات «اصول فلسفه و روش رئالیسم» که شهید مطهری هم شرح خوبی برآن زدهاند، باب بحثی با عنوان «اعتباریات» را باز میکند. ایشان براین باور است که آدمیان برای جریان بهتر زندگی اجتماعی خود، اعتباراتی را وضع میکنند تا بتوانند زندگی خویش را سامان ببخشند. اعتباراتی که انسان برای جریان عادی زندگی خویش [وضع] میکند، در واقع سرایتدادن حد چیزی به چ ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۳:۴۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱ 💢فلسفه تمدن نوین اسلامی. «درسگفتارهایی از حجتالاسلام دکتر رضا غلامی» کنون ۵ شماره از سلسله مباحث فلسفه تمدن نوین اسلامی در این کانال ارائه شده است. انشاءالله در نظر داریم ادامۀ این مباحث را از امشب پیگیری نمائیم.. 🔻ابتداء در اینجا لینک مطالب قبل را برای دوستانی که علاقهمند هستند از اول این مبحث را دنبال کنند، تقدیم میکنیم:.۱- درسگفتارهای فلسفه تمدن نوین اسلامی (۱). مفهوم و مؤلفه اصلی تمدن. نقطه مقابل تمدن چیست؟. انسان و گرایش به حیات مدنی (۱). انسان و گرایش به حیات مدنی (۲). ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۳:۲۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱ 🔻دکتر عبدالکریم سروش:. «بین شاه و خمینی، صددرصد خمینی را انتخاب میکنم مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 03:26, 5.3 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام خمینی مردمیترین و با سوادترین رهبر این کشور بوده تا کنون، از ایام حکومت هخامنشیان تا حالا …». بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۳:۵۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰ 💢نظر اندیشمندان اسلامی در خصوص نحوه وجود تمدن ().. ⭕️جستارهای نظری در باب تمدن اسلامی (۱۰۴) 🔻فصل سوم/فاصله جامعهسازی تا تمدنزایی.. …🔸نحوه وجود تمدن. به نظر میرسد که جامعه، تا وقتی که تبدیل به یک منسجم نشده باشد، هیچ وجودی غیر از وجود افراد ندارد. جامعهای که بخشی از مراحل زایی را طی کرده باشد، به تدریج وجودی مستقل به دست میآورد. در حقیقت، وجود مستقل از آن تمدن است، نه جامعه! البته این تعابیر که: «در مرتبه بالاتری از وجود انسانها، وجودی اجتماعی تشکیل شده که ترکیب روحها در آن محقق شده» و در نگرش تشکیک وجودی: «انسانها در وجودی فراتر از افراد به وجودهای اجتماعی پیوند میخورنده» به تعبیر آیتالله، به عبارتهای شعری بیشتر شبیه است تا علوم عقلی …🔸بهنظر میرسد که آنچه وجود دارد، تمدن است و، به خودی خود وجودی مستقل ندارد. جامعه متشکل از افرادی است که با انگیزه خاص و هدفی مشخص گرد هم آمدهاند و به یاری و در زندگی مشغول میباشند. هرچند وجود یک تمدن، لزوما در درون جامعه و روابط اجتماعی رخ میدهد، اما هر جامعهای منجر به تمدنزایی نخواهد شد.. 🔸بنابراین، اتفاق جدیدی در عرصه اجتماعی رخ میدهد و سیاستگذاری مشخصی از سوی انجام میشود تا جامعه به مرحله زایی برسد. ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۳:۵۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰ 💢ادامه انتشار مطالب کتاب جستارهای نظری در باب تمدن اسلامی خوشحالیم حضور مخاطبین محترم کانال اعلام کنیم که انتشار مطالب کتاب «جستارهای نظری در باب تمدن اسلامی» نوشتۀ حجت الاسلام دکتر سیدمحمدحسین متولی امامی مجددا در این کانال پی گرفته میشود.۱۱۳ صفحه این کتاب، طی ۱۰۳ شماره منتشر شده است، در زیر شماره ۱۰۴ این سلسله مطالب تقدیم میگردد …👇🏼👇🏼👇🏼 ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۲:۱۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰ 💢قاجاریه و مرگ اندیشه تمدنساز! روی کار آمدن قاجاریه در ایران، مصادف است با انقلاب_صنعتی قرن ۱۸ و رشد جهشی و چشمگیر غرب در عرصههای مادی؛ این امر موجب شد تا فاصله غرب و ایران، عمق زیادی پیدا کرده و حسرت پیشرفت و ترقی را به ویژه به دل نخبگان عصر قجری بگذارد؛ به همین جهت، پرسش از عقبماندگی یعنی چرایی عقبماندگی، به مهمترین پرسش دوره قاجاریه تبدیل شد و دو پاسخ عمده به این سؤال داده شد: که عامل این عقبماندگی را فرهنگ و سنن ایرانی و به ویژه دین معرفی میکرد، و که عامل این عقبماندگی را فاصله گرفتن از ظرفیتهای حقیقی اسلام و غربگرایی کور و افراطیگرایانه توصیف میکرد. البته هرچند موضع معتقدان به منطق پیشرفت و تعالی اسلامی از جهات علمی به مراتب از غربگرایان و دینستیزان قویتر بود، در عمل و البته با کمک سفارتخانههای روس و انگلیس در ایران، نه فقط تفکر غربگرایی در ایران مسلط شد بلکه اندیشه تسلیم و وادادگی در برابر غرب، و تبدیل غرب به قبله پیشرفت را در ساختار سیاسی و حتی معرفتی ایران نهادینه کرد؛ از این رو، نه تنها با پایان صفویه دوره افول و غروب مجددا آغاز شد، که باید گفت در این مقطع، اندیشه قیام و سازی نیز به محاق رفت ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۳:۵۵ ۱۳۹۷/۱۲/۰۹ 💢تمدن نوین اسلامی را به مردم خودمان و مردم دنیا، به صورت قابل فهم معرفی کنید متأسفانه جهان اسلام و حتی برخی از مردم خود ما، هنوز مرعوب غرب هستند و درک صحیحی از تمدن نوین اسلامی ندارند. (بیانات در دیدار با جمعی از تمدنپژوهان / ۱۱ بهمن ۱۳۹۷). بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۳:۵۸ ۱۳۹۷/۱۲/۰۹ جامعهای که اندیشۀ و سازی را در سر میپروراند، به ناچار باید در محضر زانو بزند و در جستوجوی یافتن راههای کمال و سعادت و پویای بیگمان بالندگی فردی و اجتماعی در سایه تلاش، آگاهی، ایمان و عمل فراهم میآید و این همه در پرتو کتابهای ارزشمند و مفید در جان و اندیشه انسان نفوذ و رسوخ میکند …📚📚📚📚📚📚📚📚. بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۱:۳۹ ۱۳۹۷/۱۲/۰۸ 💢تجربه تاریخی و تمدنی بزرگ عصر صفوی و شبیهسازی امروزی آن (تاسیس - تثبیت - تمدن) 🔸یکی از موضوعات که جریانهای سیاسی و فکری بیرون از ایران برای تضعیف روحیه ملی مطرح میکنند ایجاد «افق تاریک» برای آینده ایران و نسل جوان و ادامه شرایط فعلی است؛ از نظر اینها تنها یک راه نجات وجود دارد: وابستگی مطلق به غرب. اما واقعا شرایط ما با کدام دوره تاریخی میتواند شبیهسازی شود؟. به نظر من تحولات عصر صفوی از پارهای از جهات میتواند برای امروز درسآموز باشد. اما چرا؟. 🔸آنچه بعد از یک قرن از پایهگذاری رسمی شیعی صفوی در اوایل قرن یازدهم، میراث شاه عباس اول شد و با درایت و همت او به اوج رسید؛ ثبات و امنیت ملی و شکوفایی اقتصادی و توسعه و خلاقیت فرهنگی و هنری و علمی بود و همه اینها در یک مرکزیت و هماهنگی و شکوفایی بودند. این اوج و خلاقیت در فلسفه ملاصدرا و ابتکارات شیخ بهایی و خوشنویسی و هنر علیرضای عباسی و لیاقت و فرماندهی سردار بزرگ امامقلیخان و ساخت و توسعه شهرهای بزرگ و باشکوه قابل رویت است. این دوره شکوفایی بعد از دو دوره مهم تاریخی اتفاق افتاد:.: دوره تاسیس و التهاب و انقلابیگری شاه اسماعیل اول؛.: نیمقرن دوره ثبات و امنیت و تثبیت نظام دینی دوره شاه طهماسب.. 🔸در دوره ثبات ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۱:۲۳ ۱۳۹۷/۱۲/۰۸ 💢زایش یا ساختن تمدن و نسبت این دو با هم.. 🔻. 🔻 🔻امامی. 🔸کسانی که تنها به دقت کردهاند و را امری غیر واقعی میدانند، دچار جبر تاریخی شدهاند. تمدن در بخش انشائات، ساختنی است و در بخش تحقق مادی و عینیاش، کاملا زایشی و خارج از کنترل و اراده آدمی است. در واقع بخش انشائی یک تمدن، با پذیرش اجتماعی معتبر شده و راه به حوزه مادی و عینی پیدا میکند …🔸برای ظهور یک تمدن باید، برنامهریزی و تصمیمسازی کند، اما تحقق این تصمیم و جریان واقعی آن در جامعه، بستگی به اقبال اجتماعی دارد. در حقیقت حاکم باید همزمان با وضع قوانین و سیاستگذاری، فرهنگ جامعه را متناسب با اهدافش تقویت کند تا پذیرش سیاستهای فرهنگی و اقتصادی او مورد پذیرش جامعه قرار گیرد.. 🔹: جستارهای نظری در باب تمدن اسلامی، صفحه ۱۳۱ …ا—--------------------------—ا. ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۳:۵۳ ۱۳۹۷/۱۲/۰۷ ⭕️واکاوی مفهوم «تمدن نوین اسلامی» با رویکرد معناشناختی.. 🔻ی_مقاله. 🔻 🔻اول. 🔸 از حیث معناشناختی، به علت وجود رویکردهای خاصی که بیشتر، ناشی از تکثر حوزه مطالعاتی پژوهشگران مباحث تمدنی است، دارای معانی گوناگونی میباشد که مجموع آنها را با اندکی چشمپوشی میتوان ذیل چهار عنوان و مقوله کلی دسته بندی نمود. فهم تمدن از دریچه ارتباط فرهنگ و تمدن، یا از طریق بیان مؤلفهها و شاخصهها دو مقولهای است که به خاطر خلل و نقصانهای موجود در آن مخدوش بوده و پذیرفتنی نیست؛ تعریف تمدن به پیشرفت و توسعه همه جانبه و نیز مجموعه دستاوردهای مادی و معنوی - که از سوی برخی پژوهشگران عرصه تمدن ارائه شده است - باتوجه به اختلاف منظر و زاویه دید آنها به این مسئله میتواند صحیح و صائب باشد؛ چراکه گروهی از منظری پیشینی به مباحث تمدنی نظر نموده، همچنانکه برخی دیگر از منظری پسینی و بعد از ایجاد حقیقتی به نام تمدن به تبیین چیستی آن پرداختهاند. ضمن اینکه تعریف تمدن به پیشرفت و توسعه، با معنای لغوی این واژه نیز هماهنگ میباشد …🔸در پاسخ این پرسش که «مقصود از نوین بودن تمدن چیست و مراد از اسلامیت آن کدام است؟» باید گفت نوین بودن تمدن حاکی از گونهای غیریت با تمدنهای سابق و حاضر است که عمدت ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۰۰:۲۶ ۱۳۹۷/۱۲/۰۷ جبریل به عرش نقش کوثر زده است. طوبی گل تسبیح به پیکر زده است.. از خانهی کوچک محمد امشب خورشید زمین و آسمان سرزده است. ولادت حضرت زهرا سلامالله علیها و روز زن مبارک باد💐 … بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۸:۵۹ ۱۳۹۷/۱۲/۰۵ 💢تبارشناسی مفهوم تمدن در غرب جدید. ✍حبیب الله بابایی. 📃 🔸مفهوم جدید تمدن در غرب را باید از قرن هجدهم و نقطه ارتباط بین و دنبال کرد. لفظ تمدن در نیمه دوم قرن ۱۸ در فرانسه مفهومسازی شد و به معنای «طراحی جامعه که در آن حقوق و قوانین شهری جایگزین قوانین نظامی شود» به کار رفت. در قرن ۱۸ با توجه به های_پیشرفت و با تکیه بر و مفهوم مدرنیته، مفهوم جدیدی از تمدن شکل مییابد که در آن بر تحول دنیوی و البته غیردینی و بر انسانی تأکید میشود. تمدن در قرن ۱۸ که به معنای ادب در رفتار بوده و بر جنبه فردی و نه اجتماعی تمرکز داشته، در قرن ۱۹ تغییر مییابد و جامعه و نظم اجتماعی و معرفت نظام یافته در مفهوم واژه تمدن ملحوظ میشود. در قرن بیستم که کاستیهای نظریات قرن هجدهم و بیستم آشکار شد، تلاشهای جدیدی در نسبت میان فرد و جامعه و تمدن و فرهنگ پیدا شده و مسائل نوظهوری مطرح گردید.. 🔸نویسنده مقالۀ حاضر را با هدف بررسی تبارشناسی مفهوم تمدن در غرب جدید به رشته تحریر درآورده است. از جمله مباحثی که در مقاله به چشم میخورد بدین شرحاند:.۱- تطورات مفهومی تمدن در تفکر نظریه پردازان قرن بیستم؛.۲- تفکیک مفهومی تمدن از اخلاق در غرب جدید؛.۳- تطورات مفهومی تمدن (الحضاره) در ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۷:۵۹ ۱۳۹۷/۱۲/۰۵ 🔺مدرنیته و سرنوشت انسان و طبیعت …/ انیمیشن کوتاه، ساخته «استیو کاتز» … … مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 03:36, 18.5 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام ‹ 3 4 5 6 7 8 9 ›
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۹:۵۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴ 💢معناشناسی ی_تمدن در زبانهای اروپایی (۲) … …🔸در زبانهای آلمانی و هلندی و ایتالیایی ی_تمدن با تعبیرات منطقهای دیگری مواجه بود در دانمارک اسم بشهافینگ (۱) برپایهی فعل بشهافن (۲) ساخته شده بود و به طور گستردهای به معنای باادبی، تنزیه و مدنیت به کار میرفت. در عین حال در ایتالیا هم کلمهی سیویلتا (۳) چنانکه در آثار دانته میتوان پیدا کرد، دیرزمانی بود که در این زبان جاگیرشده بود. اهمیت هم به عنوان کلمه و هم به عنوان آرمان و نقش کلیدیای که سه زبان برتر اروپای غربی در شکلگیری آن ایفا کردند در جملهی نسبتا گیرایی از امیل بنونیسته (۴) هویداست: «سراسر تاریخ اندیشهی مدرن و اصلیترین دستاوردهای فکری دنیای غرب پیوسته است با ابداع و ساماندهی چند ده کلمهی حیاتی که همهشان جزء دارایی مشترک زبانهای اروپای غربیاند.» تمدن یکی از این کلمات است …🔹:. کتاب «راه ناهموار تمدن، هفت مقاله دربارهی تمدن»، انتشارات ترجمان، صفحهی ۲۳ و ۲۴ …ا—--------------------------—ا. 🔻نوشتها:.۱- beschaving.۲- bechaven.۳- civilta.۴- Émile Benveniste. ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۱:۰۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ 💢درسگفتارهای فلسفه تمدن نوین اسلامی (۶).. گفتارها ی_کتاب. الاسلام_دکتر_رضا_غلامی …🔸نکته دیگر اینکه، هر تمدنی لزوما برجسته، اثرگذار و فراگیر نیست؛ بهبیان دیگر، ممکن است بتوان در طول تاریخ خیلی از جوامع را صاحب تمدن برشمرد اما این تمدنها از برجستگی و آثار فراگیر بهرهمند نباشند. در حقیقت، خیلی از تمدن شناسان، قانون، نظم و حکومت را سه مؤلفه اصلی تمدن معرفی میکنند اما واضح است که برجسته و اثرگذار شدن و به تبع آن، ماندگاری یک تمدن، به عنصر یا مؤلفهای فراتر از این سه مؤلفه نیاز دارد که ما تلاش میکنیم درباره آن بحث و بررسی کنیم …🔸بعضیها این عنصر را درجات عالی شهرنشینی و سازماندهی اجتماعی معرفی میکنند؛ به بیان دیگر، معتقدند تمدنی برجسته، اثرگذار و فراگیر است که نظم اجتماعی پیچیدهتر، دقیقتر و کارآمدتری داشتهباشد و این نظم اجتماعی، در درجات عالی شهرنشینی خود را نشان دهد. به نظر میرسد تأکید بر روی نظم پیچیده، تأکید بجایی است؛ در واقع، یکی از نشانههای تمدن، توانایی جامعه برای ایجاد «نظم کارآمد» در پیچیدهترین عرصهها است. اما محصور کردن این نظم در امور مادی و یا جلوهگر کردن آن صرفا در شهرنشینی (در هر سطحی)، نمیتواند سعادت بخش تلقی ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۲:۳۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ 🌸 اگر در رنج هستی به آن احترام بگذار!.. ☘اگر در رنجی، به رنج احترام بگذار احترام به رنج، مشاهده فهیمانه آن است. چه این رنج است که تو را به آگاهی میرساند. باعث جهش به دگر سوی میشود. باعث میشود تا به جستجوی رهایی برآیی. اگر رنج نباشد نه آگاهی شکوفا میشود و نه رهایی گل میدهد. این معنا و مفهوم باطنی «إنا خلقنا الانسان فی کبد» است. آیه میگوید «ما انسان را در رنج آفریدیم». و چه خوب! درست است؛ زیرا رنج، محرک رهایی است. ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۰۰:۴۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ 📚:. 🔻 «فرهنگ و پیشرفت مطلوب»، مجموعۀ گفتگوها و مصاحبههای دکتر مهدی گلشنی 🔸کتاب «فرهنگ و پیشرفت مطلوب»، مشتمل بر مجموعه گفتگوها و مصاحبههایی است که از سال ۱۳۹۲ تاکنون، به مناسبات مختلف، با استاد صورت گرفته و نیز شامل سخنرانیهایی است که وی در مجامع و محافل علمی، فرهنگی، دانشجویی و رسانهای ایراد کرده است …🔸این کتاب پس از تدوین، از نظر استاد گذشته و تغییرات انجام شده مورد تأیید ایشان قرار گرفته و در ضمن جرح و تعدیل و ویراستاری مختصری نیز از جانب خود استاد در متن اعمال شده است …🔸کتاب «فرهنگ و پیشرفت مطلوب» یکی از آثار ماندگار و ارجمند استاد گلشنی است که چه از نظر کمیت و چه از جهت کیفیت و چه از لحاظ ویژگیهای شکلی و چگونگی تنظیم و چه از نظر محتوا، واجد مزایا و نقاط قوت انکارناپذیری است …🔸کتاب «فرهنگ و پیشرفت مطلوب» دارای ۱۴ بخش شامل بخش اول: علوم قدیم و علوم جدید، بخش دوم: آموزش و پرورش خلاقپرور نیست، بخش سوم: تأثیر فرهنگ، اقتصاد و سیاست بر علم، بخش چهارم: عوامل مؤثر بر پیشرفت علم، بخش پنجم: علم در تمدن اسلامی، بخش ششم: ارتباط علم، دین و فلسفه، بخش هفتم: علم دینی، بخش هشتم: اسلامی کردن علوم انسانی، بخش نهم: حوزههای علمیه و علوم جدید، بخش دهم: فلسفه و زندگی، ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۳:۳۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۲ 🔺احیاء روحیۀ انقلابی، راه پیشرفت ایران اسلامی است «ما هرجا به انقلاب و روحیۀ انقلابی تکیه کردیم، پیشرفتیم؛ هرجا از ارزشها کوتاه آمدیم، انقلاب را ندیده گرفتیم و از گوشهاش زدیم برای خوشایند عناصر استکبار، عقب ماندیم. راه پیشرفت ایران اسلامی، احیاء روحیۀ انقلابی و احیاء روحیۀ مجاهدت است.». رهبر معظم انقلاب (۱۳۹۵/۴/۵). ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۰:۲۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۲ 💢معناشناسی ی_تمدن در زبانهای اروپایی (۱).. 🔻. 🔻 🔻. 🔸در اولین گام [برای معناشناسی واژهی تمدن*] باید شرایطی را مدنظر قرار دهیم که درآن واژهی تمدن یا دیگر معادلهای زبانیاش در زبانهای فرانسوی و انگلیسی و آلمانی کاربرد پیدا کرده است. به چند دلیل این سه زبان از همه برجستهترند؛ حداقل به دلیل این واقعیت که این سه زبان در دیپلماسی اروپای قرون هجدهم و نوزدهم بیشترین تفوق را داشتهاند. همین دوره مصادف است با ورود کلمهی تمدن و آرمان آن به اندیشهی اروپایی، در آن دوران، [زبان] فرانسوی احتمالا گستردهترین زبانی بود که مردم در اروپای غربی با آن تکلم میکردند. در عین حال انگلیسی زبان قدرت مسلط عصر بود و [زبان] آلمانی هم به دلیل شبکهٔ گستردهی روابط دیپلماتیکی که ولایتهای آلمانی تبار رنگارنگ را به هم وصل میکرد، بسیار پرکاربرد بود. به علاوه، [زبان] فرانسوی از این جهت هم مهم است که اولین زبانی است که واژهی تمدن درآن ظاهر شد. تحول شایان توجه بعدی وقتی رخ داد که با فاصلهٔ کوتاهی [واژهی] تمدن در کاربرد انگلیسی آن به ظهور رسید. معلوم نیست که آیا این واژه از فرانسوی به انگلیسی راه یافت یا اینکه مستقلا در این زبان ایجاد گردید، ولی به هرحال حامل ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۲:۰۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۲ 💢نظر اندیشمندان اسلامی در خصوص نحوه وجود تمدن ().. ⭕️جستارهای نظری در باب تمدن اسلامی (۱۰۵) 🔻فصل سوم/فاصله جامعهسازی تا تمدنزایی.. …. 🔸تمدن دارای دو سطح است که یک سطح آن، وجودهای انشائی و اعتباری و سطح دیگر، تبلورات مادی و عینی شده و ملموس است. سطح انشائی تمدن، همان بخشی است که با اعتبارات بشر و به خصوص اراده حاکمان سیاسی شکل میگیرد و نظامهای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و دیگر نظامهای اجتماعی را طراحی میکند و سطح مادی تمدن، همان ظهورات فرهنگ در عینیت و مادیت است که همراه با خلاقیت هنری و ابداعات نوع انسان، شکل مادی به خود میگیرد مثل پوشش، معماری، شهرسازی، نقاشی، موسیقی، تکنولوژی و … …🔸در اینجا، بحث با عنایت به سطح انشائی تمدن ادامه پیدا میکند و پس از آن، به ابعاد مادی و عینی تمدن نیز اشاره خواهد شد. علامه طباطبایی در مقاله ششم از مجموعه مقالات «اصول فلسفه و روش رئالیسم» که شهید مطهری هم شرح خوبی برآن زدهاند، باب بحثی با عنوان «اعتباریات» را باز میکند. ایشان براین باور است که آدمیان برای جریان بهتر زندگی اجتماعی خود، اعتباراتی را وضع میکنند تا بتوانند زندگی خویش را سامان ببخشند. اعتباراتی که انسان برای جریان عادی زندگی خویش [وضع] میکند، در واقع سرایتدادن حد چیزی به چ ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۳:۴۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱ 💢فلسفه تمدن نوین اسلامی. «درسگفتارهایی از حجتالاسلام دکتر رضا غلامی» کنون ۵ شماره از سلسله مباحث فلسفه تمدن نوین اسلامی در این کانال ارائه شده است. انشاءالله در نظر داریم ادامۀ این مباحث را از امشب پیگیری نمائیم.. 🔻ابتداء در اینجا لینک مطالب قبل را برای دوستانی که علاقهمند هستند از اول این مبحث را دنبال کنند، تقدیم میکنیم:.۱- درسگفتارهای فلسفه تمدن نوین اسلامی (۱). مفهوم و مؤلفه اصلی تمدن. نقطه مقابل تمدن چیست؟. انسان و گرایش به حیات مدنی (۱). انسان و گرایش به حیات مدنی (۲). ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۳:۲۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱ 🔻دکتر عبدالکریم سروش:. «بین شاه و خمینی، صددرصد خمینی را انتخاب میکنم مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 03:26, 5.3 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام خمینی مردمیترین و با سوادترین رهبر این کشور بوده تا کنون، از ایام حکومت هخامنشیان تا حالا …».
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۳:۵۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰ 💢نظر اندیشمندان اسلامی در خصوص نحوه وجود تمدن ().. ⭕️جستارهای نظری در باب تمدن اسلامی (۱۰۴) 🔻فصل سوم/فاصله جامعهسازی تا تمدنزایی.. …🔸نحوه وجود تمدن. به نظر میرسد که جامعه، تا وقتی که تبدیل به یک منسجم نشده باشد، هیچ وجودی غیر از وجود افراد ندارد. جامعهای که بخشی از مراحل زایی را طی کرده باشد، به تدریج وجودی مستقل به دست میآورد. در حقیقت، وجود مستقل از آن تمدن است، نه جامعه! البته این تعابیر که: «در مرتبه بالاتری از وجود انسانها، وجودی اجتماعی تشکیل شده که ترکیب روحها در آن محقق شده» و در نگرش تشکیک وجودی: «انسانها در وجودی فراتر از افراد به وجودهای اجتماعی پیوند میخورنده» به تعبیر آیتالله، به عبارتهای شعری بیشتر شبیه است تا علوم عقلی …🔸بهنظر میرسد که آنچه وجود دارد، تمدن است و، به خودی خود وجودی مستقل ندارد. جامعه متشکل از افرادی است که با انگیزه خاص و هدفی مشخص گرد هم آمدهاند و به یاری و در زندگی مشغول میباشند. هرچند وجود یک تمدن، لزوما در درون جامعه و روابط اجتماعی رخ میدهد، اما هر جامعهای منجر به تمدنزایی نخواهد شد.. 🔸بنابراین، اتفاق جدیدی در عرصه اجتماعی رخ میدهد و سیاستگذاری مشخصی از سوی انجام میشود تا جامعه به مرحله زایی برسد. ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۳:۵۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰ 💢ادامه انتشار مطالب کتاب جستارهای نظری در باب تمدن اسلامی خوشحالیم حضور مخاطبین محترم کانال اعلام کنیم که انتشار مطالب کتاب «جستارهای نظری در باب تمدن اسلامی» نوشتۀ حجت الاسلام دکتر سیدمحمدحسین متولی امامی مجددا در این کانال پی گرفته میشود.۱۱۳ صفحه این کتاب، طی ۱۰۳ شماره منتشر شده است، در زیر شماره ۱۰۴ این سلسله مطالب تقدیم میگردد …👇🏼👇🏼👇🏼 ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۲:۱۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰ 💢قاجاریه و مرگ اندیشه تمدنساز! روی کار آمدن قاجاریه در ایران، مصادف است با انقلاب_صنعتی قرن ۱۸ و رشد جهشی و چشمگیر غرب در عرصههای مادی؛ این امر موجب شد تا فاصله غرب و ایران، عمق زیادی پیدا کرده و حسرت پیشرفت و ترقی را به ویژه به دل نخبگان عصر قجری بگذارد؛ به همین جهت، پرسش از عقبماندگی یعنی چرایی عقبماندگی، به مهمترین پرسش دوره قاجاریه تبدیل شد و دو پاسخ عمده به این سؤال داده شد: که عامل این عقبماندگی را فرهنگ و سنن ایرانی و به ویژه دین معرفی میکرد، و که عامل این عقبماندگی را فاصله گرفتن از ظرفیتهای حقیقی اسلام و غربگرایی کور و افراطیگرایانه توصیف میکرد. البته هرچند موضع معتقدان به منطق پیشرفت و تعالی اسلامی از جهات علمی به مراتب از غربگرایان و دینستیزان قویتر بود، در عمل و البته با کمک سفارتخانههای روس و انگلیس در ایران، نه فقط تفکر غربگرایی در ایران مسلط شد بلکه اندیشه تسلیم و وادادگی در برابر غرب، و تبدیل غرب به قبله پیشرفت را در ساختار سیاسی و حتی معرفتی ایران نهادینه کرد؛ از این رو، نه تنها با پایان صفویه دوره افول و غروب مجددا آغاز شد، که باید گفت در این مقطع، اندیشه قیام و سازی نیز به محاق رفت ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۳:۵۵ ۱۳۹۷/۱۲/۰۹ 💢تمدن نوین اسلامی را به مردم خودمان و مردم دنیا، به صورت قابل فهم معرفی کنید متأسفانه جهان اسلام و حتی برخی از مردم خود ما، هنوز مرعوب غرب هستند و درک صحیحی از تمدن نوین اسلامی ندارند. (بیانات در دیدار با جمعی از تمدنپژوهان / ۱۱ بهمن ۱۳۹۷).
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۳:۵۸ ۱۳۹۷/۱۲/۰۹ جامعهای که اندیشۀ و سازی را در سر میپروراند، به ناچار باید در محضر زانو بزند و در جستوجوی یافتن راههای کمال و سعادت و پویای بیگمان بالندگی فردی و اجتماعی در سایه تلاش، آگاهی، ایمان و عمل فراهم میآید و این همه در پرتو کتابهای ارزشمند و مفید در جان و اندیشه انسان نفوذ و رسوخ میکند …📚📚📚📚📚📚📚📚.
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۱:۳۹ ۱۳۹۷/۱۲/۰۸ 💢تجربه تاریخی و تمدنی بزرگ عصر صفوی و شبیهسازی امروزی آن (تاسیس - تثبیت - تمدن) 🔸یکی از موضوعات که جریانهای سیاسی و فکری بیرون از ایران برای تضعیف روحیه ملی مطرح میکنند ایجاد «افق تاریک» برای آینده ایران و نسل جوان و ادامه شرایط فعلی است؛ از نظر اینها تنها یک راه نجات وجود دارد: وابستگی مطلق به غرب. اما واقعا شرایط ما با کدام دوره تاریخی میتواند شبیهسازی شود؟. به نظر من تحولات عصر صفوی از پارهای از جهات میتواند برای امروز درسآموز باشد. اما چرا؟. 🔸آنچه بعد از یک قرن از پایهگذاری رسمی شیعی صفوی در اوایل قرن یازدهم، میراث شاه عباس اول شد و با درایت و همت او به اوج رسید؛ ثبات و امنیت ملی و شکوفایی اقتصادی و توسعه و خلاقیت فرهنگی و هنری و علمی بود و همه اینها در یک مرکزیت و هماهنگی و شکوفایی بودند. این اوج و خلاقیت در فلسفه ملاصدرا و ابتکارات شیخ بهایی و خوشنویسی و هنر علیرضای عباسی و لیاقت و فرماندهی سردار بزرگ امامقلیخان و ساخت و توسعه شهرهای بزرگ و باشکوه قابل رویت است. این دوره شکوفایی بعد از دو دوره مهم تاریخی اتفاق افتاد:.: دوره تاسیس و التهاب و انقلابیگری شاه اسماعیل اول؛.: نیمقرن دوره ثبات و امنیت و تثبیت نظام دینی دوره شاه طهماسب.. 🔸در دوره ثبات ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۱:۲۳ ۱۳۹۷/۱۲/۰۸ 💢زایش یا ساختن تمدن و نسبت این دو با هم.. 🔻. 🔻 🔻امامی. 🔸کسانی که تنها به دقت کردهاند و را امری غیر واقعی میدانند، دچار جبر تاریخی شدهاند. تمدن در بخش انشائات، ساختنی است و در بخش تحقق مادی و عینیاش، کاملا زایشی و خارج از کنترل و اراده آدمی است. در واقع بخش انشائی یک تمدن، با پذیرش اجتماعی معتبر شده و راه به حوزه مادی و عینی پیدا میکند …🔸برای ظهور یک تمدن باید، برنامهریزی و تصمیمسازی کند، اما تحقق این تصمیم و جریان واقعی آن در جامعه، بستگی به اقبال اجتماعی دارد. در حقیقت حاکم باید همزمان با وضع قوانین و سیاستگذاری، فرهنگ جامعه را متناسب با اهدافش تقویت کند تا پذیرش سیاستهای فرهنگی و اقتصادی او مورد پذیرش جامعه قرار گیرد.. 🔹: جستارهای نظری در باب تمدن اسلامی، صفحه ۱۳۱ …ا—--------------------------—ا. ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۳:۵۳ ۱۳۹۷/۱۲/۰۷ ⭕️واکاوی مفهوم «تمدن نوین اسلامی» با رویکرد معناشناختی.. 🔻ی_مقاله. 🔻 🔻اول. 🔸 از حیث معناشناختی، به علت وجود رویکردهای خاصی که بیشتر، ناشی از تکثر حوزه مطالعاتی پژوهشگران مباحث تمدنی است، دارای معانی گوناگونی میباشد که مجموع آنها را با اندکی چشمپوشی میتوان ذیل چهار عنوان و مقوله کلی دسته بندی نمود. فهم تمدن از دریچه ارتباط فرهنگ و تمدن، یا از طریق بیان مؤلفهها و شاخصهها دو مقولهای است که به خاطر خلل و نقصانهای موجود در آن مخدوش بوده و پذیرفتنی نیست؛ تعریف تمدن به پیشرفت و توسعه همه جانبه و نیز مجموعه دستاوردهای مادی و معنوی - که از سوی برخی پژوهشگران عرصه تمدن ارائه شده است - باتوجه به اختلاف منظر و زاویه دید آنها به این مسئله میتواند صحیح و صائب باشد؛ چراکه گروهی از منظری پیشینی به مباحث تمدنی نظر نموده، همچنانکه برخی دیگر از منظری پسینی و بعد از ایجاد حقیقتی به نام تمدن به تبیین چیستی آن پرداختهاند. ضمن اینکه تعریف تمدن به پیشرفت و توسعه، با معنای لغوی این واژه نیز هماهنگ میباشد …🔸در پاسخ این پرسش که «مقصود از نوین بودن تمدن چیست و مراد از اسلامیت آن کدام است؟» باید گفت نوین بودن تمدن حاکی از گونهای غیریت با تمدنهای سابق و حاضر است که عمدت ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۰۰:۲۶ ۱۳۹۷/۱۲/۰۷ جبریل به عرش نقش کوثر زده است. طوبی گل تسبیح به پیکر زده است.. از خانهی کوچک محمد امشب خورشید زمین و آسمان سرزده است. ولادت حضرت زهرا سلامالله علیها و روز زن مبارک باد💐 …
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۸:۵۹ ۱۳۹۷/۱۲/۰۵ 💢تبارشناسی مفهوم تمدن در غرب جدید. ✍حبیب الله بابایی. 📃 🔸مفهوم جدید تمدن در غرب را باید از قرن هجدهم و نقطه ارتباط بین و دنبال کرد. لفظ تمدن در نیمه دوم قرن ۱۸ در فرانسه مفهومسازی شد و به معنای «طراحی جامعه که در آن حقوق و قوانین شهری جایگزین قوانین نظامی شود» به کار رفت. در قرن ۱۸ با توجه به های_پیشرفت و با تکیه بر و مفهوم مدرنیته، مفهوم جدیدی از تمدن شکل مییابد که در آن بر تحول دنیوی و البته غیردینی و بر انسانی تأکید میشود. تمدن در قرن ۱۸ که به معنای ادب در رفتار بوده و بر جنبه فردی و نه اجتماعی تمرکز داشته، در قرن ۱۹ تغییر مییابد و جامعه و نظم اجتماعی و معرفت نظام یافته در مفهوم واژه تمدن ملحوظ میشود. در قرن بیستم که کاستیهای نظریات قرن هجدهم و بیستم آشکار شد، تلاشهای جدیدی در نسبت میان فرد و جامعه و تمدن و فرهنگ پیدا شده و مسائل نوظهوری مطرح گردید.. 🔸نویسنده مقالۀ حاضر را با هدف بررسی تبارشناسی مفهوم تمدن در غرب جدید به رشته تحریر درآورده است. از جمله مباحثی که در مقاله به چشم میخورد بدین شرحاند:.۱- تطورات مفهومی تمدن در تفکر نظریه پردازان قرن بیستم؛.۲- تفکیک مفهومی تمدن از اخلاق در غرب جدید؛.۳- تطورات مفهومی تمدن (الحضاره) در ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۷:۵۹ ۱۳۹۷/۱۲/۰۵ 🔺مدرنیته و سرنوشت انسان و طبیعت …/ انیمیشن کوتاه، ساخته «استیو کاتز» … … مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 03:36, 18.5 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام